معرفی انواع فرش ایرانی (نایین، اصفهان، قم، تبریز)

زینب علیجانی / 17 مهر 1399

فرش ایرانی بر اساس منطقه دسته‌بندی می‌شود. هر منطقه در ایران طرح فرش مخصوص به خودش را دارد و اسم فرش برگرفته از اسم منطقه است. دسته‌بندی اول فرش ایرانی بر اساس اسم شهر است. فرش های شهری بهترین کیفیت را دارند زیرا برای خرید و بازاریابی توسط استادان بافندگی فرش بافته می‌شوند. در ادامه فرش ایرانی شهر های مختلف را معرفی می‌کنیم.

فرش نایین

نایین شهری است که در خودش مسجدهای قرن دهم را دارد. برخلاف بیشتر فرش های ایرانی، فرش هایی که در این شهر بافته می‌شوند بیشتر شامل رنگ‌های آبی، عاجی و صورتی می‌شوند. این ترکیب رنگ خاص باعث معروفیت فرش نایین شده است. فرش نایین از نقوش گل در طراحی استفاده می‌کند و معمولاً از ترکیب پشم و ابریشم بافته می‌شود. این فرش ها هم در داخل و هم خارج از شهر نایین با الگوهای سنتی بافته می‌شوند. فرش نایین تعداد گره‌ی بسیار بالایی دارد حتی در بعضی مواقع به یک‌میلیون گره در مترمربع هم می‌رسد به همین علت کیفیت بافت مثال نزدنی دارد و گران قیمت هستند.

فرش نایین

 

فرش اصفهان

شهر اصفهان یکی از مقصدهای توریستی معروف ایران است و فرهنگ و تاریخ بسیار غنی دارد. مسجدها، امارت‌ها و کاخ‌های زیادی در اصفهان وجود دارند که نقش مهمی در طراحی فرش ایفا می‌کنند. فرش اصفهان با نقوش گل و طرح‌هایی بافته می‌شود که از باغ کاخ‌ها و کاشی‌کاری مسجدها الهام گرفته‌شده‌اند.
فرش اصفهان با پشم و ابریشم بافته می‌شود. نقوش و طراحی فرش اصفهان کاملاً متقارن است و به همین علت زیبایی بصری خاصی دارد. ترکیب رنگی فرش اصفهان آرام و مطلوب است و برای استفاده در معماری و طراحی داخلی الکتریسم، مدرن و امروزی کاملاً مناسب است.

فرش اصفهان

 

فرش قم

شهر قم منبع فرش ابریشم است. فرش ابریشم قم در هیچ جای دنیا پیدا نمی‌شود. راحی و نقوش این فرش از سراسر ایران گرفته می‌شوند و شامل نقوش دایره‌ای، باغ‌ها، حیوانات و گل‌ها می‌شوند و ترکیب رنگ جواهر مانند دارند. یکی از دلایل معروف بودن فرش قم جزئیات بسیار بالای آن است. تعداد گره‌ی بالا و استفاده از نخ ابریشم در بافت، فرش قم را تبدیل به یکی از لوکس‌ترین فرش های ایرانی کرده است.

مشاهده و خرید آنلاین کاور فرش

فرش تبریز

تبریز یکی از بزرگ‌ترین شهر های ایران است. فرش تبریز شامل یک طراحی دایره‌ای بزرگ در وسط که با جزئیات فراوان احاطه‌شده است می‌شود. طراحی نقوش فرش تبریز از شکوفه‌های گل، باغ‌ها و بید مجنون الهام گرفته می‌شود. ازآنجایی‌که شهر تبریز یکی از مراکز بافندگی فرش در تمام دنیا است، فرش تبریز عالی بافته می‌شود و کیفیت بسیار بالایی دارد. فرش تبریز از ترکیب پشم، پنبه و ابریشم بافته می‌شود و ترکیب رنگی بسیار جیغ و شلوغی دارد که شامل رنگ‌های قرمز، خرمایی، ارغوانی و طلایی می‌شود. فرش تبریز کاملاً یادآور طراحی سنتی و فرش اصیل ایرانی است که در ذهن هر انسانی با رنگ قرمز ثبت‌شده است.

فرش تبریز


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

تاریخچه اصالت فرش ایرانی
تاریخچه اصالت فرش ایرانی

فرش ایرانی بیانگر، اصالت و هنر ایرانی است. این هنر اصیل طی سالیان با هنر دست بافندگان زنده نگه‌داشته شده است.

مطالعه مقاله
کاور فرش چیست و نحوه استفاده از کاور فرش
کاور فرش چیست و نحوه استفاده از کاور فرش

کاور فرش در جنس‌ها و انواع مختلفی تولید می‌شود و بعضی از آن‌ها ممکن است طرز استفاده مخصوص به خودشان را داشته باشند که...

مطالعه مقاله
3 روش خانگی تمیز کردن و نگهداری فرش
3 روش خانگی تمیز کردن و نگهداری فرش

هر انسان خانه‌داری مواد شوینده و تمیزکننده هر سطوحی ازجمله فرش را دارد؛ اما موقعیت‌هایی هم پیش می‌آید که این مواد تمام‌شده باشند یا...

مطالعه مقاله