کاغذ فنجانی

مهسا یعقوبی / 26 اردیبهشت 1395

وقتی به کاغذ فکر می‌کنیم اولین چیزی که به ذهن ما می‌رسد درخت است .برای خیلی از ما درخت و کاغذ 2 چیز مترادف هستند. بر اساس تحقیقات از سال 1800 کاغذ از چوب ساخته شد. کاغذ از مواد بازیافتی کتان و بی مصرف ساخته شده است. وقتی تولید کاغذ در امریکا پایه گذاری شد ابزار و صنعت بازیافت به وجود آمد و کارخانه کالاهای بی مصرف برای تولید کاغذ در ماساچوست شروع به کار کرد. اختراع کاغذ شهرت و افتخاری برای دربار سلطنتی هند بوده چون این کتابها از طریق ابریشم نوشته می‌شد و با وجود آمدن کاغذ این مشکل حل شد. کاغذ بسیار کم هزینه تر از ابریشم و از کالاهای بی مصرف ساخته می‌شد در صورتی که برای ساخت ابریشم از تور ماهیگیری استفاده می‌شد. 6000 سال بعد عرب ها فن کاغذ سازی را به عنوان غنیمت جنگ به یغما بردند. عرب ها هیچ زمانی را برای گسترش فن و تکنیک کاغذ از دست ندادند. آنها اولین کسانی بودند که از کتان کاغذ تولید کردند. فن روزنامه از سال 1600 تا 1700 شروع به گسترش کرد و این تنها چیزی بود که باعث شد در 150 سال اخیر کاغذ از درخت تولید شود نه بخاطر کیفیت آن بلکه بخاطر وابسته بودن به کمیت منابع مختلف. بعدها این تکنیک از خاورمیانه تا اروپا گسترش پیدا کرد و اولین ساخت کاغذ در امریکا  پایه گذاری و شروع آن در سال 1690 در فیلا دلفیا بود که از کالاهای بی مصرف کاغذ تولید می‌کردند. کاغذ مومی یا کاغذ پارافین کاغذی است که از یک ماده ی نرم که مثل موم است ساخته می‌شود. به کار بردن این کاغذ های روغنی برای این منظور است که هم شفاف هستند و هم حالت مرطوب دارد. 

از این کاغذها در قرن 19 برای نگهداری و محافظت محصولات از فاسد شدن و جلوگیری از بوی تند و تیز مواد غذایی  استفاده می‌کردند. موم طبیعی به طور گسترده جایگزین کاغذ مومی شد تا آن جا که برای پخت و پزو آشپزی هم استفاده می‌شود و یک محصول بسیارخوب  برای بستن و بسته بندی غذا و انبار کردن آن محسوب می‌شود.

از این کاغذها برای تبلیغات در آرایشگاه ها به صورت سنتی  استفاده می‌شود مخصوصا برای بسته بندی تیغ برای جلوگیری از خطر و همچنین برای نگهداری طولانی مدت برای قایق (بخاطر مقاومت شدید این جنس کاغذ در مقابل آب) استفاده می‌شود. نظریات متعددی در مورد کاغذهای مومی وجود دارد البته  کاغذ مومی خاصیت تجزیه پذیری دارد. بدون آنکه شکل آن تغییر کند وغالبا هیچ گونه مواد نفتی (نفت خام) یا مواد افزودنی در آن وجود ندارد و کاغذ مومی به هیچ عنوان قابلیت باز یافت ندارد. کاغذ مومی یک پوشش بسیار نازکی از موم در هر طرفش وجود دارد که باعث می‌شود چسبندگی نداشته باشد و کاملا حالت مقاوم و مرطوب دارد. 

کاغذ مومی هزینه کمی هم دارد و می‌تواند جانشین خوبی برای کاغذ های پوستی (نسخه های خطی) باشد. مثل همان کاغذهایی که در قفسه های آشپزخانه استفاده می‌شود. از این کاغذ ها نمی‌توان در ماکروفر استفاده کرد چون کاملا با دما ذوب می‌شود و قابلیت اشتعال دارد چون از سلیکون ساخته می‌شود و گرما را جذب می‌کند. یکی از موارد مصرف کاغذهای مومی در مورد کاپ کیک است که می‌توان ردپای این شروع را از سال 1796 دانست. اولین ایده وثبت دستورالعمل کاپ کیک توسط رامیلا سیمون در آمریکا  بوده است که دارای 52 دستورالعمل است.

قیمت و خرید کاغذ کیک فنجانی


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

طرز پخت شیرینی پونچیک
طرز پخت شیرینی پونچیک

شیرینی پونچیک از جمله شیرینی های محبوب و شناخته شده در ایران است و در این مقاله قصد داریم تا به معرفی و طرز پخت این گونه ی شیرینی بپردازیم...

مطالعه مقاله
درباره ی کارکرد و استفاده های کاپ کیک یا مافین
درباره ی کارکرد و استفاده های کاپ کیک یا مافین

در این مطلب قصد داریم به بررسی کاربرد کاپ کیک برای خوراکی های دیگر بپردازیم تا مصرف کننده را نسبت به دیگر مصارف کاپ کیک آگاه سازیم...

مطالعه مقاله
کاپ کیک و مورد مصرف آن
کاپ کیک و مورد مصرف آن

کاپ کیک در مراسم ها، جشن ها، شادی ها و البته غم و ناراحتی ها، کاربرد ویژه ای دارد. در این مطلب سعی داریم تا به معرفی و تحلیل کاربرد های مختلف کاپ کیک و مافین بپردازیم.

مطالعه مقاله