3 روش خانگی تمیز کردن و نگهداری فرش

زینب علیجانی / 19 مهر 1399

لکه روی فرش برای تمیزترین و بااحتیاط ترین آدم‌ها هم اتفاق می‌افتد. لکه آبمیوه، چای، روغن، گردوخاک و غیره یک‌جوری راهشان را به خانه‌ها و فرش‌ها باز می‌کنند. هر انسان خانه‌داری مواد شوینده و تمیزکننده هر سطوحی ازجمله فرش را دارد؛ اما موقعیت‌هایی هم پیش می‌آید که این مواد تمام‌شده باشند یا شاید دوست داشته باشید از مواد طبیعی‌تر برای تمیز کردن خانه استفاده کنید تا در معرض مواد شیمیایی نباشید. درهرصورت شاید تعجب کنید که بعضی از مواد دم دست باکمی خلاقیت چگونه می‌توانند تبدیل به پاک‌کننده و لکه‌گیرهای قدرتمند شوند. در ادامه چند روش خانگی تمیز کردن فرش را معرفی می‌کنیم.

تمیز کردن لکه فرش با جوش‌شیرین

بعد از گذشت زمان فرش‌ها یک بوی خاصی می‌گیرند و جوش‌شیرین یک ابزار عالی برای از بین بردن بوی فرش است. البته جوش‌شیرین نمی‌تواند بوی بسیار قوی حیوانات خانگی را از بین ببرد اما در مواقع معمولی جواب می‌دهد.
برای از بین بردن بوی فرش یک‌لایه جوش‌شیرین را روی نقطه‌ی موردنظر بریزید و بزارید بین 1 ساعت الی 24 ساعت همان‌جا بماند و بعد جاروبرقی بکشید. جوش‌شیرین هر چه قدر بیشتر روی فرش بماند بوی بیشتری را جذب می‌کند ولی حتی همان 60 دقیقه هم در بعضی مواقع کافی است و می‌تواند تا حدودی بوی بد را جذب کند. فقط حواستان باشد وقتی جوش‌شیرین روی فرش ریختید روی آن راه نروید.

تمیز کردن فرش، شستشوی فرش

 

تمیز کردن فرش با سرکه:

سرکه بوی بد فرش را از بین می‌برد و باعث باز شدن بسیاری از لکه‌های غذا از الیاف فرش می‌شود. برای لکه‌گیری و بوگیری فرش با سرکه مقدار مساوی از آب و سرکه را باهم مخلوط‌کنید و مقداری از محلول را روی لکه‌ی موردنظر بریزید. اگر می‌خواهید بوی بد از بین برود باید بزارید محلول مدتی روی فرش بماند اما اگر می‌خواهید لکه‌ای را پاک‌کنید باید دستمال پارچه‌ای را به محلول آغشته کنید و آرام روی لکه بزنید تا وقتی‌که کامل پاک شود. بعد از استفاده از این روش خانه تا مدتی بوی سرکه می‌گیرد اما بعد از مدتی از ببین می‌رود. حواستان باشد که از سرکه سفید استفاده کنید چون سرکه رنگی باعث لکه‌دار شدن بیشتر فرش می‌شود.

تمیز کردن فرش، شستشوی فرش

 

تمیز کردن لکه فرش با مایع ظرف شویی:

برای از بین بردن لکه فرش با مایع ظرف‌شویی بهترین انتخاب مایع ظرف‌شویی بی‌رنگ است اما با استفاده از هر مایع ظرف‌شویی می‌توان لکه فرش را پاک کرد تا وقتی‌که زیاد از آن استفاده نکنید و حواستان به‌اندازه ها باشد. فقط دو یا سه قطره مایع ظرف‌شویی را با آب گرم مخلوط‌کنید. اگر مایع ظرف‌شویی زیاد بریزید روی فرش یک قسمت چسبناک به‌جا می‌زارد که گردوخاک پرز و کثیفی را جذب می‌کند.
یک دستمال پارچه‌ای یا حوله‌ی تمیز را به این مایع آغشته کنید و آرام روی لکه فرش ضربه بزنید (نباید پارچه را روی فرش بکشید) و از بیرون لکه به سمت داخل تمیز کنید تا لکه فرش پخش نشود. وقتی لکه کاملاً از بین رفت با یک دستمال تمیز روی آن قسمت ضربه بزنید تا مایع باقی‌مانده روی فرش را جذب کند. در آخر با یک دستمال خیس از آب جای لکه را پاک‌کنید و با یک دستمال دیگر خشک‌کنید.

تا اینجا ما به شما چند روش موثر برای تمیز کردن فرش را به شما گفتیم. اما یکی از راه های موثر برای نگهداری فرش برای مدت طولانی استفاده از کاور بسته بندی فرش است که می‌توانید با قیمت مناسب در فروشگاه تورنگ خریداری کنید.

خرید آنلاین کاور قالی

همچنین مجموعه تورنگ امکانی را برای کسب و کارها قرار داده تا بتوانند چاپ برند خود را بر روی کاور فرش انجام دهند و از این بستر تبلیغاتی نهایت بهره را ببرند. جهت سفارش بر روی لینک زیر کلیک کنید.

سفارش چاپ کاور فرش

تمیز کردن فرش، شستشوی فرش


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

تاریخچه اصالت فرش ایرانی
تاریخچه اصالت فرش ایرانی

فرش ایرانی بیانگر، اصالت و هنر ایرانی است. این هنر اصیل طی سالیان با هنر دست بافندگان زنده نگه‌داشته شده است.

مطالعه مقاله
کاور فرش چیست و نحوه استفاده از کاور فرش
کاور فرش چیست و نحوه استفاده از کاور فرش

کاور فرش در جنس‌ها و انواع مختلفی تولید می‌شود و بعضی از آن‌ها ممکن است طرز استفاده مخصوص به خودشان را داشته باشند که...

مطالعه مقاله
چگونه لکه های روی فرش را پاک کنیم؟
چگونه لکه های روی فرش را پاک کنیم؟

بعضی از لکه ها که اتفاقاً متداول هم هستند نیاز به روش‌های خاص تمیز کردن خوشان را دارد.

مطالعه مقاله