معرفی انواع فرش ایرانی (بختیاری، افشار، قشقایی، گبه، بلوچ)

زینب علیجانی / 18 مهر 1399

قوم ها و ایل های ایرانی از دیرباز به هنر فرش بافی مشغول بوده‌اند. هر ایل و طایفه ای در ایران طرح فرش مخصوص به خودش را دارد اما بعضی از این فرش‌ها شناخته‌تر از بقیه هستند که در ادامه آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

فرش بختیاری

فرش ایل بختیاری در دسته فرش‌های بادوام قرار می‌گیرد زیرا بختیاری ها روش مخصوصی برای نخ گیری از پشم دارند. طرح‌های خشتی و باغ زیاد در فرش بختیاری استفاده می‌شوند. در این طرح فرش به چهار قسمت چهارتایی تقسیم می‌شود و هر قسمت گیاهان و حیوانات مختلف را به تصویر می‌کشد. یکی دیگر از خصوصیت‌های قالی بختیاری سخت و محکم بودنش است.

فرش بختیار

 

فرش افشار

فرش افشار بسیار کمیاب شده است و به همین دلیل ارزشش هم بالاتر رفته است. متداول‌ترین طرح‌های فرش افشار ردیف‌های مورب، واگیره ای، قطعه وسط و گوشه هستند که با طراحی هندسی بافته می‌شوند. ترکیب رنگ قالی افشار بیشتر از قرمز تند و آبی سلطنتی است. جنس پشمی که در فرش افشار به کار می‌رود انقدر بالا است که قالی تقریباً برق می‌زند به همین دلیل بسیاری از مردم از فرش افشار به‌عنوان دیوارکوب استفاده می‌کنند.

فرش افشار

 

فرش قشقایی

مردم قشقایی تاریخ و فرهنگی غنی دارند که ترکیبی از الهام و مبارزه است. طراحی مدالین در فرش‌های قشقایی بسیار دیده می‌شود. نقوش الماس و لوزی با چهار قلاب یا شش‌ضلعی هم در طرح فرش قشقایی استفاده می‌شود. به لطف فرش‌باف‌های صبور و باتجربه قشقایی این فرش‌ها تبدیل به یک اثر هنری زیبا شدند. برخلاف بقیه تولیدکننده‌های فرش مردم قشقایی به مراحل تولید فرش احترام می‌زارند و فقط از رنگ‌های طبیعی و تکنیک‌هایی که زمان طولانی‌تری نیاز دارد استفاده می‌کنند. به همین علت قالی قشقایی بسیار زیبا و پر از جزئیات است. قالی قشقایی تصویرسازی بومی و محلی دارد و فرش ایل ایرانی را بهتر از هر نقش فرش دیگری نشان می‌دهد.

 

فرش قشقایی

 

فرش گبه

گبه معمولاً توسط زن‌ها بافته می‌شود و طراحی خاص و جالب دارد که از اشکال هندسی در رنگ‌های مختلف تشکیل می‌شود.گبه یکی از سنتی‌ترین فرش‌های ایرانی است. قالی گبه طبیعی، ضخیم و بافته‌شده با نخ پشم دست‌ساز است. گبه بیشتر برای خوابیدن عشایر استفاده می‌شده برای همین ضخیم است. همین‌طور بیشتر برای استفاده شخصی بافته می‌شده و برای همین یکی از ارزان‌ترین نوع فرش ایرانی است. طراحی و نقوش گبه ها یا ذهنی یا برگرفته از حیوانات بو طبیعت بومی است.

 

گبه

 

فرش بلوچ

فرش بلوچ به‌طور سنتی به‌عنوان زیرانداز نماز و دعا، پوشاندن حیوانات یا پوشاندن زمین برای نشستن هنگام غذا خوردن استفاده می‌شد. ترکیب رنگ فرش بلوچی از قهوه‌ای تیره، بنفش، قرمز، آبی و عاجی است. طرح اشکال هندسی که دور گیری سیاه‌رنگ دارند در گلیم بلوچ زیاد دیده می‌شود که باعث می‌شود رنگ‌های فرش تیره‌تر به نظر بیایند. فرش بلوچ معمولاً در سایزهای کوچک بافته می‌شد و به عنوان گلیم استفاده می شد و پیدا کردن فرش بلوچی سایز بزرگ کار سختی است.

 

فرش بلوچ

 

مشاهده و خرید آنلاین کاور فرش ایرانی


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

تاریخچه اصالت فرش ایرانی
تاریخچه اصالت فرش ایرانی

فرش ایرانی بیانگر، اصالت و هنر ایرانی است. این هنر اصیل طی سالیان با هنر دست بافندگان زنده نگه‌داشته شده است.

مطالعه مقاله
کاور فرش چیست و نحوه استفاده از کاور فرش
کاور فرش چیست و نحوه استفاده از کاور فرش

کاور فرش در جنس‌ها و انواع مختلفی تولید می‌شود و بعضی از آن‌ها ممکن است طرز استفاده مخصوص به خودشان را داشته باشند که...

مطالعه مقاله
3 روش خانگی تمیز کردن و نگهداری فرش
3 روش خانگی تمیز کردن و نگهداری فرش

هر انسان خانه‌داری مواد شوینده و تمیزکننده هر سطوحی ازجمله فرش را دارد؛ اما موقعیت‌هایی هم پیش می‌آید که این مواد تمام‌شده باشند یا...

مطالعه مقاله