بسته بندی پایدار چیست؟ چرا شرکت های بزرگ روی بسته بندی پایدار سرمایه گذاری می کنند؟

تورنگ / 29 شهریور 1399

انتظار می‌رود که بازار جهانی بسته بندی پایدار در سال‌های اینده رشد قابل‌توجهی داشته باشد، البته افزایش قوانین سخت‌گیرانه در کشورهای مختلف هم در رشد بسته بندی پایدار بی‌اثر نیست. استفاده از تکنولوژی در تولید بسته بندی و استفاده از مواد سازگارتر با محیط زیست اقداماتی است که بسیاری از شرکت‌های بسته بندی پیش‌گفته‌اند. برای کم کردن گازهای گلخانه ای و تأثیرات کربن بر محیط زیست، کارخانه‌های تولیدی بسته بندی های پایدار در حال تولید پلاستیک های قابل تجزیه هستند. این اقدامات در بسیاری از کشورها توسط دولت و سازمان‌های خیریه‌ی حمایت از محیط زیست پشتیبانی می‌شود. با افزایش آگاهی جهانی روی مبحث بسته بندی پایدار بسیاری از تولیدی‌ها و کسب‌وکارها به این سمت کشیده شدند. تولید کردن بسته بندی پایدار کمتر به سوخت های فسیلی وابسته است به همین دلیل تولید گاز گلخانه ای کاهش پیدا می‌کند.
پیش‌بینی می‌شود بازار جهانی بسته بندی پایدار تا سال 2026 نرخ رشد مرکب سالیانه‌ی 5.3 درصد داشته باشد. چند تا از بزرگ‌ترین دلایل رشد این بازار عبارت‌اند از: Amcor Limited (شرکت بسته بندی استرالیایی) Ball Corporation (شرکت بسته بندی آمریکایی که بیشتر برای تولید قوطی‌های شیشه‌ای و فلزی شناخته می‌شود و ارزشی بیش از 16 بیلیون دلار دارد) Crown Holdings (شرکت بسته بندی آمریکایی که ساخت قوطی فلزی کنسرو و نوشیدنی معروف است و درآمدی حدود 658 میلیون دلار دارد) International Paper Company(بزرگ‌ترین شرکت تولید کاغذ و خمیر کاغذ در جهان)

بسته بندی پایدار چیست؟

خرید جعبه کارتنی

به دلیل رشد استفاده از بسته بندی پایدار بسیاری از صنعت‌ها، مخصوصاً صنعت بسته بندی به پلاستیک های قابل تجزیه و بیوپلاستیک ها علاقه‌مند شده‌اند که به استفاده‌ی بیشتر از بسته بندی پایدار و آگاهی‌رسانی در آسیب‌هایی که بعضی پلاستیک‌ها به محیط زیست وارد می‌کند، کمک می‌کند.
اگر بخواهیم از انواع بسته بندی های پایدار صحبت کنیم، بسته بندی پایدار به جعبه، بطری، پاکت، ساشه، ساک و غیره تقسیم می‌شود و حق انتخاب‌های زیادی برای انواع کسب‌وکارها ارائه می‌دهند. ازلحاظ جنس و مواد به‌کاررفته، پلاستیک، کاغذ، کارتن و آلومینیوم در بسیاری از بسته بندی های پایدار به کار می‌رود. کاغذ و کارتن تقریباً 55.1 درصد بازار جهانی بسته بندی پایدار را تشکیل می‌دهند و پیش‌بینی می‌شود که استفاده از کاغذ و کارتن در بسته بندی همین‌طور رو به رشد باشد. همین‌طور تخمین زده می‌شود که تا سال 2026 نرخ رشد مرکب سالیانه استفاده از پلاستیک در بسته بندی پایدار چیزی حدود 5.0 درصد باشد و موارد دیگر احتمالاً تا 4.6 درصد رشد خواهند داشت.

اروپا می‌خواهد بازار جهانی بسته بندی پایدار را در دست بگیرد

ازلحاظ جغرافیایی بازار جهانی بسته بندی پایدار به آمریکای شمالی، اروپا، آمریکای لاتین، خاورمیانه و آفریقا تقسیم می‌شود. احتمال می‌رود در این ده اروپا رهبر بازار جهانی بسته بندی پایدار باشد زیرا کشورهای اروپایی در حال حمایت و فعالیت در این بازار هستند. پیش‌بینی می‌شود درصد درآمد مصرفی از بسته بندی پایدار در شرکت‌های اروپایی افزایش چشمگیری داشته باشد. آمریکای شمالی هم در کنار مصرف بالای بسته بندی رشد قابل‌توجهی در بازار بسته بندی پایدار خواهد داشت. بعضی از کشورهای خاورمیانه، آفریقا و دیگر مناطق تا سال 2026 تا حدودی این رشد جهانی را همراهی می‌کنند.

بسته بندی پایدار چیست؟

مطالعات بازار نشان می‌دهد مواردی هم وجود دارند که می‌توانند جلوی رشد جهانی بسته بندی پایدار را بگیرند. قیمت بالای مواد خام و مواد اولیه و دسترسی کم به آن‌ها چند تا از دلایلی هستند با کم کردن درخواست برای بسته بندی پایدار، مانع رشد جهانی این بازار می‌شوند. شرکت‌های زیادی هم هستند که به خاطر هزینه‌های تولید و کم بودن قوانین دولتی در استفاده از بسته بندی های پایدار به این بازار نپیوسته‌اند، البته بعضی شرکت‌ها هم باوجود امکانات و تجهیزات کافی علاقه‌ای به حمایت از محیط زیست ندارند یا اصلاً اطلاعی از این بازار جهانی ندارند. مواد خامی که برای ساخت بسته بندی پایدار استفاده می‌شوند بیو پلیمر ها، بایو فولیکول های مایع، الیاف سلولزی قابل بازیافت و یک سری مواد افزودنی که قیمت بالایی دارند و می‌توانند جلوی رشد بازار بسته بندی پایدار را بگیرند.


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

ایده های بسته بندی فینگرفود
ایده های بسته بندی فینگرفود

بسته ‌بندی فینگر فود، به دلیل ماهیت منحصربه‌فرد و مصرف آسان آن‌ها، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این نوع بسته ‌بندی باید طوری طراحی شود که...

مطالعه مقاله
آموزش انواع مراحل پاک کردن چاپ سیلک
آموزش انواع مراحل پاک کردن چاپ سیلک

چاپ سیلک که به آن چاپ صفحه نیز گفته می‌شود، روشی است که از یک مش یا الگو برای انتقال جوهر به روی سطح استفاده می‌کند. جوهرهای مورداستفاده می‌توانند...

مطالعه مقاله
چاپ چهار رنگ چیست؟ (بررسی معایب و مزایای آن)
چاپ چهار رنگ چیست؟ (بررسی معایب و مزایای آن)

روند چاپ چهار رنگ با تقسیم تصویر اصلی به چهار رنگ جداگانه آغاز می‌شود. سپس، برای هر رنگ، یک صفحه یا سیلندر چاپ جداگانه ساخته می‌شود. در طی فرایند چاپ...

مطالعه مقاله