دستگاه های بسته بندی غذایی چگونه هستند و چه کاربرد هایی دارند؟

امیر مختاری / 18 آبان 1398

دستگاه های بسته بندی مواد غذایی

با وجود فراگیر بودن مواد غذایی در زندگی روزمره ی انسان ها، عموم مردم درک و دریافت چندانی از چگونگی ساخت و تولید این بسته بندی ها ندارند. نگارنده بر این باور است که پی بردن به چگونگی تولید و ساخت این جعبه ها و بسته بندی ها، نه تنها به مشتری ها در خرید بهتر کمک می‌کند، که سازنده را نیز آگاه می سازد تا بسته بندی های بهتر و با کیفیت تری به بازار و مصرف کننده عرضه کند. به همین توجیه، در این نگاشته بر آن شدیم تا به تحلیل و بررسی دستگاه های بسته بندی مواد غذایی بپردازیم.

 

بسته بندی

 

بسته بندی به غذا بستگی داره

مواد غذایی از ماده، روش و شیوه های مختلفی پخته و تولید می‌شوند. به همین دلیل، بسته به ماده های به کار رفته و نوع غذا، شیوه ی بسته بندی متفاوتی برای هر ماده ی غذایی در نظر گرفته می‌شود که البته هر یک دستگاه و ابزار های خاصی را به کار می‌گیرند و ماندگاری هر بسته بندی، با دیگر بسته بندی ها متفاوت خواهد بود. برای نمونه، گوشت، فرآورده های پروتئینی و دیگر ماده های غذایی تازه و یخ زده، به سبب ویژگی های شیمیایی شان، استعداد بالایی برای فاسد شدن دارند و همین سبب می‌شود تا از بسته بندی به خصوصی که از نفوذ هوا به درون بسته پیش گیری می‌کند، استفاده شود.

در ادامه به تحلیل و بررسی دستگاه های به کار رفته برای هر یک از بسته بندی ها می پردازیم.

بسته بندی

  1. دستگاه بسته بندی وکیوم: این دستگاه بیشتر برای بسته بندی های مواد غذایی پروتئینی، و دیگر ماده های غذایی که نسبت به نفوذ هوا به درون بسته بندی حساس هستند، استفاده می‌شود.

درون ماده های غذایی، میکرو ارگانیسم های هوازی وجود دارند که سبب تلف شدن سریع ماده های غذایی می‌شوند. بسته بندی وکیوم، با مانع شدن از بروز و نفوذ هوا درون بسته ی ماده ی غذایی، مانع از رشد ارگانیسم های یاد شده می‌شود و یا در بد ترین حالت، آهنگ رشد و پدیدار شدن آن ها را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. بسته بندی وکیوم، سبب افزایش عمر ذخیره سازی محصولات غذایی می‌شود و به آن ها کمک می‌کند تا بتوانند برای بلند مدت در فریزر، یخچال و سرد خانه ی فروشگاه و محل ذخیره شان، ماندگار و پایدار بمانند و به سلامت به دست مشتری برسند.>

بسته بندی

  1. بسته بندی بیسکویت

دما از جمله عامل هایی است که در همه ی گونه های بسته بندی، به ویژه بسته بندی بیسکویت کاربرد دارد. به همین دلیل، به طور معمول برای بسته بندی بیسکویت و کنترل دقت برای دست یافتن به دمای مطلوب، از کنترل الکترونیکی دیجیتال دما استفاده می‌شود که نقش مهم و موثری در حفظ طراوت و تازگی ماده های غذایی دارد.

  1. دستگاه کیسه زن

این دستگاه ها بیشتر برای غلات، حبوبات، پودر شیر، شکر و ماده های غذایی از این دست به کار می‌رود و در کشور هایی هم چون چین، طرفدار بسیاری دارد. این گونه ی بسته بندی چندان ظرافت و تکنیک های خاصی ندارد.

  1. ماشین های بسته بندی

این ماشین ها برای محصور کردن بسته بندی و اتصال سیم های فلزی بسته بندی به کار می‌روند. هم چنین گونه های دیگر این نوع ماشین ها برای بسته بندی شربت، آبمیوه و مواد غذایی نوشیدنی به کار می‌رود. این دستگاه نه به شکل مجزا که در کنار دیگر دستگاه ها کاربرد دارد.

بسته بندی

  1. ماشین های انباشت

ماشین های انباشت، ماشین هایی هستند که در کنار دستگاه هایی برای قرار دادن درپوش بر روی ظرف و بسته بندی مواد غذایی به کار می‌روند. همچنین از این دستگاه ها برای پر کردن منظم مواد غذایی نیز استفاده می‌شود.

در این مقاله به پنج مورد از مهم ترین دستگاه های بسته بندی مواد غذایی پرداختیم. با این حال نباید فراموش کنیم که هم زمان با پیشرفت تکنولوژی، این دستگاه ها نیز پیشرفته می‌شوند و هر روز بر کارکرد و امکانات آن ها افزوده می‌گردد و همین دلیلی است برای این که پیوسته به مطالعه در خصوص این دستگاه ها بپردازیم.


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

ایده های خلاقانه و کاربردی برای بسته بندی دونات
ایده های خلاقانه و کاربردی برای بسته بندی دونات

بسته ‌بندی دونات یک جزء مهم و اساسی در صنعت خوراکی‌هاست که اثر بسزایی بر جلب‌توجه مشتریان و حفظ کیفیت محصول دارد. بسته ‌بندی دونات به‌طورکلی باید...

مطالعه مقاله
نحوه انتخاب بسته بندی مناسب محصول
نحوه انتخاب بسته بندی مناسب محصول

انتخاب بسته ‌بندی مناسب برای محصولات بسیار مهم است و باید به عوامل مختلفی توجه شود. در این مقاله توضیحاتی دراین‌خصوص آورده شده است...

مطالعه مقاله
چگونه هزینه های بسته بندی و حمل و نقل را کاهش دهیم؟
چگونه هزینه های بسته بندی و حمل و نقل را کاهش دهیم؟

کاهش هزینه‌های بسته‌ بندی و حمل‌ونقل یکی از راه‌های مهم برای بهبود کارایی و سودآوری کسب‌وکارها است. در این راستا، می‌توانید از...

مطالعه مقاله