سر سفره ی عمو سام: برنج آمریکایی

امیر مختاری / 2 مرداد 1398

برنج در آمریکا

این مقاله به تحلیل جایگاه و اهمیت برنج در زندگی و صنعت مردم آمریکا می پردازد. هم چون یکی دیگر از مقاله های پیشین، تولید برنج، مصرف برنج و جایگاه برنج در اقتصاد آمریکا، از محورهای اصلی این مقاله خواهند بود.

برنج آمریکایی امیر مختاری

آمریکا و کشاورزی

آمریکا کشوری است بزرگ و صنعتی که جمعیتی بیش از 320 میلیون نفر را درون خود جای داده است. با این حال، تنها 1.5 درصد از جمعیت این کشور در صنعت کشاورزی مشغول هستند و سهم این صنعت از تولید ناخالص داخلی، از 1.2 درصد تجاوز نکرده است.

تولید برنج در آمریکا

میزان تولید برنج آمریکا سالانه بیش از 12 میلیون تن است که چیزی حدود 2 درصد از برنج تولید شده ی جهان را تشکیل می دهد. در کل، آمریکا 1.5 میلیون هکتار زمین برای کاشت برنج دارد که به ازای هر هکتار، 7.5 تن برنج تولید می شود. با وجود این که هفت ایالت به کاشت برنج مشغول هستند، سه ایالت آرکانساس، لوئیزیانا و کالیفرنیا، بیش از 80 درصد از برنج تولید آمریکا را به خود اختصاص می دهند. از میان سه ایالت یاد شده، سهم ایالت نخست از تولید برنج، به بیش از 40 درصد (بیش از 3.6 میلیون تن) می رسد. کالیفرنیا، لوئیزیانا، می سی سی پی، تگزاس و میسوری هر یک به ترتیب با 2.2، 1.2، 0.5، 0.5 و 0.3 میلیون تن تولید برنج، در جایگاه بعدی قرار می گیرند.

برنج آمریکایی امیر مختاری

صادرات برنج در آمریکا

برخلاف اروپا که تولید برنج در آن بیشتر جنبه ی اکولوژیک و ساختاری دارد، در آمریکا برنج نقش مهمی در صادرات و به دنبال آن اقتصاد کشور ایفا می کند. سالانه بیش از 4 میلیون تن از برنج آمریکا به جهان صادر می شود و این سهم 12 درصدی از صادرات برنج در جهان، آمریکا را به چهارمین صادرکننده ی برنج در جهان (پس از تایلند، ویتنام و چین)، تبدیل کرده است. کانادا، هایتی، ژاپن، مکزیک، عربستان و ترکیه، از جمله مشتری های عمده ی برنج آمریکا هستند.

مصرف برنج در آمریکا

در آمریکا، برنج مصرف و کارکردهای مختلفی دارد. در کل، 63 برنج به صورت مستقیم و در غذا به کار می رود، 22 درصد برای غذای حیوان ها و بچه ها، و در نهایت 15 درصد برای تولید نوشیدنی های الکلی اختصاص می یابد.

اشتباه نکنید: همان گونه که در مقدمه بیان کردیم، آمریکایی ها چندان تمایلی به مصرف برنج (به ویژه در غذا) ندارند و میزان 63 درصدی که برای استفاده ی مستقیم در غذا عنوان شد، بیش تر به دلیل مهاجرهای برنج خور است که از آسیا، اسپانیا و پرتغال به آمریکا آمده اند و در مقاله های پیشین نیز ذکر خیرشان بود.

مصرف برنج در آمریکا امیر مختاری

چالش های پیش روی تولید برنج در آمریکا

گرچه آمریکا همه ی ابزارهای مورد نیاز برای تولید بهینه ی برنج را در اختیار دارد، با این حال، چالش های زیادی در این خصوص ایجاد شده و یا در حال پدید آمدن هستند که می توانند نقش محدود کننده ای در تولید برنج این کشور داشته باشند:

عده ای بر این باورند که کاشت برنج، به سبب انتشار گاز متان و نیتروکسید، اثر مستقیم بر گرم شدن جهان و دگرگونی های آب و هوایی دارد.

در ناحیه های جنوب آمریکا، بیشتر قراردادها میان زمین دار و کشاورز، کوتاه مدت هستند و این در حالی است که برای کاشت برنج، کشاورز ناچار است دیدگاه و برنامه ریزی بلند مدت داشته باشد.

در ناحیه هایی شرجی و زیر خط استوا، هم چون دلتای رودخانه ی می سی سی پی، عامل های طبیعی هم چون بادزدگی دانه و پوشش برنج، فرآیند تولید را با مشکل مواجه کرده اند.

علف های هرز و گیاه های خود رو، از دیگر عامل هایی هستند که فرآیند تولید برنج را ناهموار ساخته اند. جالب اینجاست که برخی از این علف های هرز، در مقابل مواد سمی مقاوم هستند و به راحتی از بین نمی روند.

برنج آمریکایی امیر مختاری

برنج آمریکایی: سنتز دانش و اقتصاد

خواننده ی تیزبین تا کنون دریافته است که دانش کشاورزی و اقتصاد، دو عنصر مهم صنعت کشاورزی آمریکا به شمار می روند. با وجود جمعیت کم مشغول در صنعت کشاورزی و هم چنین سهم اندک این صنعت در تولید ناخالص داخلی آمریکا، پژوهش نقش حیاتی و تعیین کننده ای در پیش راندن این صنعت دارد. گذشته از این، آمریکایی ها از آورده های اقتصادی این صنعت دوری نگرفته اند و هم چنان به آن توجه دارند.

با توجه به منبع های طبیعی غنی و کلان ایران، هم چنین ظرفیت بالای صنعت کشاورزی (به ویژه برنج و گندم)، نگارنده امیدوار است تا با توجه هرچه بیشتر به این صنعت، عامل های موثر (اقتصاد، پژوهش و کشاورزی) و فراهم آوردن فرصت رشد و گسترش آن، ما نیز بتوانیم هم چون دیگر کشورها، سهمی از آوردگاه اقتصادی این صنعت داشته باشیم.


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)
اردوان ،

خیلی دوست دارم به آمریکا مهاجرت کنم و در زمینه کشاورزی مخصوصا تولید گندم و برنج فعالیت کنم چون از بچگی این کار رو لمس کردم


در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

انتخاب بهترین کیسه برای بسته بندی برنج
انتخاب بهترین کیسه برای بسته بندی برنج

برای بسته بندی برنج باید یکسری نکات مهم را مدنظر قرار دهید تا با توجه به نیاز خود بهترین کیسه برنج را انتخاب نمایید.

مطالعه مقاله
کیسه و گونی مصالح ساختمانی
کیسه و گونی مصالح ساختمانی

فروش انواع کیسه و گونی مصالح ساختمانی در شرکت تورنگ، اولین تولید کننده انواع کیسه در ایران. جهت مشاهده نمونه کارهای کیسه و گونی مصالح ساختمانی و مشاهده توضیحات کلیک کنید.

مطالعه مقاله
تولید و چاپ کیسه بسته بندی نمک
تولید و چاپ کیسه بسته بندی نمک

تولید، طراحی و چاپ کیسه نمک در مجموعه تورنگ، اولین کارخانه تولید و چاپ کیسه در ایران. جهت مشاهده نمونه کارهای کیسه و گونی نمک و مشاهده توضیحات کلیک کنید.

مطالعه مقاله