شرایط انبار کردن برنج برای طولانی مدت

تورنگ / 1 اردیبهشت 1400

غذا یکی از ابتدایی‌ترین نیازهای هر انسانی است. در مواقع وضعیت بد اقتصادی یا یک فاجعه همه‌گیر (جنگ، شیوع بیماری، قحطی، بلاهای طبیعی و غیره) برنج یکی از کارآمدترین و مقرون‌به‌صرفه ترین غذاهای قابل‌دسترس است. نسبت به میوه‌ها، سبزی‌ها و گوشت، برنج راحت‌تر و به مدت‌زمان طولانی‌تری قابل انبار شدن است.

چرا برنج برای انبار کردن مناسب است؟

برنج به‌عنوان یکی از وعده‌های اصلی غذایی در اکثر کشورهای آسیایی محبوبیت و درخواست زیادی دارد. برنج ارزش غذایی بالایی دارد، راحت پخته می‌شود و انرژی زیادی برای کار و فعالیت روزانه به انسان می‌دهد. درکل برنج انتخاب سالم‌تری نسبت به غذاهای کنسرو شده و بسته‌ بندی‌ شده با عمر بالا است. از دیگر دلیل‌های انبار کردن برنج هم می‌توان مثال‌های زیر را نام برد:

برنج بعد از پخت حجمش دو برابر می‌شود

کلسترول، چربی و سدیم ندارد

احساس سیرکنندگی بالایی دارد

آلرژن ندارد و باعث ایجاد التهاب یا حساسیت نمی‌شود

تمام این مواردی که در بالا گفته شد دلیل سودمندی بودن انبارداری برنج است و به همین دلیل بسیاری از افراد در کشور ما به احتکار برنج می پردازند که جرم محسوب می شود اما مردم می توانند با نگهداری برنج در خانه به روش درست سال های سال برنج را انبار کنند و مجبور به خریدن برنجی که هر سال گران تر می شود نشوند.

انبار کردن برنج

خرید آنلاین انواع کیسه بسته بندی

چگونه حشرات و آفت های برنج را از بین ببریم؟

مهم‌ترین و پردردسرترین چیزی که هنگام انبار کردن طولانی برنج باید نگران آن بود، آفت‌ها و حشرات هستند. شپشک برنج، شلتوک و شته از جمله آفت هایی هستند که برنج را تهدید می کند. چه برای انبار کردن کوتاه‌مدت، چه برای انبار کردن بلندمدت برنج، حتما باید فضایی برای تنفس برنج وجود داشته باشد. برخلاف بقیه مواد غذایی که در صورت هوازدگی فاسد می‌شوند، برنج این‌گونه عمل نمی‌کند. حتی بسته بندی های دربسته و خیلی محکم که اجازه‌ی هیچ‌گونه تنفسی به برنج نمی‌دهند احتمال آفت‌زدگی و باز شدن تخم حشرات و بالا رفتن تعداد آن‌ها را بالا می‌برند. دلیل این اتفاق هم گرمای بیش‌ازحد شرایط فوق بسته است. برنج در گرما عرق می‌کند و رطوبت هم شرایط عالی‌ای برای رشد حشره‌ها است. هنگام انبار کردن برنج حتماً از بسته بندی هایی استفاده کنید که اجازه تنفس به برنج بدهند.

یکی از روش هایی که مردم برای جلوگیری از حشرات برنج یا از درست کردن برنج شته زده انتخاب می کنند استفاده از قرص برنج است یا با روش های سنتی مثل گذاشتن سیر در برنج سعی می کنند این مسئله را حل کنند. قرار دادن قرص برنج در کیسه یا انبارها برای سلامتی مناسب نیست و سیر در برنج همیشه جواب نمی دهد. شما با انتخاب یک بسته بندی مناسب و فراهم کردن شرایط مناسب می توانید از مشکلاتی مثل شپشک و حشره به طور کل جلوگیری کنید.

چگونه مشکل برنج کپک زده را حل کنیم؟

برای انبار کردن طولانی‌مدت برنج باید حواستان به جلوگیری از ایجاد کپک باشد و خراب شدن برنج توسطش باشد. کپک می‌تواند برنج خشک و سفید را به یک نوع رنگ سبز غیرقابل‌برگشت تغییر بدهد. برای اینکه کپک ایجاد شود نیاز به منبع غذایی، گرما، رطوبت و اکسیژن دارد. اگر شما این شرایط را از کپک بگیرید مانع رشد آن می‌شوید.
برنج یک محصول ارگانیک است که به‌راحتی به‌عنوان منبع غذایی کپک استفاده می‌شود. پس نمی‌شود منبع غذایی را حذف کرد! برای جلوگیری از آفت هم نیاز به انتقال اکسیژن هست. پس شما باید بسته بندی انتخاب کنید که در حین اینکه برنج را خفه نمی‌کند و فضای گرمی هم ایجاد نمی‌کند، از جذب رطوبت محیط هم جلوگیری می‌کند.

انبارداری برنج

شرایط انبار کردن برنج

روش نگهداری برنج ایرانی در انبار کار سختی نیست. با استفاده از کیسه برنج های مناسب و مکانی که تاریک و خنک باشد می توانید سال ها از برنج نگهداری کنید. حتی شالیکوبان می توانند شالی های تازه چیده شده را سال ها انبار کنند و شالی همچنان سالم باقی بماند. برنج هندی و برنج قهوه ای هم همانند نگهداری برنج ایرانی است و فرق خاصی ندارد.

 

کیفیت بسته بندی برنج

تنها تولید کننده های برنج نیستند که به دنبال انبار کردن برنج و شرایط ایدئال نگه‌داری از آن هستند. خریداران هم مایل به انبار کردن برنج در خانه و در مقیاس‌های متفاوت هستند. یکی از موارد مهمی که مصرف کننده در هنگام خرید برنج به آن توجه می‌کند (علاوه بر نوع و کیفیت برنج) بسته بندی برنج و قابلیت نگه‌داری بلندمدت و حفاظت از آن در خانه است. عواملی مانند رطوبت زدایی بسته بندی، جلوگیری از اتلاف دورریز برنج، جلوگیری از ورود آفت‌ها و حشرات و راحت بودن استفاده و انبار کردن در خانه بسیار موردتوجه خریدارها است.

بهترین کیسه های بسته بندی موجود در بازار ازلحاظ کارایی برای انبار کردن طولانی‌مدت شامل کیسه های نایلونی، اسپان باند، کنفی و متقال می‌شوند. هرکدام از این کیسه های شرایط نگه‌داری کم‌وبیش یکسانی دارند اما به‌طورکلی پنج برتری این کیسه های ساخت مجتمع تورنگ چاپ آن‌ها را مناسب انبار کردن برنج کرده است.

شرایط نگهداری برنج، انبار کردن طولانی مدت برنج

پر و خالی کردن کیسه ها

بهترین نوع بسته بندی برنج کیسه هایی هستند که از بالا باز و بسته می‌شوند و با انواع دستگاه های بسته بندی برنج امروزی در هر نقطه‌ای مطابقت دارند. همین‌طور پر و خالی کردن دستی آن‌ها هم بسیار آسان است و در پروسه آسیبی به برنج نمی‌رسد و دورریزش تقریباً صفر است. همین‌طور این کیسه ها می‌توانند مطابق نیازهای شما شخصی‌سازی و در مجتمع چاپ تورنگ تولید شوند.

محافظت در برابر رطوبت

در معرض رطوبت قرار گرفتن به‌تنهایی یک فاجع بزرگ برای انبار کردن برنج محسوب می‌شود. علاوه بر اینکه رطوبت به‌تنهایی باعث بی‌کیفیت شدن برنج می‌شود و عمرش را کم می‌کند، دلیل اصلی ایجاد کپک هم هست. کیسه هایی که در مجتمع چاپ تورنگ به فروش می‌رسند، همگی خاصیت جلوگیری از رطوبت را قبل از هر چیز دیگری دارا هستند.

محافظت در برابر آفت‌ها

طبق توضیحات داده‌شده در مورد آفت‌ها و روش‌های جلوگیری از آن‌ها با بسته بندی در انبار کردن برنج، این چهار نوع کیسه در این قسمت عالی عمل می‌کنند. مواد استفاده‌شده در این کیسه ها طوری است که حتی آفت‌ها و حشرات بیرونی هم نمی‌توانند با جویدن راه خود را باز کنند و وارد کیسه ها و باعث خرابی برنج شوند.

استفاده‌ی بهینه از فضا

در زمان‌های مشخصی از سال ممکن است فضای کافی برای انبار کردن در دسترس نباشد (مخصوصاً در دوران برداشت محصول). این کیسه ها طوری طراحی‌شده‌اند که می‌توان آن‌ها را روی‌هم دیگر و در فضای کم انبار کرد بدون اینکه مشکلی برای برنج پیش بیاید و شرایطی برای خرابی ایجاد شود.

ریسک پایین

یکی از مشکلات اساسی‌ای که در انبار کردن برنج پیش می‌آید و می‌تواند هزینه‌های گزافی را به همراه داشته باشد خراب شدن یکی از کیسه های برنج و انتقال آن خرابی به بقیه کیسه های انبار است. اگر به هر نوعی یکی از کیسه ها آلوده شوند نگران این نباشید که دیگر بقیه محصولات را باید دور بریزید و ضرر کردید. کیسه های مجتمع چاپ تورنگ علاوه بر قیمت کم ریسک نگه‌داری کمی هم دارند و همان‌طور که از برنج در برابر عوامل بیرونی محافظت می‌کنند، مشکلات پیش‌آمده داخل کیسه را هم به بیرون منتقل نمی‌کنند و خیالتان می‌تواند از این بابت راحت باشد.


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

انتخاب بهترین کیسه برای بسته بندی برنج
انتخاب بهترین کیسه برای بسته بندی برنج

برای بسته بندی برنج باید یکسری نکات مهم را مدنظر قرار دهید تا با توجه به نیاز خود بهترین کیسه برنج را انتخاب نمایید.

مطالعه مقاله
کیسه و گونی مصالح ساختمانی
کیسه و گونی مصالح ساختمانی

فروش انواع کیسه و گونی مصالح ساختمانی در شرکت تورنگ، اولین تولید کننده انواع کیسه در ایران. جهت مشاهده نمونه کارهای کیسه و گونی مصالح ساختمانی و مشاهده توضیحات کلیک کنید.

مطالعه مقاله
تولید و چاپ کیسه بسته بندی نمک
تولید و چاپ کیسه بسته بندی نمک

تولید، طراحی و چاپ کیسه نمک در مجموعه تورنگ، اولین کارخانه تولید و چاپ کیسه در ایران. جهت مشاهده نمونه کارهای کیسه و گونی نمک و مشاهده توضیحات کلیک کنید.

مطالعه مقاله