طرز تهیه برنج کم کالری

زینب علیجانی / 11 اردیبهشت 1400

طرز تهیه برنج کم کالری

اگر شما هم به خوردن برنج علاقه‌مند هستید اما به علت رژیم لاغری یا مشکلات سلامتی از خوردن آن اجتناب می‌کنید احتمالا از شنیدن این خبر خوشحال خواهید شد. با خواندن این مقاله شما یاد خواهید گرفت چگونه برنج را بپزید تا 50 الی 60 درصد کالری خودش را از دست بدهد. شاید فکر کنید این واقعی یا تاثیرگذار نیست اما در واقع گروهی از دانشمندان علوم شیمی دانشگاه کلمبیا این راه حل را ابداع کردند.

غذاهای نشاسته ای مثل برنج منبع بسیار خوبی برای کربوهیدرات و انرژی هستند. بدن انسان بعد از خوردن این غذا کربوهیدرات را به قند ساده تبدیل می‌کند تا سریعا به‌عنوان انرژی استفاده شود. مقداری هم که اضافه می‌آید توسط بدن ذخیره می‌شود تا هروقت نیاز بود به گلوکز تبدیل شود. مشکل اینجاست که گلوکز اضافه در بدن معمولا به شکل چربی ذخیره می‌شود که به مشکلاتی مثل چاقی و ازبین‌رفتن تناسب‌اندام ختم می‌شود.

این تیم تحقیقاتی روی 38 مدل مختلف برنج آزمایش انجام دادند تا ببینید که آیا می‌توانند با دست بردن در ترکیبات برنج بدن را گول بزنند تا کالری کمتری جذب کند. برنج از نشاسته زودهضم و نشاسته دیر جذب تشکیل می‌شود. برخلاف نشاسته زودهضم، نشاسته دیر جذب تبدیل به گلوکز و قند های ساده نمی‌شود تا سریعا وارد جریان خون شود. به همین دلیل این گروه از دانشمندان در تلاش بودند که کاری کنند نشاسته زود هضم در برنج تبدیل به نشاسته دیر جذب شود تا بدن کالری های کمتری از آن دریافت کند. با اینکه این تحقیقات پیچیده به نظر می‌آید اما روشی که با استفاده از آن می‌توانید برنج کم کالری بخورید بسیار ساده است و هرکسی در هرجای دنیا می‌تواند به‌راحتی از در دو مرحله از آن استفاده کند.

چگونه برنج کم کالری درست کنیم

روغن نارگیل

نقش روغن نارگیل در این روش اساسی است و نمی‌توان آن را حذف کرد. روغن نارگیل دقیقا همان ماده جادویی است که باعث تغییر ترکیب برنج از نشاسته زودهضم به دیر جذب می‌شود و به‌عنوان یک سپر در برابر آنزیم های گوارشی عمل می‌کند. تنها کاری که باید بکنید این است که یک قاشق چایخوری روغن نارگیل را در آب جوش ریخته و سپس برنج را اضافه کنید. دانشمندان دانشگاه کلمبیا اجازه دادند برنج برای 40 دقیقه بجوشد اما شما می‌توانید این کار را در 20 الی 25 دقیقه انجام دهید.

سرما

بعد از اینکه برنج شما آماده شد نوبت به سرد کردن آن می‌رسد. شما باید برنج را 12 ساعت در یخچال نگه دارید تا کاملا سرد شود. این مرحله میزان نشاسته دیر جذب را 10 برابر بیشتر می‌کند. سرد کردن برنج باعث بیرون ریزی آمیلوز می‌شود که قسمت محلول نشاسته است که در نهایت این آمیلوز ها پیوند هیدروژنی دور برنج تشکیل می‌دهند که باعث مقاومت در برابر آنزیم های گوارشی می‌شود.

نگران نباشید اگر برنج سرد دوست ندارید، گرم کردن دوباره آن تاثیری روی خواص آن نخواهد داشت. شما می‌توانید مقدار زیادی برنج درست کنید و در یخچال نگهداری کنید و در هر وعده غذایی مقداری از آن را گرم کرده و میل نمایید. تنها به این نکته دقت کنید که برنج پخته تنها تا یک هفته باید در یخچال بماند.


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

بسته بندی قند و شکر با بهترین متریال و طراحی
بسته بندی قند و شکر با بهترین متریال و طراحی

اگر در زمینه فروش قند و شکر فعالیت دارید و به دنبال یک بسته بندی عالی برای قند و شکر هستید ما به شما پاکت قند، سلفون یا نایلون قند و کیسه شکر را پیشنهاد می‌کنیم.

مطالعه مقاله
مقایسه کاغذ پوستی دیجی کالا و تورنگ چاپ
مقایسه کاغذ پوستی دیجی کالا و تورنگ چاپ

این مقاله به مقایسه کاغذ پوستی دیجی کالا و تورنگ چاپ می پردازد. در تورنگ چاپ کاغذ پوستی طرح دار و ساده موجود است.

مطالعه مقاله
آیا آب برنج برای پوست و مو مفید است؟
آیا آب برنج برای پوست و مو مفید است؟

آب برنج از دیرباز به‌منظور داشتن پوست و مویی بهتر استفاده می‌شده است. قدمت استفاده از آب برنج به بیش از هزار سال قبل و به کشور ژاپن برمی‌گردد...

مطالعه مقاله