خواص برنج برای زیبایی و سلامتی

زینب علیجانی / 22 فروردین 1400

'خواص برنج برای سلامتی، فواید مصرف برنج

برنج در بسیاری از کشور آنقدر غذای مهمی است که فعل " غذا خوردن" به معنی "برنج خوردن" است. تقریبا بیشتر از نصف مردم دنیا 50 درصد کالری روزانه خودشان را از برنج می‌گیرند. اگر برنج دیگر وجود نداشته باشد یا دیگر کشت نشود بسیاری از مردم با مشکل گرسنگی روبه‌رو خواهند شد. برنج بیشتر از 8000 سال است که کشت می‌شود و انواع مختلفی مثل برنج یاسمین، باسماتی، آرباریو و... همچنین در رنگ های مختلفی مثل قرمز، قهوه ای، سیاه و... دیده می‌شود. البته جذابیت برنج تنها به‌عنوان یک ماده غذایی در دسترس نیست بلکه خواص زیادی دارد که می‌توانند راه حل بعضی از مشکلات و بیماری ها باشند. در این مقاله تنها در مورد برنج سفید و قهوه ای حرف می‌زنیم که در دسترس همه مردم است. برنج سفید و قهوه ای یک نوع دانه برنج هستند و فقط در برنج سفید لایه بیرونی جدا شده است.

تاثیر برنج روی دیابت

برنج قهوه ای به بیماران دیابتی کمک می‌کند که قند خونشان را کنترل کند. شاخص گلوکز این برنج 55 است که نسب به برنج سفید با شاخص گلوکز 64 کمتر باعث جابه‌جا کردن قند خون می‌شود.

'تاثیر مصرف برنج روی بیماران دیابتی

 

خواص برنج برای سلامت استخوان، اعصاب و ماهیچه ها

منیزیم یکی از مواد اصلی موردنیاز برای ساختار استخوان ها، منقبض شدن ماهیچه ها و درست کار کردن سیستم عصبی بدن انسان است. برنج منبع خوبی برای دریافت منیزیم روزانه انسان ها است و افرادی که به طور مداوم برنج مصرف می‌کنند از سلامت استخوانی بهتری برخوردار هستند.

درمان آرتروز با برنج

یکی از روش های تب سنتی که در ایران و کشورهای آسیایی استفاده می‌شود استفاده از برنج برای درمان آرتروز و درد های عضلانی است. در این روش برنج جایگزین آب در کیسه های آب گرم می‌شود و افراد زیادی به‌صورت تجربی از اثربخشی این روش حرف می‌زنند.

خواص برنج برای سلامت دستگاه گوارش

برنج یک غذای بدون گلوتن است که مصرف آن برای افرادی که دستگاه گوارش حساس دارد یا مبتلا به بیماری سلیاک هستند توصیه می‌شود. همچنین میزان فیبری که در برنج وجود دارد به افراد عادی کمک می‌کند تا غذا را بهتر هضم کنند و مواد مغذی موردنیاز بدنشان را کاملا جذب کنند.

تاثیر برنج روی چاقی و لاغری

طبق تحقیقاتی که در زمینه تغذیه صورت‌گرفته اثبات شده است که برنج تاثیر مشخصی روی چاقی و چربی اضافه ندارد بلکه کشور هایی که غذای اصلی آن‌ها برنج است آمار چاقی مفرط بسیار پایینی دارند. در واقع ترکیب کردن برنج با غذاهای غربی و ناسالم دلیل چاقی افرادی است که برنج مصرف می‌کنند.

'تاثیر مصرف برنج روی چاقی و لاغری

خواص برنج برای سلامت قلب و عروق

دانه های کاملی مثل برنج فیبر بیشتری نسبت به غذا های پروسس شده دارد که می‌تواند به پایین آمدن کلسترول خون کمک کند. کلسترول پایین ریسک بیماری های قبلی و سکته قلبی را پایین می‌آورد. از طرفی برنج سریع تر افراد به احساس سیری می‌رساند که کمک می‌کند در وزن مطلوب و سالمی باقی بمانند. کشورهای آسیایی که بیشترین آمار مصرف برنج را دارند (حتی گاهی تا 6 بار در روز) نسبت به قسمت‌های دیگر دنیا کمتر از مشکل کنترل وزن و چربی اضافه رنج می‌برند.

برنج منبع سریع برای کسب انرژی

یکی از غذاهای محبوب ورزشکاران برای کسب انرژی کافی قبل از ورزش برنج است. این ماده غذایی میزان کافی گلوکز موردنیاز برای فعالیت‌های روزانه را تامین می‌کند و افرادی که برنج مصرف می‌کنند دیرتر خسته می‌شود و در فعالیت‌های بدنی بهتر هستند. همچنین ورزشکاران کربوهیدرات موردنیاز برای ریکاوری و ترمیم ماهیچه ها را معمولا با مصرف برنج به دست می‌آورند.

'خواص مصرف برنج برای ورزشکاران

آرد برنج

علاوه بر اینکه برنج به تنهایی برای پخت انواع غذاهای مختلف از سوشی گرفته تا لوبیا پلو استفاده می‌شود با آرد برنج هم غذاهای مختلفی درست می‌شود. آرد برنج جایگزین آرد گندم در کیک و شیرینی و خوراکی های مختلف می‌شود تا افرادی که مشکلات گوارشی، بیماری سلیاک یا رژیم بدون گلوتن دارند بتوانند آن‌ها را مصرف کنند.

خواص سبوس برنج

سبوس برنج قسمت بیرونی برنج است که هنگام فرآوری برنج سفید دور ریخته می‌شود. این قسمت حاوی مقدار زیادی از ویتامین B و E است. این ویتامین ها برای جوانسازی پوست و مو ضروری هستند برای همین در بسیاری از مواد آرایشی بهداشتی و شامپو های مخصوص مو و پوست از سبوس برنج استفاده می‌شود. پزشک های تب سنتی هم خوردن یک قاشق سبوس برنج را برای جلوگیری از ریزش مو پیشنهاد می‌کنند.

خواص آب برنج

تمام قسمت‌های برنج از جمله آب برنج فواید زیادی برای بدن دارند. از گذشته در سراسر دنیا مخصوصا در هند و چین از آب برنج برای شستن مو و تمیز کردن پوست استفاده می شده است. بسیاری از افراد بر این باورند که آب برنج دلیل رشد موی بالا، جنس خوب و براق بودن موی مردم این سرزمین‌ها است. امروزه از آب برنج در بسیاری از محصولات مراقبت از پوست و مو استفاده می‌شود. اگر می‌خواهید روش های مختلف درست کردن آب برنج در خانه را بدانید می‌توانید مقاله زیر را مطالعه کنید.

'آب برنج، آموزش درست کردن آب برنج

همانطور که می‌بینید برنج فواید زیادی در زمینه‌های مختلف سلامت و زیبایی انسان ها دارد. برای هر موردی که توضیح داده شد یک مقاله جامعه تر قرار دادیم تا در صورت علاقه‌مندی و برای کسب اطلاعات بیشتر به آن‌ها مراجعه کنید.


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

انتخاب بهترین کیسه برای بسته بندی برنج
انتخاب بهترین کیسه برای بسته بندی برنج

برای بسته بندی برنج باید یکسری نکات مهم را مدنظر قرار دهید تا با توجه به نیاز خود بهترین کیسه برنج را انتخاب نمایید.

مطالعه مقاله
کیسه و گونی مصالح ساختمانی
کیسه و گونی مصالح ساختمانی

فروش انواع کیسه و گونی مصالح ساختمانی در شرکت تورنگ، اولین تولید کننده انواع کیسه در ایران. جهت مشاهده نمونه کارهای کیسه و گونی مصالح ساختمانی و مشاهده توضیحات کلیک کنید.

مطالعه مقاله
تولید و چاپ کیسه بسته بندی نمک
تولید و چاپ کیسه بسته بندی نمک

تولید، طراحی و چاپ کیسه نمک در مجموعه تورنگ، اولین کارخانه تولید و چاپ کیسه در ایران. جهت مشاهده نمونه کارهای کیسه و گونی نمک و مشاهده توضیحات کلیک کنید.

مطالعه مقاله