به رنج نیست، به کیسه ی برنجه

امیر مختاری / 15 تیر 1398

تا مدت ها پیش، تولید برنج و رساندن آن به دست مصرف کنندۀ نهایی، به رنج و زحمت زیادی انجام میشد. امروزه اما با گسترش دستگاه ها و  ماشین آلات صنعتی، رقابت در این عرصه به میزان قابل توجهی گسترده و چالش برانگیز شده است. فراگیر شدن امکان های فروش (سایت، فروشگاه، مغازه و دلال)، دگرگونی های گسترده ای را در زنجیرۀ تامین برنج ایجاد کرده اند که خود زمینه ساز ایجاد دگرگونی در نگرش و شیوۀ تولید و پخش تولیدکننده های برنج شده است.

برنج و کیسه برنج

در این میان اما، دانش برندینگ و مدیریت برند، بیش از پیش اهمیت یافته و به فاکتوری حیاتی برای ایجاد مزیت رقابتی پایدار در آوردگاه تولید و پخش برنج تبدیل شده است. برند یا نام تجاری، هویت بصری برند (جلوه های گرافیکی نام تجاری) و بسته بندی کالا، از جمله عامل های مهم و استراتژیکی هستند که اگر شرکتی خواهان دوام یافتن در این صنعت است، باید به آن ها توجه ویژه داشته باشد. گرچه عامل های یاد شده همگی اهمیت ویژه ای دارند، با این حال به نظر می رسد که بسته بندی کالا و برنج، بیش از دیگر عامل ها بر تصمیم مشتری به خرید اثرگذار باشند.

کیسه برنج و طراحی کیسه برنج

  1. تعدد تامین کننده و ورود بازیگرهای جدید

ورود بازیگر های جدید به صنعت تولید برنج و افزایش تامین کننده ها، سبب شده تا بحث کیفیت برنج، هم چون گذشته مطرح نباشد. به همین جهت می بینیم که امروز، این برند و طراحی و بسته بندی کیسۀ برنج است که بیش از پیش تمایز ایجاد می کند و بر نخستین خرید مشتری اثرگذار است.

  1. نخستین تجربۀ مشتری

گرچه طراحی و برند برنج، در همۀ مرحله، از جمله تولید تا پخش آن، اثرگذار است، با این حال این موضوع برای مشتری نخستی که هیچ ذهنیت و تجربه ای نسبت به برند مورد نظرش نداشته است، اهمیتی دوچندان می­یابد. بسته بندی و برند برنج، نخستین عاملی است که می تواند تصویری جالب در ذهن مشتری ترسیم و او را به سمت خرید رهنمون کند.

  1. ذهنیت مشتری و برند ایمیج

نام و طراحی روی کیسه، نفوذ گسترده ای در ذهن مشتری خواهد داشت. به همین جهت، هرچه نام، طراحی و بسته بندی کیسه بتواند پیوند قوی تری با مشتری برقرار کند، ماندگاری آن در ذهن مشتری بیشتر می شود و هرچه برند و کالا در ذهن مشتری ماندگار باشد، ضریب احتمال مراجعۀ بعدی مشتری بالاتر می رود.

برند ایمیج از عامل های اثرگذار بر ذهنیت مشتری است که تصویر او نسبت به کالا و در نتیجه سازمان را شکل می دهد. در این مورد، مدیرهای شرکت و سازمان باید توجه داشته باشند که طراحی و بسته بندی کالا بیشترین تناسب و هماهنگی را با آرمان، هدف، شعار و ماموریت سازمان داشته باشد و بتواند تصویر مطلوب را به مشتری منتقل کند.

  1. کیسۀ برنج، آخرین بازاریاب

طراحی و بسته بندی کیسۀ برنج، زبان گویا و نافذی است که می تواند با اثرگذاری بر ذهنیت مشتری، به عنوان آخرین بازاریابی عمل کند که مشتری را به خرید و مصرف کالا تشویق می نماید. در نهایت، این طراحی و بسته بندی کیسۀ برنج است که مشتری را قانع می کند تا کدام برند را گزینش کند. به همین دلیل لازم است تا پخش کننده ها اهمیتی ویژه برای طراحی و بسته بندی کیسه قائل باشند. جذاب بودن طرح روی کیسه، رسا و مناسب بودن نوشته و متن کیسۀ برنج، جنس کیسه و ساختار بسته بندی کیسه، فاکتورهای اثرگذاری هستند که لازم است هزینه و زمان کافی برای آن ها صرف شود.

طراحی کیسه برنج

به باور نگارنده، عامل های یاد شده سبب شدند تا شرکت های گرافیکی، تبلیغاتی و البته طراح ها، جایگاه مهمی در این صنعت بیابند و طراحی و بسته بندی کیسۀ برنج، به نقطه ای حیاتی در زنجیرۀ تامین این کالای پرمصرف تبدیل شود که البته بی راه هم نیست. بسته بندی برنج و طراحی آن، به مشتری کمک می کند تا با آسودگی بیشتری در این آشفته بازار، برند و کالای مورد نظر خود را بیابد. به همین دلیل، امروز طراح های کیسه و بسته بندی برنج، جایگاه مهمی در این صنعت یافته اند و بر کنش های تجاری سازمان اثرگذار هستند. پس لازم است تا سازمان ها افزون بر توجه به کیفیت، قیمت و بازاریابی، برنامه ای مدون برای طراحی و بسته بندی اثرگذار داشته باشند.

طراحی کیسه برنج


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

انتخاب بهترین کیسه برای بسته بندی برنج
انتخاب بهترین کیسه برای بسته بندی برنج

برای بسته بندی برنج باید یکسری نکات مهم را مدنظر قرار دهید تا با توجه به نیاز خود بهترین کیسه برنج را انتخاب نمایید.

مطالعه مقاله
کیسه و گونی مصالح ساختمانی
کیسه و گونی مصالح ساختمانی

فروش انواع کیسه و گونی مصالح ساختمانی در شرکت تورنگ، اولین تولید کننده انواع کیسه در ایران. جهت مشاهده نمونه کارهای کیسه و گونی مصالح ساختمانی و مشاهده توضیحات کلیک کنید.

مطالعه مقاله
تولید و چاپ کیسه بسته بندی نمک
تولید و چاپ کیسه بسته بندی نمک

تولید، طراحی و چاپ کیسه نمک در مجموعه تورنگ، اولین کارخانه تولید و چاپ کیسه در ایران. جهت مشاهده نمونه کارهای کیسه و گونی نمک و مشاهده توضیحات کلیک کنید.

مطالعه مقاله