چای سفید چیست؟

مهسا موسوی / 26 فروردین 1398

Camellia sinensis نام یک گیاه بوته ای است که به عنوان گیاه چای نیز شناخته می شود و انواع مختلف چای اعم از چای سیاه، چای سفید، چای سبز و... را از این گیاه تهیه می کنند.

بسته بندی چای

هرچند که تمامی انواع مختلف چای از همین گیاه تهیه می شود اما چای های مختلف دارای طعم و عطر متفاوتی نسبت به هم هستند. این تفاوت در نامگذاری انواع چای و عطر و طعم آنها به نوع پردازش و فرآوری شدن گیاه چای بستگی دارد. در واقع تفاوت چای های مختلف در سطح اکسیداسیون است.

چای سفید عمدتا از برگ های جوان و گلبرگ های تازه گیاه چای (Camellia sinensis) تشکیل شده است. برای جلوگیری از اکسایش، گلبرگهای تازه چای را در نور طبیعی آفتاب خشک می‌کنند. چای سفید وقتی به صورت دم کرده سرو می شود به رنگ زرد کمرنگ است اما به دلیل پرزهای سفید یا نقره ای که جوانه های گیاه چای دارد آن را "چای سفید" نامگذاری کرده اند.

چای سفید بیشتر در چین و در استان فوجیان تولید و مورد استفاده قرار می گرفت و اخیرا در شرق نپال، تایوان، تایلند، گله (جنوب سریلانکا) و شمال شرقی هند نیز تولید شده است و طبق آمار از حدود سال 1968 اولین صادرات چای سفید با تکنیک های جدید انجام شد.

چای سفید نیز به اندازه چای سبز دارای خاصیت های فراوانی است با این تفاوت که خواص چای سفید نسبت به چای سبز در بدن تاثیرگذاری بسیار بیشتری دارد چون از غنچه ها و برگ های نو رسیده و تازه گیاه چای تهیه شده و هیچگونه مواد افزودنی یا پردازش خاصی روی آن انجام نمی گردد و به همین علت قیمت چای سفید نسبت به انواع دیگر چای بسیار گران تر است.

چای سفید

 

 

 

برای اینکه یک فنجان چای سفید سالم میل کنید کافیست آن را مانند چای سبز دم کنید. یعنی مقداری آب را جوشانده و به میزان لازم در فنجان خود بریزید و کمی صبر کنید تا دمای آب از نقطه جوش آن پایین تر آمده و به حدود 80 درجه سانتی گراد برسد چون چای سفید نیز مانند چای سبز دارای خواصی  بوده که در دمای بیش از 80 درجه سانتی گراد از بین رفته و از خاصیت آن می کاهد. بنابراین چای سفید نیز باید مثل چای سبز بصورت دمنوش آماده شود و از حرارت مستقیم به دور باشد. پس از اینکه دمای آب به میزان مناسب رسید می توانید یک قاشق چایخوری چای خشک سفید را در فنجان ریخته و برای 5 الی 10 دقیقه روی آن را بپوشانید تا دم بکشد و آماده نوشیدن شود.

بسته بندی چای

 

 

برای بسته بندی چای سفید پیشنهاد می شود آن را به صورت در بسته و در جایی سرد و خشک (حتی در یخچال) نگهداری شود. البته اگر آن را در فضایی مثل یخچال نگهداری می کنید لازم است همیشه در فضایی به همان شکل و با همان دما نگهداری شود چون سرد و گرم شدن مداوم از کیفیت آن می کاهد.


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

ایده های خلاقانه و کاربردی برای بسته بندی دونات
ایده های خلاقانه و کاربردی برای بسته بندی دونات

بسته ‌بندی دونات یک جزء مهم و اساسی در صنعت خوراکی‌هاست که تاثیر بسزایی بر جلب‌توجه مشتریان و حفظ کیفیت محصول دارد. بسته ‌بندی دونات به‌طورکلی باید...

مطالعه مقاله
نحوه انتخاب بسته بندی مناسب محصول
نحوه انتخاب بسته بندی مناسب محصول

انتخاب بسته ‌بندی مناسب برای محصولات بسیار مهم است و باید به عوامل مختلفی توجه شود. در این مقاله توضیحاتی دراین‌خصوص آورده شده است...

مطالعه مقاله
چگونه هزینه های بسته بندی و حمل و نقل را کاهش دهیم؟
چگونه هزینه های بسته بندی و حمل و نقل را کاهش دهیم؟

کاهش هزینه‌های بسته‌ بندی و حمل‌ونقل یکی از راه‌های مهم برای بهبود کارایی و سودآوری کسب‌وکارها است. در این راستا، می‌توانید از...

مطالعه مقاله