بسته بندی نان

زهره طیبی / 12 آبان 1397

نان یکی از مواد غذایی ست که پس از پخت و خارج از فر یا تنور، به سرعت واکنش های شیمیایی در آن اتفاق می افتد که اصطلاحا به آن بیات شدن می‌گوییم. امروزه روش های زیادی برای نگهداری و بسته بندی نان استفاده می‌شود که از فرآیند خراب شدن و فاسد شدن نان جلوگیری می‌کند. در این مقاله با ما همراه باشید تا در مورد این روش ها صحبت کنیم و در نهایت راهی که برای شما به صرفه تر و بهتر است را انتخاب کنید.

یکی از این روش هابسته بندی نان به صورت تک به تک و به شکل مجزاست. این کار مانع ایجاد بخار آب در فضای بسته بندی می‌شود و از خراب شدن نان جلوگیری می‌کند. در این بسته بندی کیفیت و تازگی محصول به میزان زیادی حفظ می‌شود و از نفوذ بخار آب به داخل نان پیشگیری می‌کند. این بسته بندی هر چند که ممکن است یکی از بهترین راه ها باشد، اما مقرون به صرف نیست. چون شرکت ها باید از مواد اولیه پلاستیکی یا پارچه ای بیشتری استفاده کنند.

پس از گذشت مدت زیادی در سال 1970 از پلی اتیلن برای بسته بندی استفاده کردند که متوجه شدند زمانی که از پلی اتیلن دو لایه به جای تک لایه استفاده می‌کنند، نان رطوبت خود را بیشتر حفظ می‌کند و مدت زمان بیشتری تازه می ماند. به همین دلیل دولایه کردن پوشش باعث بهبود نفوذپذیری شد و تا مدت زیادی از همین شیوه برای بسته بندی استفاده می‌شد.

بسته بندی نان

راه دیگری که برخی شرکت ها در پیش گرفته اند، استفاده از اتمسفر تغییر یافته ست. در این نوع از بسته بندی باید دقت شود که ورورد بخار آب و رطوبت به شیوه درستی کنترل شود تا محلی برای رشد کپک ها و قارچ ها به وجود نیاید یا نان به دلیل از دست دادن رطوبت زیاد، خشک و بیات نشود.

یکی از راه های بسته بندی نان که امروزه بسیار مورد استقبال قرار گرفته است، بسته بندی نان با سلفون یا سلافون است. سلفونی که برای بسته بندی مواد غذایی استفاده می‌شود، با پلی اتیلن ترکیب می‌شود و این روکش یک خاصیت مقاومتی در برابر آب و هوا و رطوبت به وجود می آورد و باعث حفظ درصد مشخصی از هوا می‌شود که به کمک آن نان نه خشک می‌شود و نه دچار کپک می‌شود. این راه بسته بندی شاید یکی از بهترین راه ها برای حفاظت از نان باشد ولی قیمت اولیه ای آن نسبتا بالاست اما می‌دانیم که هر ساله سازمان بهداشت جهانی نرخی را برای مواد فاسد و دور ریختنی اعلام می‌کند، بسته بندی نان با این شیوه به کاهش این نرخ کمک شایانی می‌کند.

بسته بندی نان

در پایان می‌توان گفت بسته بندی نان راهی مطمئن برای حفظ تازگی و کیفیت نان است و شما به راحتی می‌توانید نان داخل بسته بندی را برای مدت زیادی نسبت به نان های غیر بسته بندی نگهدارید.


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

ایده های خلاقانه و کاربردی برای بسته بندی دونات
ایده های خلاقانه و کاربردی برای بسته بندی دونات

بسته ‌بندی دونات یک جزء مهم و اساسی در صنعت خوراکی‌هاست که تاثیر بسزایی بر جلب‌توجه مشتریان و حفظ کیفیت محصول دارد. بسته ‌بندی دونات به‌طورکلی باید...

مطالعه مقاله
نحوه انتخاب بسته بندی مناسب محصول
نحوه انتخاب بسته بندی مناسب محصول

انتخاب بسته ‌بندی مناسب برای محصولات بسیار مهم است و باید به عوامل مختلفی توجه شود. در این مقاله توضیحاتی دراین‌خصوص آورده شده است...

مطالعه مقاله
چگونه هزینه های بسته بندی و حمل و نقل را کاهش دهیم؟
چگونه هزینه های بسته بندی و حمل و نقل را کاهش دهیم؟

کاهش هزینه‌های بسته‌ بندی و حمل‌ونقل یکی از راه‌های مهم برای بهبود کارایی و سودآوری کسب‌وکارها است. در این راستا، می‌توانید از...

مطالعه مقاله