تاریخچه بسته بندی

تورنگ / 25 مهر 1397

شاید برای شما جالب باشد بدانید که بسته بندی های شکیل و زیبایی که امروزه می‌بینید، در ابتدا به چه شکل بوده اند و دست خوش چه تغییراتی شده اند که به طرح و گرافیک های امروزی رسیده اند. انسان های اولیه برای محافظت از غذا ها و وسایل خود از برگ استفاده می‌کردند و می‌توان گفت تاریخچه بسته بندی از همین جا شکل می‌گیرد و ایده نگهداری مواد غذایی و... از همان سال های اولیه خلقت بشر، در ذهن انسان ها بوده است.

تا این که در سال 1805 فردی به نام Nicolas Appert که او را به عنوان پدر قوطی های کنسرو می‌شناسیم، راهی پیدا کرد تا با آن بتوان مواد غذایی را در بسته هایی نگهداری کرد. ایده او آن بود که غذا را داخل کوزه هایی که از جنس شیشه بودند بریزند و سپس درب آن را با چوب پنبه یا موم بپوشانند. این کار باعث می‌شد تا مواد غذایی را بتوان به همین شکل داخل آب جوش انداخت و گرم کرد. او این ایده را در مقابل ناپلئون بناپارت مطرح کرد که مبلغ هنگفتی را به کسی پاداش می‌داد که راهی پیدا کند تا از غذای سربازان فرانسوی در جنگ محافظت کند.

 

تاریخچه بسته بندی

12 سال بعد یعنی در سال 1817 کاغذ اختراع شد و به جمع موادی که می‌توان با آن مواد غذایی و دارویی را بسته بندی کرد، پیوست. اولین جعبه ای که به عنوان بسته بندی تولید شد و از جنس مقوا بود، در کشور انگلستان تولید شد. در سال 1879 که تقریبا بسته بندی با کاغذ فراگیر شده بود، رابرت گیر به نوعی بسته بندی جدید دست یافت که طی آن از کارتن استفاده می‌کردند و به این ترتیب کارتن بسته بندی هم وارد بازار شد. طراحی شکل کارتن بسته بندی برای او جذاب بود و در نهایت به شکل مستطیل شکل امروزی رسید. موفقیت او و کشف کارتن به شرکت تولید بیسکوییت Nabisco راه پیدا کرد و آن‌ها برای تولید بیسکوییت های خود از کارتن هایی که رابرت گیر طراحی کرده بود، استفاده کردند.

در سال 1908 نوعی جدید از بسته بندی به بازار وارد شد و آن هم سلفون ها بودند. مخترع سلفون کسی نبود جزJacques E. Brandenberger که یک فرد سخت کوش در زمینه مهندسی سازه بود ولی اختراع او صنعت بسته بندی را خشنود کرد.

این موضوع تا حدی برای صنایع مختلف اهمیت داشت که دولت آمریکا در سال 1952 یک موسسه بسته بندی در ایالت میشیگان تاسیس کرد و این موسسه بعد ها به عنوان اولین مدرسه در زمینه صنعت بسته بندی نام گرفت و شروع به فعالیت کرد. دو سال بعد یعنی در سال 1954 پلی پروپیلن پا به عرصه صنعت گذاشت که هم قابل بازیافت بود و دوستدار محیط زیست محسوب می‌شد و هم یکی از پر مصرف ترین پلیمر ها به حساب می آمد. با اختراع پلی پروپیلن صنایع مختلف راه خوبی را برای بسته بندی انتخاب کردند.

بسته بندی

این داستان در حال گسترش و پیشرفت بود که ایالات متحده در سال 1966 تصمیم گرفت تا تولید کنندگان را موظف کند که برای محافظت بیشتر و اعتماد مصرف کنندگان، برچسب هایی را روی محصولات شان بچسبانند که هویت محصول را توضیح دهد. و چهار سال بعد دانش آموزی برای یک مسابقه طرحی ارائه داد که آن طرح امروزه مورد قبول تمام افراد است. طرح بازیافت. گری اندرسون دانش آموزی بود که پیشنهاد کرد نماد بازیافت باید روی بسته بندی محصولات قرار گیرد. تکنولوژی در این صنعت تا آن جا پیش رفت که در سال 2011 کارشناسانی که در دانشگاه Strathclyde فعالیت می‌کردند، پلاستیک های هوشمندی اختراع کردند که به عنوان بسته بندی محصول قرار می‌گیرد و زمانی که محصول تاریخ انقضایش بگذرد، پلاستیک تغییر رنگ می‌دهد.

 

بسته بندی محصول

این مقاله نشان می‌دهد از سال های نخستین تولد بشر، همواره محافظت از مواد دغدغه انسان ها بوده و همچنان در پی یافتن راه هایی برای بهبود این موضوع هستند.


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

ایده های خلاقانه و کاربردی برای بسته بندی دونات
ایده های خلاقانه و کاربردی برای بسته بندی دونات

بسته ‌بندی دونات یک جزء مهم و اساسی در صنعت خوراکی‌هاست که تاثیر بسزایی بر جلب‌توجه مشتریان و حفظ کیفیت محصول دارد. بسته ‌بندی دونات به‌طورکلی باید...

مطالعه مقاله
نحوه انتخاب بسته بندی مناسب محصول
نحوه انتخاب بسته بندی مناسب محصول

انتخاب بسته ‌بندی مناسب برای محصولات بسیار مهم است و باید به عوامل مختلفی توجه شود. در این مقاله توضیحاتی دراین‌خصوص آورده شده است...

مطالعه مقاله
چگونه هزینه های بسته بندی و حمل و نقل را کاهش دهیم؟
چگونه هزینه های بسته بندی و حمل و نقل را کاهش دهیم؟

کاهش هزینه‌های بسته‌ بندی و حمل‌ونقل یکی از راه‌های مهم برای بهبود کارایی و سودآوری کسب‌وکارها است. در این راستا، می‌توانید از...

مطالعه مقاله