لمینت چیست و چه کاربردی در صنعت چاپ و کاغذ و مقوا دارد ؟

تورنگ / 25 مرداد 1401

امروزه تکنولوژی به سرعت در حال توسعه است و در این فرآیند تاثیر خود را در بسیاری از زمینه ها نشان می‌دهد. به طوری که گاهی می‌توان از یک فناوری واحد و یک روش مرتبط در ده ها حوزه مختلف استفاده کرد. گاهی اوقات می‌توان فناوری‌های تولید صنعتی را حتی در کوچک‌ترین حوزه زندگی روزمره مشاهده کرد. نمونه ای از این تکنولوژی قطعا لمینیت است. زیرا این فناوری روشی است که هم در جزئیات کوچک در زندگی روزمره و هم در مناطق تولید صنعتی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. پس لمینت چیست که این همه کاربرد دارد؟

 لمینت چیست؟ لمینیت به چه معناست؟

 در برخی صنایع حتی اگر محصولی آماده استفاده باشد، بلافاصله به دست مصرف کننده نمی‌رسد. زیرا باید آماده استفاده و در عین حال بادوام و ماندگار باشد تا به راحتی آسیب نبیند. در غیر این صورت بازدهی که می‌توان از محصول بدست آورد به حداقل می‌رسد. به همین دلیل، لمس نهایی بر روی محصول مورد نظر انجام می‌شود. آخرین لمس فرآیند لمینیت در بسیاری از محصولات است. به خصوص اگر به صنعت نساجی و چاپ علاقه مند هستید باید بدانید لمینت دقیقا چیست؟

لمینت فناوری است که باعث می‌شود محصولات در بخش های مورد استفاده کیفیت بالاتر، قوی تر، بادوام تر و مدرن تر داشته باشند. در واقع لمینیت آسیب پذیری محصول را کاهش می‌دهد. به طور خلاصه؛  این ترکیب بیش از یک ماده متفاوت از یکدیگر، با اعمال فشار با کمک گرما و/یا نوعی چسب است. قبل از فرآیند، لایه های زیادی روی دست وجود دارد و پس از این فرآیند، یک محصول تک لایه ظاهر می‌شود. کلمه " لمینیت" نیز به این فرآیند مربوط می‌شود. تمام محصولات به دست آمده در نتیجه اعمال این فرآیند "لمینیت" نامیده می‌شوند. به عنوان مثال "کف لمینت".

فرآیند لمینت چگونه انجام می‌شود؟

فرایند لمینت چگونه انجام می شود

روش های مختلفی برای انجام فرآیند لمینیت وجود دارد. اجرای این روش های توسعه یافته ممکن است متفاوت از یکدیگر به نظر برسد. این تفاوت با توجه به محصولات متفاوت و متغیراست. بنابراین نحوه انجام و اعمال این فرآیند بسته به بخش و محصول متفاوت است. اما اصل اساسی به همین صورت انجام می شود و منطق اصلی هدف آن نیز یکی است.

بسیاری از مواد مختلف را می‌توان در این فرآیند استفاده کرد. مواد اصلی را گاهی می‌توان در وسط، گاهی در پایین و گاهی در بالا یافت. اگرچه بسته به روش متفاوت است، اما می‌توان آن را به عنوان یک پوشش یا فرآیند اتصال اعمال کرد. برخی از دستگاه ها و ماشین ها در این فرآیند استفاده می‌شوند.

عموماً از مواد مشابه در فرآیندهای اتصال استفاده می‌شود. در صورت لزوم می‌توان یک ماده چسبنده بین این مواد اضافه کرد که شکل و ابعاد فیزیکی یکسانی دارند. این مواد با یک دستگاه چاپ قدرتمند در کنار هم قرار می‌گیرند. مواد اصلی معمولا در وسط قرار دارد. پایین، بالا و حاشیه مواد اصلی را می‌توان به طور جداگانه یا همزمان لمینت کرد. کاربردهایی که در آن دما به جای چسب ترجیح داده می‌شود در این روش رایج تر است.

لمینیت کاغذ در کدام بخش ها برای چه اهدافی استفاده می شود؟

لمینیت کاغذ در کدام بخش ها برای چه اهدافی استفاده می شود؟

تعداد مناطق، بخش ها و محصولاتی که در آن ها لمینیت استفاده می‌شود بسیار زیاد است و این تعداد احتمالاً با توسعه آن افزایش می یابد. اما چند بخش اصلی وجود دارد که در آن ها به طور گسترده استفاده می‌شود. اینها منسوجات، مبلمان و چاپ هستند.

در بخش نساجی، به طور کلی در محصولاتی مانند لباس ها، کیف، کمربند، کفش، پارچه های اثاثه یا لوازم داخلی استفاده می‌شود. لایه های داخلی و خارجی این محصولات به یکدیگر متصل شده و یک لایه منفرد قوی را تشکیل می‌دهند. محصولات ضد آب نمونه ای از این قدرت هستند. در مبلمان بیشتر برای تقویت نئوپان استفاده می‌شود. علاوه بر این، پارکت ها با پرس و لمینیت چند متریال چوبی به دست می آیند. با وجود این موارد استفاده، پرکاربردترین روش لمینیت کاغذی است.

لمینیت کاغذ چیست؟

لمینت کاغذ یک اصطلاح کلی است که تقریباً تمام روش های لمینیت مورد استفاده در چاپ را پوشش می‌دهد. یک فرآیند لمینیت است که روی موادی که ماده اصلی آنها کاغذ است اعمال می‌شود و بیشتر به صورت پوشش سطحی اعمال می‌شود.این فرآیند پس از تکمیل سایر فرآیندهای چاپ اعمال می‌شود. لمینیت کاغذ در آخرین مرحله انجام می‌شود، هیچ چاپی روی این اپلیکیشن وجود ندارد.

فرآیند لمینیت کاغذی که بر روی کتاب ها، مجلات، بوکمارک ها، کارت ویزیت ها و بسیاری از محصولات دیگر که در چاپ استفاده می‌شود و در نتیجه چاپ به دست می‌آید، به انواع و روش های مختلفی تقسیم می‌شود. در این فرآیند که بسته به نوع کاغذ می‌تواند به صورت براق، مات یا نیمه مات ساخته شود، از موادی مانند سلفون استفاده می‌شود.  

بیشترین کاربرد لمینیت کاغذ روی جلد کتاب و مجلات است. عاملی که جلدها را که ساختار متفاوتی نسبت به صفحات داخلی دارند به این ساختار می رساند لمینت بودن آنهاست. گاهی اوقات می‌توان از آن در صفحات داخلی مجلات نیز استفاده کرد. علاوه بر این کارت ویزیت دارای انواع لمینت و غیر لمینت می‌باشد. با این فرآیند، اسنادی مانند شناسه و گواهی به ساختاری سخت تر و پلاستیکی/ پی وی سی مانند می‌رسند. فرآیندهای مورد نظر با دو روش کاربردی سرد و گرم انجام می‌شود.  

لمینت سرد و گرم چیست؟

لمینیت گرم کاربردي است که در آن هر دو طرف جلو و پشت کاغذ به طور همزمان لمینت می‌شوند. به همین دلیل در مواد یک تکه استفاده می‌شود. مواد کاغذی بین دو نوار از مواد قرار می گیرد و به دستگاهی ارسال می‌شود که فرآیند داغ را اعمال می‌کند. به صورت تک تکه چاپ می‌شود و نتیجه دائمی به دست می آید.
از طرف دیگر لمینیت سرد فرآیندی است که معمولاً در یک طرف کاغذها انجام می‌شود. این روش در صورتی مفیدتر است که جوهر روی کاغذهای چاپی در سطح بسیار حساسی باشد. پس از اینکه سطح کاغذ با چسب پایه آب پوشانده شد، فرآیند لمینیت با ماده ای به نام سلفون انجام می‌شود. از آنجایی که با کمی تلاش می‌توان آن را از کاغذ جدا کرد، ماندگاری آن نسبت به لمینیت گرم کمتر است.

فیلم لمینیت و دستگاه لمینیت چه کاری انجام می‌دهد؟

فیلم لمینیت و دستگاه لمینیت چه کاری انجام می دهد؟

دو ماده اصلی برای لمینیت هر محصول یا ماده مورد نیاز است: فیلم لمینیت و دستگاه. "فیلم لمینیت چه فایده ای دارد؟" ما در واقع به سوال بالا پاسخ دادیم. موادی که در این فرآیند به کار می روند و دارای انواع مختلفی هستند، عموماً فیلم نامیده می‌شوند. برای درک منطق واقعی فرآیند، شناخت دقیق دستگاه مورد استفاده بسیار مهم است. پس لمینت برای چه کاری خوب است؟

در واقع پاسخ این سوال را می‌توان به صورت سطحی داد. این دستگاه ها ماشین هایی هستند که لایه هایی از مواد مختلف را با لمینیت ترکیب می‌کنند. انواع مختلفی وجود دارد، و انواع کوچکتر اغلب عنوان "دستگاه" داده می‌شود. اسکوپ های بزرگتر اغلب به عنوان "ماشین آلات" شناخته می‌شوند. اما اساساً همه انواع یک هدف را دنبال می‌کنند. آن‌ها ممکن است فقط در برخی نقاط اصول کار متفاوتی داشته باشند. برای استفاده از این دستگاه ها همیشه به محیط چاپ نیاز نیست.  

هنگام خرید دستگاه لمینت به چه نکاتی باید توجه کرد؟

هنگام خرید دستگاه لمینت به چه نکاتی باید توجه کرد؟

از آنجایی که لمینت ها انواع، اندازه ها و عملکردهای مختلفی دارند، باید در هنگام خرید به برخی از جزئیات توجه ویژه ای داشته باشید. ماشینی که می خرید باید هدف شما را برآورده کند. در عین حال، مهم است که تعادل کیفیت و قیمت را به خوبی تنظیم کنید. اول از همه، دستگاه لمینیت چیست، باید آن را بشناسید. در غیر این صورت، ممکن است از قبل تعیین اینکه آیا محصولی که می‌خرید برای شما کار می‌کند یا خیر، دشوار باشد.

 آیا به یک دستگاه ساده یا یک ماشین قدرتمند نیاز دارید؟ برای تصمیم گیری در این مورد، باید ماشین های بزرگی را بشناسید که با منطق پرس کار می‌کنند و همچنین دستگاه های کوچکی را که در آن‌ها برنامه های گرم و سرد ساخته می شوند، بشناسید.

پرس لمینیت چیست؟

 این ماشین‌ها که عملیات لمینت را با استفاده از پرس انجام می‌دهند، به جای کاغذ برای لمینت کردن مواد قوی‌تر مانند چوب و فلز استفاده می‌شوند. اگرچه این دستگاه بزرگ است اما در کارگاه های حرفه ای استفاده می‌شود. مانند هر خرید دیگری، نگاه کردن به کیفیت و سپس قیمت، مزایای مهمی را به همراه دارد. بعد از اینکه ماشینی با کیفیت، قوی و بادوام  پیدا کردید که بتواند کار شما را انجام دهد، می‌توانید یک تحقیق قیمت برای آن محصول انجام دهید. می‌توانید طیف وسیع محصولات را بررسی کنید تا دستگاهی با کیفیت و متناسب با بودجه خود بیابید.


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

کاغذ سازی | تولید کاغذ | تولیدی کاغذ
کاغذ سازی | تولید کاغذ | تولیدی کاغذ

کاغذ ورق نازکی است که معمولاً از خمیر سلولزی مشتق از چوب و سایر مواد لیگنوسلولوزیک مانند پنبه، برنج یا کاه گندم برای مقاصد نوشتن، چاپ و بسته‌بندی تولید می‌شود. در این مقاله فرایند تولید کاغذ را توضیح خواهیم داد.

مطالعه مقاله
آموزش ساخت دسته گل با کاغذ مومی
آموزش ساخت دسته گل با کاغذ مومی

این دسته گل بسیار رمانتیک و زیبا است و مناسب هدیه دادن و کادو دادن در مناسب های خاص است. رنگ سفید که در این تزئین استفاده می‌شود مناسب...

مطالعه مقاله
از کاربردهای کاغذ چه می دانیم؟
از کاربردهای کاغذ چه می دانیم؟

کاغذ از جمله ابزار مهمی است که توسط بشر اختراع و ساخته شده است، کاربرد کاغذ در بسته بندی، چاپ و تبلیغات بسیار زیاد است که قصد داریم تا در این مقاله به آن ها بپردازیم.

مطالعه مقاله