آموزش چاپ پارچه در خانه (پرینتر جوهری و لیزری)

زینب علیجانی / 10 دی 1399

امروزه چاپ روی پارچه خیلی راحت‌تر از چند دهه پیش شده است. با گذشت زمان انتخاب‌های مختلفی برای چاپ روی پارچه به وجود آمده است به‌طوری که شما می‌تواند تکه‌ای از پارچه را وارد پرینتر کنید و مستقیم روی آن چاپ کنید. سازندگان پرینتر های جوهرافشان همیشه در حال بهتر کردن جوهر پرینترشان هستند چون بسیاری از مردم در زندگی روزمره از دستگاه چاپ استفاده می‌کنند.

پارچه های مناسب برای چاپ خانگی

پارچه هایی که از قبل برای چاپ آماده‌سازی شده‌اند به صورتی ورقی و رولی در بازار موجود هستند و هر دو در اندازه‌های متنوع تولید می‌شوند. پارچه های قابل چاپ با موادی پوشانده می‌شوند که پارچه را به اندازه‌ای محکم می‌کند که بتواند از دستگاه چاپ بدون چروک رد شود. لایه‌ای که روی پارچه را می‌پوشاند بعد از چاپ به‌راحتی جدا می‌شود.
هر تولیدکننده پارچه دستورالعمل مشخصی در مورد نحوه چاپ روی پارچه، کارهای موردنیاز بعد از چاپ پارچه و نگهداری از جوهر چاپ شده می‌دهد. این نوع پارچه ها معمولاً برای چاپگر جوهرافشان مناسب هستند نه چاپگر لیزری و معمولاً از جنس پنبه و سفید رنگ هستند.

چاپ روی پارچه در خانه

ساختن پارچه قابل چاپ در خانه

کاغذ فریزر (کاغذی یک لایه سیلیکونی روی آن را می‌پوشاند) بهترین انتخاب برای ساختن پارچه های قابل چاپ در پرینتر خانگی است. این کاغذ مناسب چاپ پارچه در پرینتر جوهری و پرینتر لیزری است.
کاغذ پرینتر یک سمت مات و یک سمت براق دارد و سمت براق به‌راحتی و با چند بار اتو کشیدن معمولی به پارچه می‌چسبد. این کاغذ به‌راحتی بعد از چاپ از پارچه جدا می‌شود و هیچ پسماندی روی پارچه به جا نمی‌زارد.

چاپ روی پارچه با پرینتر خانگی

چاپ روی پارچه با پرینتر خانگی

بهتر است از پارچه صد در صد نخ پنبه استفاده کنید و سعی کنید برای تجربه‌های اول از رنگ سفید استفاده کنید. احتمالاً همه پارچه های نخی نتیجه خوبی خواهند داشت اما پارچه های ضخیم‌تر خوب عمل نمی‌کنند. البته تجربه هرکسی ممکن است بر اساس مواد و لوازمی که استفاده می‌کند متفاوت باشد.
•    اگر می‌خواهید پارچه را در خانه آماده چاپ کنید و از پارچه های مخصوص استفاده نمی‌کنید اول این مرحله را انجام دهید و مطمئن شوید که پارچه کاملاً خشک شده است.
•    تقریباً 30 سانتی‌متر از کاغذ فریزر را قیچی کنید و مطمئن شوید که عرض آن حدود 22 سانتی‌متر باشد.
•    مقداری از پارچه را که کمی بزرگ‌تر از کاغذ فریزر است را اتو کنید و حواستان باشد که نباید از بخار استفاده کنید و هر نخ اضافه‌ای که روی پارچه دیده می‌شود را جدا کنید.
•    قسمت براق کاغذ فریزر را روی پشت پارچه (قسمتی که نمی‌خواهید طرح روی آن چاپ شود) بزارید و با دمای متوسط روی آن را چند بار اتو بکشید.
•    از یک کاتر خیاطی (کاتر غلتکی) استفاده کنید تا پارچه را به اندازه سایز مناسب کاغذ پرینتر ببرید. اگر گوشه پارچه از کاغذ فریزر جدا شد دوباره آن را با اتو کردن محکم کنید. اینکه همه پارچه و همه‌ی گوشه‌های آن کاملاً به کاغذ فریزر چسبیده باشند بسیار مهم است.
•    پارچه ای که آماده کردید را به سمت درست وارد دستگاه چاپ کنید.
•    طرح موردنظر را روی پارچه چاپ کنید، تنظیمات هر پرینتر فرق می‌کند اما بهترین کیفیت چاپ ممکن را انتخاب کنید که در اکثر پرینتر ها به نام چاپ عکس وجود دارد. هرچقدر رزولوشن عکس بالاتر باشد نتیجه بهتری خواهید گرفت. حواستان باشد عکس‌هایی که از اینترنت دانلود می‌کنید معمولاً رزولوشن و کیفیت پایینی دارند.
•    صبر کنید تا جوهر کاملاً خشک شود و بعد کاغذ فریزر را جدا کنید. اگر از یک ماده فیکس کننده رنگ استفاده می‌کنید بر اساس دستورالعمل مشخص آن را بشورید تا رنگ پاک یا کمرنگ نشود. می‌توانید پارچه چاپ شده را در محلول سرکه سفید بزارید تا رنگ کاملاً فیکس شود البته ممکن است این روش روی بعضی جوهر ها جواب ندهند پس بهتر است از مواد فیکس کننده استفاده کنید.

چاپ روی پارچه با پرینتر جوهری

جوهر های چاپگر جوهرافشان همیشه در حال تغییر هستند. شما ممکن است نتیجه‌های متفاوتی با یک پرینتر HP و جوهر متفاوت تجربه کنید. نوع پرینتر شما به اندازه جوهری که استفاده می‌کنید در چاپ پارچه مهم نیست. اگر در حال حاضر یک دستگاه چاپ ندارید قبل از خرید نظرات بقیه خریداران را بخوانید و بهترین پرینتر جوهری را بر اساس نیاز هایی که دارید انتخاب کنید.

چاپ روی پارچه با پرینتر لیزری

چاپ روی پارچه با پرینتر لیزری

چاپ روی پارچه با پرینتر لیزری شبیه به پرینتر جوهری است و باید تمام مراحلی که در بالا توضیح داده شد را دنبال کنید. بعد از چاپ و خشک شدن پارچه چندلایه اسپری فیکساتیو شفاف روی آن بزنید. ازآنجایی‌که تونر ممکن است ضخیم باشد و لایه‌های فیکساتیو هم به آن اضافه می‌شود پارچه چاپ شده با پرینتر لیزری سفت و محکم است و بیشتر مناسب کارت پستال های پارچه ای یا تابلوهای پارچه ای دیواری است و مناسب دوخت نیست.
 

سفارش چاپ و بسته بندی


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

ایده های بسته بندی فینگرفود
ایده های بسته بندی فینگرفود

بسته ‌بندی فینگر فود، به دلیل ماهیت منحصربه‌فرد و مصرف آسان آن‌ها، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این نوع بسته ‌بندی باید طوری طراحی شود که...

مطالعه مقاله
آموزش انواع مراحل پاک کردن چاپ سیلک
آموزش انواع مراحل پاک کردن چاپ سیلک

چاپ سیلک که به آن چاپ صفحه نیز گفته می‌شود، روشی است که از یک مش یا الگو برای انتقال جوهر به روی سطح استفاده می‌کند. جوهرهای مورداستفاده می‌توانند...

مطالعه مقاله
چاپ چهار رنگ چیست؟ (بررسی معایب و مزایای آن)
چاپ چهار رنگ چیست؟ (بررسی معایب و مزایای آن)

روند چاپ چهار رنگ با تقسیم تصویر اصلی به چهار رنگ جداگانه آغاز می‌شود. سپس، برای هر رنگ، یک صفحه یا سیلندر چاپ جداگانه ساخته می‌شود. در طی فرایند چاپ...

مطالعه مقاله