مهمترین نکات سئو در سال 2018 چه خواهد بود؟

سحر حیدری / 24 آبان 1396

با رسیدن به ماه‌های آخر سال 2017، وقت آن است که درباره سال پیش رو فکر کنیم و انتظارات سئو را در سال 2018 بررسی نماییم. در ابتدای سال 2017، فاکتورهای جدیدی آغاز به کار کردند و مطمئناً این فاکتورها در سال 2018 برجسته‌تر نیز خواهند بود. در این مطلب به بررسی هفت پارامتری که در سال 2018 گسترده‌تر و مهم‌تر خواهند شد، می‌پردازیم.

جستجوی صوتی و دستیار دیجیتال

تکنولوژی جستجوی صوتی فرصت بزرگی را برای تغییر روند پردازش اطلاعات ایجاد کرده است. ظهور دستیار دیجیتال، بازار رو به رشدی را ایجاد کرده که می‌تواند موجب تغییر روش‌های جستجو توسط کاربران شود. طبق اعلام خود گوگل، در حال حاضر یک جستجو از پنج تا از طریق جستجوی صوتی انجام می‌شود.

این مسئله باعث تغییرات بزرگی در بازار جستجو خواهد شد و ما انتظار داریم که تغییرات بیشتری را در سال 2018 شاهد باشیم. وقتی پای سئو و بهینه‌سازی به وسط می‌آید، افزایش جستجوی صوتی، ما را ترغیب به استفاده از کلمات کلیدی بلندتری خواهد کرد که متناسب با سؤالات کاربران و زبان عامیانه آن‌هاست.

 

مهمترین نکات سئو در سال 2018

همچنان که میزان دقت دستیاران صوتی ارتقا می‌یابد، افراد بیشتری تمایل به جستجوی صوتی در دستگاه‌های موبایل خود خواهند داشت، با این هدف که پاسخ‌های خود را با نهایت سرعت و دقت دریافت کنند. بسیار مهم است که در این برهه، تحقیقاتی درباره فهم قصد کاربران از طریق صدایشان انجام شود تا نتایج دقیق‌تری به آن‌ها ارائه گردد. جستجوی صوتی فراتر از دستگاه‌های موبایل رفته و در حال نفوذ در دستگاه‌های خانگی نیز است. با رشد دستیارهای دیجیتال در همه عرصه‌ها، فرصت بزرگی برای سئو و محتوا وجود دارد که از امتیازات رشد این تکنولوژی بهره ببرند.

لینک سازی

لینک سازی قرار نیست که در سال 2018 از بین برود، بلکه توجه به کیفیت لینک‌ها ارتقا نیز خواهد یافت. دیگر ضرورتی نخواهد داشت که در جستجوی لینک‌هایی باشید که اعتباری به سایت شما نمی‌افزایند. این مسئله به این معنی نیست که فقط به دنبال کسب لینک از سایت‌های پرطرفدار باشید. نکته مهم در بک لینک‌ها، گرفتن آن‌ها از سایت‌ها ایست که ازنظر موضوعیت و محتوا به سایت شما نزدیک هستند. ترافیک ارجاعی نیز می‌تواند در رتبه‌بندی سایت شما نقش مهمی داشته باشد. همچنین بهتر است پروسه لینک سازی را به‌عنوان یک روند بلندمدت دنبال کنید.

یک استراتژی سئو موفق در سال 2018 به دنبال ایجاد لینک‌های باکیفیت خواهد بود و این پروسه را در درازمدت و به شکل پیوسته به انجام می‌رساند. دیگر چالش سال 2018 در مورد پست‌های مهمان و نقش آن‌ها در ساختار بک لینک‌های سایت خواهد بود، بدون اینکه به اعتبار سایت لطمه‌ای وارد کند. گوگل در ماه می سال 2017 اعلام کرد که قصد دارد نگاه دقیقی به سایت‌هایی که بک لینک‌های آن‌ها کاملاً وابسته به پست‌های مهمان است بیندازد و فعالیت‌های مشکوک آن‌ها را شناسایی کند. درصورتی‌که سایت شما بیش‌ازحد به لینک‌های پست مهمان وابسته است، شاید از دید گوگل اسپم به نظر برسد.

درنتیجه بهترین استراتژی در لینک سازی این است که بک لینک‌های سایت به شکل متنوعی بوده و از سایت‌های معتبر و درعین‌حال مرتبط باشد.

تجربه کاربری

اهمیت تجربه کاربری در سال 2018 بیشتر نیز خواهد شد. گوگل اعلام کرده است که تمرکز بیشتری بر روی رفتار کاربران خواهد گذاشت و به همین دلیل می‌بایست از کاربرپسند بودن سایت مطمئن گردید.

تجربه کاربری خوب سایت، شانس تعامل کاربران با سایت را افزایش خواهد داد. این مسئله به گوگل نیز کمک خواهد کرد تا صفحات کاربرپسند را شناسایی کرده و به دیگر کاربران نیز پیشنهاد دهد.

اولین قدم، بررسی سرعت سایت، خوانایی آن و ساختار ناوبری آن و در ادامه ارتقا این فاکتورهاست. نگاه دقیق‌تری به رفتار کاربران در سایت می‌تواند نتایج خوبی به شما نشان دهد. به‌عنوان‌مثال اگر بازدید کاربران از طریق موتورهای جستجو نهایتاً 30 ثانیه به طول می‌انجامد، احتمالاً مشکلی در محتوا وجود دارد که در حال آسیب زدن به تجربه کاربری است.

همین‌طور با افزایش استفاده کاربران از دستگاه‌های موبایل، ما را ترغیب می‌کند که بیشتر به نمایش موبایلی سایت دقت کنیم و تجربه کاربری سایت را در این دستگاه‌ها ارتقا دهیم.

همان‌طور که سئو به سمت تجربه‌های شخصی‌تر و مرتبط‌تر می‌رود، تجربه کاربری به‌عنوان کلیدی‌ترین عامل مؤثر در این مسئله خواهد بود. به‌طور خلاصه، اگر افزایش ترافیک با افزایش نرخ تبدیل همراه نباشد، فایده‌ای برای سایت نخواهد داشت.

اسنیپت ها و جعبه های پاسخ

محبوبیت اسنیپت ها (featured snippets) افزایش‌یافته و به ابزار رقابتی در بین کمپانی‌هایی که می‌خواهند رتبه یک گوگل را کسب کنند، تبدیل‌شده است. کسب اسنیپت در نتایج جستجو نیازمند ایجاد ترکیبی از فاکتورهاست که سئو را به سمت جدیدی از رقابت پیش برده است.

مهمترین نکات سئو در سال 2018

طبق گزارش سایت Stone Temple، حدود 30 درصد از نتایج جستجوی گوگل شامل اسنیپت ها می‌شود. برای نمایش اسنیپت در کنار سایت خود می‌بایست از استراتژی خاصی برای بهینه‌سازی محتوا سایت استفاده کرد تا با استانداردهای گوگل برابری کند.

لیست‌ها، جداول و گراف‌ها معمولاً بسیار موردتوجه قرار می‌گیرند. همین‌طور ایجاد محتوا به‌صورت پرسش و پاسخ نیز ازجمله موارد پرطرفدار در بین انواع محتواست. گوگل اطلاعات این نوع محتوا را آسان‌تر استخراج کرده و احتمالاً بتواند آن‌ها را به‌صورت اسنیپت نمایش دهد.

یکی از موارد قابل‌توجه در سال آینده بهینه‌سازی اسنیپت ها برای جستجوی صوتی است. ترکیب این دو عامل در حال گسترش، می‌تواند فرصت بزرگی برای بازارهای جستجو باشد تا شرکت‌ها بتوانند با استفاده از آن، خود را در صفحه اول نتایج جستجو نمایش دهند. این مورد شامل تغییرات در عبارات مورد جستجو و تمرکز بر روی کلمات کلیدی بلندتر است.

یکی دیگر از راه‌های مشابه در رسیدن به بالای نتایج جستجو، ساخت محتوایی است که قابلیت گنجانده شدن در جعبه پاسخ (Answer Box) گوگل را داشته باشد.

محتوای این نوع صفحات دارای ساختاری با آغاز کلماتی مانند چگونه و چرا است. گوگل سعی در سازمان‌دهی بهتر به پاسخ این‌گونه سؤالات دارد. در موارد بسیاری مشاهده‌شده که نتایجی که در جعبه پاسخ گوگل قرار می‌گیرند، دارای نرخ کلیک متوسط 32.3% هستند.

قرار گرفتن یک سایت در جعبه پاسخ گوگل موجب افزایش اعتبار آن شده و درنتیجه نیاز به نوشتن محتوایی که قابلیت قرار گرفتن در این جعبه‌ها را دارد کاملاً ضروری است. البته هنوز این قابلیت در زبان فارسی مشاهده نشده است و امید می‌رود که در سال‌های آینده و با افزایش توانایی گوگل، این قابلیت در زبان فارسی نیز فعال شود.

ایندکس اولیه موبایلی (Mobile-first index)

سال 2018 احتمالاً سالی است که برندها، پتانسیل بالای نسخه موبایل را کاملاً درک می‌کنند. این موضوع وقتی حقیقت می‌یابد که گوگل در سال 2018 بخواهد ایندکس اولیه موبایلی خود را اجرا کند. در سیستم ایندکس جاری، نسخه دسکتاپ ایندکس شده و رتبه‌بندی سایت‌ها در جستجوی دسکتاپی و موبایلی بر این اساس انجام می‌شود؛ اما احتمالاً در سال 2018 نسخه موبایلی سایت ایندکس شده و رتبه‌بندی سایت‌ها حتی در نسخه دسکتاپی نیز بر اساس همان ایندکس موبایلی انجام می‌شود.

اما حتی اگر گوگل دست به اجرای این سیستم نزند نیز چیزی از اهمیت سئو موبایل نمی‌کاهد. تحقیقات زیادی در یکی دو سال اخیر نشان داده که 57 درصد کاربران از طریق دستگاه‌های موبایل خود وارد سایت‌ها می‌شوند. به‌علاوه رتبه‌بندی سایت‌ها در دستگاه‌های موبایل کمی متفاوت از دسکتاپ است؛ بنابراین بر اهمیت نسخه موبایلی سایت در جستجوهای موبایلی بسیار افزوده شده است.

 

مهمترین نکات سئو در سال 2018

 

هم‌زمان با رشد سئو محلی، کاربران بیشتری با دستگاه‌های موبایل خود به دنبال مکان‌های موردنظر خود هستند. این مسئله فرصت بزرگی را برای صاحبان سایت‌هایی که در حیطه محلی فعالیت می‌کنند ایجاد خواهد کرد. سئو موبایل برای کاربران محلی در کنار افزایش جستجوی صوتی، روشی عالی برای ایجاد یک استراتژی سئو موفق در سال 2018 خواهد بود.

سرعت سایت تأثیر زیادی بر موتورهای جستجو دارد و در رتبه سایت شما نیز بسیار مؤثر است. ایجاد قابلیت AMP در صفحات می‌تواند موجب کاهش زمان بارگذاری صفحات شده و در نتیجه زمان فعالیت کاربران در سایت را تا حد زیادی افزایش دهد. توجه گوگل به صفحات AMP باعث شده که صاحبان سایت‌ها نیز به این مسئله اهمیت بیشتری دهند. در حال حاضر بیش از دو بیلیون صفحه AMP در وب وجود دارد.

وب‌سایت‌هایی که می‌خواهند با تغییرات جستجوی موبایلی خود را همگام سازند نیاز دارند که از AMP و هرگونه تغییراتی که موجب افزایش سرعت سایت می‌شود، بهره ببرند.

افزایش جستجوی تصویری(Visual search)

جستجوی تصویری ترکیبی از تکنولوژی و تجربه کاربری است که جستجو را به سطح بالاتری نسبت به حال حاضر می‌رساند. همان‌طور که اینترنت به سمت تصویری شدن پیش می‌رود، فرصت‌های زیادی برای بهره بردن از این قابلیت به وجود می‌آید. در حال حاضر کمپانی‌هایی مانند، بینگ، پینترست و گوگل، سرمایه‌گذاری‌هایی بر روی این نوع جستجو انجام داده‌اند.

 

مهمترین نکات سئو در سال 2018

 

یک برنامه سئو در سال 2018 می‌بایست این مسئله را در نظر داشته تا بتواند محتوای تصویری خود را در نتایج جستجو به‌خوبی نمایش دهد. جستجوی تصویری در حال ارتقاست و در سال‌های آینده مطمئناً دچار تحولات زیادی خواهد شد؛ بنابراین از هم‌اکنون می‌بایست برای آن آمادگی لازم را کسب کنیم.

هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی

هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی هم‌اکنون در حال تغییر رتبه نتایج جستجو هستند. یادگیری ماشینی روش جستجو را آسان‌تر کرده و به کاربران کمک می‌کند تا محتوای متنی را به‌راحتی بیابند.

این موارد منجر به جستجوی شخصی‌تری خواهد شد که با ظهور جستجوی صوتی و دستیار دیجیتال می‌تواند توسعه یافته و امتیاز بیشتری به سایت‌هایی بدهد که خود را برای این تکنولوژی‌ها آماده کرده‌اند.

همچنین انتظار می‌رود که رنک برین گوگل نیز تأثیر زیادی بر جستجوها داشته باشد. راهی برای سئو بهتر در تقابل با رنک برین وجود ندارد و تنها کار ممکن نوشتن مطالب مرتبط با خواسته کاربران است. ما می‌توانیم انتظار تغییرات بیشتری را در سال 2018 در حوزه یادگیری ماشینی داشته باشیم. تصمیم گوگل بر توسعه این تکنولوژی‌ها، نشان از نوآوری‌های بیشتری در سال‌های آینده می‌دهد.

بهبود سئو در سال 2018

آن‌طور که به نظر می‌رسد، 2018 سال جالبی برای سئو خواهد بود. تکنیک‌های سنتی سئو همچنان مؤثر هستند اما بعضی از تکنیک‌های جدید می‌توانند تأثیر زیادی بر روی نتایج داشته باشند. آنچه دراین‌بین قابل ذکر است، تغییر روند سئو در 2018 می‌باشد. رتبه و کسب رتبه یک گوگل دیگر به‌عنوان هدف نهایی نخواهد بود. همچنان که موتورهای جستجو تکامل می‌یابند، راه‌های جدیدی نیز برای افزایش ترافیک سایت ایجاد می‌گردند و ازاین‌پس تنها راه افزایش ترافیک، لزوماً قرار گرفتن در صفحه اول گوگل نخواهد بود.

افزایش اسنیپت ها، PPC، جستجوی صوتی و سئو محلی نسبت به کسب رتبه طبیعی سایت، نتیجه بهتری خواهند داد. به همین دلیل، همگام شدن با پارامترهای جدید سئو امری مفید است و باعث ارتقا برند و کسب نتایج موفق در سئو می‌گردد.


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

کمپین چیست؟
کمپین چیست؟

کمپین مجموعه‌ای از فعالیت های برنامه ریزی شده است که برای دستیابی به یک هدف خاص در نظر گرفته می‌شود.

مطالعه مقاله
عکاسی تبلیغاتی
عکاسی تبلیغاتی

کاربرد گسترده عکاسی تبلیغاتی باعث شده تا به وسیله عکاسی حرفه ای تبلیغاتی و تجاری بتوان تبلیغات گسترده و مفیدی را انجام داد.

مطالعه مقاله
چرخه رنگ چیست؟راهنمای کامل تئوری رنگ و هارمونی
چرخه رنگ چیست؟راهنمای کامل تئوری رنگ و هارمونی

تعریف تئوری رنگ Color Theory، چرخه رنگ چیست؟ color wheel و چه ارتباطی به تئوری رنگ دارد؟

مطالعه مقاله