آموزش چاپ سابلیمیشن روی ماگ

زینب علیجانی / 6 دی 1399

آموزش چاپ سابلیمیشن روی لیوان

قبل از هر چیزی باید لوازم موردنیاز چاپ روی لیوان را تهیه کنید و با آن ها آشنا باشید. 
برای چاپ روی لیوان اول باید طرحی که می‌خواهید روی لیوان چاپ کنید را انتخاب کنید. بر اساس اندازه ماگ و لیوان محیطی که می‌توانید روی آن چاپ کنید تغییر می‌کند. سایز یک ماگ معمولی معمولاً 20*9.5 سانتی متر است. برای اینکه در استفاده از کاغذ چاپ پرینتر سابلیمیشن صرفه جویی کنید می‌توانید روی یک کاغذ A4 تقریباً 3 طرح مختلف چاپ کنید. 
بعد از اینکه طرح را روی کاغذ چاپ کردید آن را با یک قیچی ببرید. طرح را روی ماگ در قسمت دلخواه قرار دهید و با چسب ضد گرما آن را بچسبانید و محکم کنید.
پرس حرارتی را تا 200 درجه سانتی گراد گرم کنید و آن را روی 180 ثانیه تمیز کنید. در اینجا ماگ حتماً باید به دمای اتاق باشد، اگر ماگ بیش از حد سرد باشد می‌تواند چاپ طرح را خراب کند. اگر لوازمی که برای چاپ استفاده می‌کنید را در یک مکان سرد نگه‌داری می‌کنید باید زمان پرس را بیشتر کنید.
ماگ را در پرس حرارتی قرار دهید و آن را روی فشار متوسط تنظیم کنید. بعد از اینکه زمان پرس تمام شد کاغذ روی ماگ را سریعاً جدا کنید و حواستان باشد که دستتان نسوزد. برای اینکه نتیجه بهتری بگیرید و طرح بهتر خودش را نشان دهد ماگ را در آب گرم خنک کنید ( این روش برای لیوان شیشه ای پیشنهاد نمی‌شود). استفاده از یک پنکه کوچک روش دیگر خنک کردن ماگ است. 

آموزش چاپ سابلیمیشن روی لیوان

چاپ سابلیمیشن چه استفاده هایی دارد؟

چاپ سابلیمیشن به طور خلاصه جامد را به گاز تبدیل می‌کند و مرحله تبدیل به مایع کاملاً حذف می‌شود. چاپ سابلیمیشن علاوه بر چاپ روی ماگ به منظور های دیگری هم استفاده می‌شود. البته چاپ سابلیمیشن روی پنبه یا پارچه های طبیعی مثل ابریشم کار نمی‌کند. بسیاری از تیشرت ها، هودی ها و جوراب های طرح دار با این روش چاپ می‌شوند. تمام محصولاتی که مقداری پلی استر دارند و کاملاً طبیعی نیستند می‌توانند با روش سابلیمیشن چاپ شوند. علاوه بر پارچه ها چاپ سابلیمیشن مناسب کالا های ضخیم مثل خودکار، لیوان، ساعت، قوطی فلزی و... است.

 چاپ سابلیمیشن روی پلی استر

فواید چاپ سابلیمیشن

بهترین چیزی که استفاده از چاپ سابلیمیشن به شما می‌دهند آزادی در انتخاب هر طرحی که می‌خواهید است و هیچ محدودیتی طراحی و رنگی ندارد. شما می‌توانید کل یک تیشرت را به شکل یک همبرگر چاپ کنید یا تصویر کهکشان را با تمام جزئیات چاپ کنید. حتی می‌توانید عکس های شخصی را روی هر چیزی که می‌خواهید چاپ کنید دوام بالایی که چاپ سابلیمیشن دارد یکی دیگر از فواید این روش است. طرح چاپ شده ترک نمی‌خورد، جدا و پاک نمی‌شود حتی بعد از بارها شست‌وشو در ماشین لباسشویی خراب نمی‌شود. همینطور چاپ سابلیمیشن برای سفارش های تکی یا با تعداد کم هم مناسب است.

معایب چاپ سابلیمیشن

معایب چاپ سابلیمیشن بیشتر به موادی که می‌توان روی آن چاپ انجام داد بستگی دارد. همانطور که قبلاً گفته شد چاپ سابلیمیشن تنها مناسب پارچ هایی است که پلی استر دارند ( 100 درصد پلی استر یا ترکیبی). هرچند چاپ سابلیمیشن می‌تواند روی پارچه های پنبه ای انجام شود اما نتیجه نهایی دائمی نخواهد بود و از بین می‌رود.
یک مشکل دیگری که در چاپ سابلیمیشن وجود دارد احتمال ایجاد چروک در حین پروسه چاپ است. اگر طرح خیلی خوب روی محصول قرار نگیرد یا مقداری رطوبت رویش باشد رنگ طرح روی محصول انتقال پیدا نمی‌کند و خط های سفید به جا می‌زارد.

فواید و معایب چاپ سابلیمیشن


حالا که با چاپ سابلیمیشن و چاپ روی ماگ آَشنا شدید باید فهمیده باشید که این روش چاپ خیلی سخت نیست. البته باید حواستان باشد که دستورالعمل بالا ممکن است بر اساس نوع مواد اولیه شما نیاز به کمی تغییر داشته باشد که با آزمون خطا کاملاً یاد می‌گرید.

سفارش چاپ و بسته بندی


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

دستگاه چاپ چه زمانی اختراع شد؟
دستگاه چاپ چه زمانی اختراع شد؟

اختراع دستگاه چاپ توسط یوهانس گوتنبرگ در قرن پانزدهم میلادی، نقطه عطفی در تاریخ بشریت بود که به طور چشمگیری بر جهان مدرن تأثیر گذاشت. پیش‌ازاین...

مطالعه مقاله
ایده های بسته بندی فینگرفود
ایده های بسته بندی فینگرفود

بسته ‌بندی فینگر فود، به دلیل ماهیت منحصربه‌فرد و مصرف آسان آن‌ها، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این نوع بسته ‌بندی باید طوری طراحی شود که...

مطالعه مقاله
آموزش انواع مراحل پاک کردن چاپ سیلک
آموزش انواع مراحل پاک کردن چاپ سیلک

چاپ سیلک که به آن چاپ صفحه نیز گفته می‌شود، روشی است که از یک مش یا الگو برای انتقال جوهر به روی سطح استفاده می‌کند. جوهرهای مورداستفاده می‌توانند...

مطالعه مقاله