برنج سبز

امیر مختاری / 3 مرداد 1398

با وجود استقبال فراوانی که در قاره ی آسیا و البته چین و هند و ژاپن از برنج می شود، این ماده ی غذایی، در اروپا چندان محبوبیت ندارد و به عبارتی، هنوز مفتخر نشده که به عنوان غذای اصلی، میهمان سفره های رنگین مردم اروپا باشد.

در این یادداشت نگاهی بر تهیه و مصرف برنج در اروپا داریم.

برنج در اروپا

برنج در اروپا

همان گونه که در ابتدا مطرح شد، اروپایی ها (به ویژه کشورهای شمالی) چندان برنج پسند نیستند و برنج جایی در غذای آن ها ندارد. با این حال، برنج در این قاره، بیشتر اهمیت و ضرورتی فرهنگی-اجتماعی و اکولوژیکی دارد.

سرانه ی مصرف برنج در قاره ی سبز متفاوت است. در کشورهای شمالی که برنج خیز نیستند، این میزان در سال از 3.5 تا 5.5 کیلو و در کشورهای جنوبی از 6 تا 18 کیلو، نوسان دارد.

در مجموع، 27 کشور عضو اتحادیه ی اروپا، 450 هزار هکتار زمین کاشت برنج دارند. میزان تولید برنج در سال 3.1 تن است که از این مقدار، 1.1 تن آن صادر می شود. کشورهای ایتالیا و اسپانیا، 80 درصد و یونان و پرتغال، 12 درصد از برنج اروپا را تولید می کنند و به یمن کشورهای یاد شده، این قاره توانسته تا میزان 70 درصد در تولید برنج خود کفا شود. فرانسه، بلغارستان، مجارستان و رومانی از دیگر تولید کننده های برنج هستند.

روسیه و اوکراین از دیگر کشورهایی هستند که خارج از اتحادیه به تولید برنج می پردازند.

برنج در اروپا

لحظه ی ورود برنج به اروپا

پیشینه ی ورود برنج به قاره ی سبز، به دوره ی ماجراجویی های اسکندر در آسیا و 320 سال پیش از میلاد مسیح باز می گردد. پس از این عرب ها با ورود به شبه جزیره ی ایبری (در نزدیکی اسپانیا و پرتغال) برای باری دیگر این قاره را با برنج آشنا کردند. با این حال، تا آن زمان برنج غذایی نادر بود و تنها بر سر میز پادشاه ها افتخار به حضور می داد. هم چنین مدرک و سندهایی از رشد برنج در پرتغال، در سده های دوازدهم و پانزدهم نیز پیدا شده است. پس از این برنج از پرتغال روانه ی ایتالیا شد و رفته رفته، جای خود را در این قاره باز کرد.

با ورود برنج به کشورهای اروپایی (به ویژه منطقه های محروم)، دگرگونی های گسترده ای در رسم، سنت و البته کنش و ساختار اقتصادی این کشورها پدید آمد. با این حال کاشت برنج در اروپا داستان دیگری دارد.

برنج سیاه اسپانیا

کاشت برنج اروپایی

کاشت برنج در اروپا، از منطقه های رسوبی و آبرفتی (دلتای رودخانه) شروع شد که البته تا مدتی طولانی، این زمین ها را غیربهداشتی و غیر قابل سکونت می دانستند. این منطقه ها به دلیل بهره مندی از آب فراوان، نقش مهمی در تولید و گسترش برنج در سراسر اروپا داشتند. پس از بارها کاشت برنج و کسب تجربه، اروپایی ها دریافتند که کاشت برنج، نه تنها از جهت غذایی که از نظر اکولوژیک هم فایده و بهره های زیادی در بر دارد. کاشت برنج، سبب شست و شو و صاف کردن خاک منطقه می شد و خاک را برای کاشت محصول هایی دیگر هم چون گندم و دانه های غلات، آماده می کرد.

برنج در اروپا

جهان پویا و زایا

تاریخ ورود برنج به اروپا، مصرف و گذشته و حال برنج در این قاره، از محورهای این مقاله بودند. دانستیم که برخلاف آسیا، در اروپا برنج چندان به عنوان غذای اصلی به شمار نمی رود و جدا از کارکردهای غذایی، اثرهای اجتماعی و اکولوژیک نیز دارد. نگارنده باور دارد که اگر بپذیریم هیچ چیزی در طبیعت بی دلیل و بی فایده به وجود نیامده است، آن گاه می توانیم کارکرد و نقشی نو برای آن تعریف کنیم. دلتای رودخانه و زمین های آبرفتی که برای مدت ها در اروپا بدون کارکرد بود و البته خطرناک شمرده میشد، پس از مدتی به بستر زایش برنج تبدیل گردید و همین موضوع دگرگونی های گسترده ای را در عرصه ی فرهنگ، ساختار جامعه، ساختار اقتصاد و البته اکوسیستم اروپا پدید آورد و روشن است که هر دگرگونی در یک بخش از جامعه (هرچند اندک)، چه اثرهای گسترده ای بر دیگر بخش های جامعه و البته دیگر کشورها خواهد داشت.


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

انتخاب بهترین کیسه برای بسته بندی برنج
انتخاب بهترین کیسه برای بسته بندی برنج

برای بسته بندی برنج باید یکسری نکات مهم را مدنظر قرار دهید تا با توجه به نیاز خود بهترین کیسه برنج را انتخاب نمایید.

مطالعه مقاله
کیسه و گونی مصالح ساختمانی
کیسه و گونی مصالح ساختمانی

فروش انواع کیسه و گونی مصالح ساختمانی در شرکت تورنگ، اولین تولید کننده انواع کیسه در ایران. جهت مشاهده نمونه کارهای کیسه و گونی مصالح ساختمانی و مشاهده توضیحات کلیک کنید.

مطالعه مقاله
تولید و چاپ کیسه بسته بندی نمک
تولید و چاپ کیسه بسته بندی نمک

تولید، طراحی و چاپ کیسه نمک در مجموعه تورنگ، اولین کارخانه تولید و چاپ کیسه در ایران. جهت مشاهده نمونه کارهای کیسه و گونی نمک و مشاهده توضیحات کلیک کنید.

مطالعه مقاله