کاغذ و تولیدات وابسته (کاپ کیک)

تورنگ / 23 مرداد 1395

کاغذ چیست؟ کاغذ یک ماده نازکی است که با پرس شدن الیاف مرطوب سلولز و خمیر کاغذ نشات می گیرد و از چوب گرفته می‌شود و با خشک کردن آنها در ردیف های قابل انعطاف به وجود می آید کاغذ یک ماده همه کاره است که از آن استفاده های زیادی مثل نوشتن، چاپ کردن، تمیز کردن می‌شود و در تعداد زیادی از ساخت و سازهای صنعتی کاغذ کاربرد دارد.

کاغذ توسط یک باستان شناس در چین پدیدار شد و در اوایل قرن دوم میلادی در چین مرحله تولید خمیر کاغذ توسعه و گسترش پیدا کرد و دانش و روش استفاده کاغذ از آنجا شروع شد و تا قرون وسطی (در قرن13 میلادی) به خاورمیانه رسید. چین اولین تولید کننده خمیر کاغذ مدرن است و آمریکا بعد از چین در رتبه دوم قرار دارد از این رو می‌توان گفت صنعت کاغذ یک صنعت جهانی است. کاغذ به عنوان تاثیر گذارترین جایگزین برای سیلک در کاربرد های مختلف به شمار می رود و کشور چین اولین صادرکننده کاغذ سیلک است.

کاغذ مومی یا wax paper که به کاغذ پارافینی معروف است کاغذی است که کاملا خاصیت ضد رطوبتی دارد این عمل روغنی بودن کاغذ مومی بر اساس اینکه آن را نیمه شفاف و ضد رطوبتی می‌کند از خواص کاغذ مومی به شمار می رود در قرن 19 به صورت وسیعی این کاغذهای آغشته شده و تصفیه شده و دارای پوشش روغنی  گسترش پیدا کرد و بیشتر استفاده آن برای بسته بندی کردن اجناس و کالا ها بود هم چنین در سال 1851 بعضی از افراد کاغذ مومی را برای نگاتیوهای عکاسی استفاده می‌کردند. موم طبیعی به صورت گسترده ای جایگزین کاغذ مومی شد و کاربرد زیادی در آشپزی دارد ولی کاغذ مومی برای پخت و پز با درجه حرارت بالا پیشنهاد نمی‌شود چون به خاطر نازک بودن کاغذ مومی امکان تحریق وجود دارد و بیشتر به منظور نچسبیدن و راحت جدا شدن مواد از کاغذ و در انبارها برای بسته بندی میوه جات و در داخل قایق و کشتی به دلیل خاصیت ضد رطوبتی کاربرد دارد. در اوایل سال 1950 میلادی تا اواسط سال 1990 کارت های ورزشی به صورت بسته بندی از جنس کاغذ مومی بود و برای چسباندن پارچه ها و الگو برداری از قد و وزن برای دوزندگی و خیاطی استفاده می‌شد و با گرما دادن روی کاغذ مومی، کاغذ به لباس می چسبد و کار برش را راحت تر می‌کند.

 

در انگلستان به کاپ کیک fairy cake  و در استرالیا به bun معروف است کاپ کیک یک طرح کوچکی از کیک است که برای شخص سرو می‌شود و در یک کاغذ کوچک یا کاغذ آلمینیوم کیک پخته می‌شود. اولین بار کاپ کیک در سال 1796 ترسیم شد در اوایل قرن 19 دو استفاده متفاوت از نام کاپ کیک می‌شد ولی امروزه نام کاپ کیک به کیکی گفته می‌شود که در ظرف های کاپ (فنجانی) پخته رود.

سایز استاندارد کاپ ها در 3 اینچ یا 76 میلی متر قطر و 110 گرم است. خط های  کاپ کیک از آلمینیوم یا فویل بسیار نازک ساخته رود و بعضی از کاغذ های بزرگ خط های  بسیار ضخیم تر دارد، بعضی از آشپزخانه ها از 2 یا 3 خط کاغذ به صورت تو درتو استفاده می‌کنند به این خط های کاپ کیک خط های کاغذی گفته می‌شود که در سایز های مختلفی است و اندازه این خط ها بین 27 تا 30 میلی متر است ولی پایه و حالت اصلی آن 20 میلی متر است سایز استاندارد خط های  کاپ کیک 45 تا 53 میلی متر است و قطر پایه بین 30 تا 35 میلی متر است.

یکی از استفاده های کاغذ مومی در تهیه کاپ کیک است که از پوشش بسیار نازکی از موم در هر طرف آن که قابلیت چسبندگی ندارد و کاملا روغنی است و هزینه کمی هم دارد و برای بسته بندی کالاها و در سوپر مارکت ها از این کاغذها استفاده می‌کنند.

در واقع کاغذهای پوستی مقاومتی در مقابل گرما ندارد بنابراین نباید در مایکروفر قرار داد چون کاغذ مومی خاصیت ذوب و مشتعل شدن دارند و یکی از خواص کاغذ مومی این است که مواد را بسیار تازه نگه می‌دارد و از نفوذ آب به داخل آن جلوگیری می‌کند در عین حال مسائل نگران کننده ای هم در مورد کاغذ مومی در محیط اطراف وجود دارد که کاغذ مومی به هیچ عنوان قابل تجزیه نیست و بدون تغییر در محیط زیست باقی می ماند و قابل تجزیه و تجزیه پذیر نیست.

موم ها درجه های متنوعی دارند از ترکیب های آلی که به اصطلاح آب گریز،  قابل انعطاف، جامد و نزدیک به درجه حرارت محیط  هستند این موم ها شامل آلکان ها و چربی هایی هستند که معمولا قدرت جذب بالای 40 درجه سانتی گراد را دارند . موم طبیعی انواع مختلفی دارد و توسط گیاهان و حیوانات به وجود می آید.  موم یک ترکیب آلی و طبیعی است که از هیدروکربن تولید می‌شود ودارای  ترکیبات پیچیده ای است که به صورت عمده در صنعت استفاده می‌شود و مهم ترین استفاده آن پلی اتیلن و موم  پلی پروپلین است. در واقع همه ی این مدل کاغذ ها مثل کاغذ مومی، کاغذ پوستی ، کاغذ آشپزی، کاغذ روغنی به خاطر داشتن گریس و میزان بهداشت بالا و مقاوم بودن در برابر گرما و تنوع گسترده موارد استفاده بسیار زیادی دارند. از این رو کاپ کیک به تدریج پس از چند سال به یک صنعت تبدیل شد.

در پایان جنگ جهانی دوم در سال 1950 بود که کاغذ مومی محبوبیت چشم گیری در امریکا پیدا کرد و زنان خانه دار بیشترین استقبال را از کاغذ مومی کردند. کاغذ مومی را به عنوان کاغذ نزدیک به سفید، نیمه شفاف و ضد رطوبت  و با پوشش از پارافین می‌شناسند امروزه بر روی کاغذ مومی می‌توان چاپ انجام داد و این روش چاپ روی کاغذ مومی توسط جوهر انجام می‌شود و به صورت لیزری چاپ نمی‌شود از این رو چاپ بر روی کاغذ مومی بسیار خارق العاده خواهد شد و کاریست که می‌تواند راه تجسم شما را تغییر دهد و طرح شما را به سوی روشی عالی تحقق بخشد و امروزه انتقال تصویر بر روی کاغذ و حتی چوپ از طریق کاغذ مومی قابل اجرا است.


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)
مینا،

جالب بود


در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

طرز پخت شیرینی پونچیک
طرز پخت شیرینی پونچیک

شیرینی پونچیک از جمله شیرینی های محبوب و شناخته شده در ایران است و در این مقاله قصد داریم تا به معرفی و طرز پخت این گونه ی شیرینی بپردازیم...

مطالعه مقاله
درباره ی کارکرد و استفاده های کاپ کیک یا مافین
درباره ی کارکرد و استفاده های کاپ کیک یا مافین

در این مطلب قصد داریم به بررسی کاربرد کاپ کیک برای خوراکی های دیگر بپردازیم تا مصرف کننده را نسبت به دیگر مصارف کاپ کیک آگاه سازیم...

مطالعه مقاله
کاپ کیک و مورد مصرف آن
کاپ کیک و مورد مصرف آن

کاپ کیک در مراسم ها، جشن ها، شادی ها و البته غم و ناراحتی ها، کاربرد ویژه ای دارد. در این مطلب سعی داریم تا به معرفی و تحلیل کاربرد های مختلف کاپ کیک و مافین بپردازیم.

مطالعه مقاله