نفت سفید (کارآفرینی با نمک)

امیر مختاری / 23 تیر 1398

نمک نه تنها یکی از اساسی ترین ماده های معدنی مورد نیاز بدن است، که در اقتصاد و کالبد تجاری کشور نیز نقش مهم و تعیین کننده ای دارد. به دلیل فراوانی و ارزان بودن نمک، بیشتر مردم از فرصت های کارآفرینانۀ نهفته در آن ناآگاه هستند. با این حال تجربه نشان داده که از زمان استخراج نمک از دریا تا رسیدن آن به دست مصرف کنندۀ نهایی و استفاده از آن در غذا، فرصت های کارآفرینانۀ بسیاری وجود دارد که نه تنها سبب اشتغال زایی می شود، که البته افزایش تولید و صادرات ملی را به همراه خواهد داشت.

در این مقاله سعی داریم تا نگاهی بر فرصت های کارآفرینانه که در کسب و کار نمک نهفته است، داشته باشیم.

  1. اول اجازه بگیر

در گام نخست، لازم است تا متقاضی با مراجعه به سازمان های بهداشتی و غذایی، درخواست صدور مجوز برای فعالیت در این زمینه را داشته باشد. البته برای دریافت مجوز نیز لازم است تا متقاضی مطلب های مشخصی را دربارۀ نمک، تولید و نگهداری آن فرا بگیرد.

  1. برگرد ببین کجا شوره

پس از گام نخست، لازم است تا مخاطب و متقاضی، منبع و کانال هایی را که می توانند نمک مورد نظر او را تامین کنند، شناسایی نماید. به همین جهت، لازم است تا متقاضی ابتدا به شناسایی خرده فروش ها، فروشنده های نمک، تامین کننده ها و دیگر کانال های تامین نمک بپردازد. با توجه به گوناگونی نمک ها، لازم است تا متقاضی تعریف و برداشت درستی از نمک مورد نظرش داشته باشد تا زودتر و بهتر به نتیجه برسد. در گامی دیگر، متقاضی می تواند از راه برقراری ارتباط با تولید کننده های اصلی نمک، کالای مورد نظرش را با واسطۀ کمتر و راحت تر و ارزان تر تهیه کند. لازم به یادآوری است که عمدۀ نمک تولیدی ایران، از معدن های گرمسار استخراج می شوند. با این حال اندکی پژوهش و مطالعه، به متقاضی کمک می کند تا با برنامۀ درست تری گام در مسیر نهد.

  1. شورشو در بیار

پس از دست یافتن به مادۀ اولیۀ مورد نظر، لازم است تا متقاضی اقدام به تولید نمک در اندازه و شکل مورد نظر و سپس بازاریابی کالای تولید شده بپردازد. به همین جهت، بازاریابی و تبلیغات نقش حیاتی و غیرقابل چشم پوشی، برای به فروش رفتن کالا و خدمت تولید شده دارند. بازاریابی به دنبالۀ تولید می آید و سعی دارد تا کالا و خدمت ایجاد شده را به مشتری معرفی و او را نسبت به مزیت و امتیازهای کالای جدید آگاه سازند.

Salt and potato

بسته بندی و طراحی کالا: بسته بندی و طراحی کالا پس از دو گام نخست می آیند. هرچه جلد و بسته بندی کالا، جذاب تر، گیرا تر و راسخ تر باشد، مشتری انگیزه و دلیل کافی برای خرید خواهد داشت. پس پیشنهاد می شود سازمان ها با صرف هزینه برای پرداختن به این مهم، نه تنها کیفیت کالا را بهبود بخشند، که اندکی از هزینۀ بازاریابی را در این وجه جبران نمایند.

طراحی کیسۀ نمک، از دیگر موضوع های مهمی است که باید در این بخش به آن پرداخت. حضور گستردۀ برندها و نام های مختلف تولید نمک، سبب شده تا دانش مدیریت برند و طراحی، نقش مهمی در موفقیت کالا داشته باشد. به همین جهت توصیه می شود تا طراحی و بسته بندی نمک با صرف وقت و هزینۀ کافی و با کیفیتی مناسب انجام شود.

Shaker

به باور نگارنده، اهمیت بازاریابی و مدیریت برند به میزانی است که می توان آن را با راه اندازی کسب و کاری جدید، هم وزن دانست. برای نمونه، شما می تواند با یک طراحی و بسته بندی جدید و جذاب، همان کالایی که توسط دیگر تولید کننده به فروش می رسد را روانۀ بازار کنید. از سویی دیگر، شما می توانید با ایجاد تمایز در گونۀ بسته بندی نمک، مصرف های مختلفی را برای نمک تعریف و از این راه مزیت رقابتی برای کسب و کارتان ایجاد نمایید.

در پایان اگر همۀ مرحله ها را خوب طی کرده باشید، می توانید امید داشته باشید کالای شما بتواند مسیرش به بازار را طی و جایی در منزل مشتری داشته باشد.

Art salt

همۀ آن چه یاد شد، بر ضرورت و اهمیت طراحی،بسته بندی و بازاریابی دلالت دارد. اگر خوب بنگریم، پی می بریم که در فضای کسب و کار امروز، کالاهایی هم چون برنج، نمک، گندم و دیگر مواد غذایی، ساده تر از گذشته تولید و فرآوری می شوند و این واقعیت، بر اهمیت یافتن فرآیندهای پساتولید صحه می گذارد.


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

ایده های خلاقانه و کاربردی برای بسته بندی دونات
ایده های خلاقانه و کاربردی برای بسته بندی دونات

بسته ‌بندی دونات یک جزء مهم و اساسی در صنعت خوراکی‌هاست که اثر بسزایی بر جلب‌توجه مشتریان و حفظ کیفیت محصول دارد. بسته ‌بندی دونات به‌طورکلی باید...

مطالعه مقاله
نحوه انتخاب بسته بندی مناسب محصول
نحوه انتخاب بسته بندی مناسب محصول

انتخاب بسته ‌بندی مناسب برای محصولات بسیار مهم است و باید به عوامل مختلفی توجه شود. در این مقاله توضیحاتی دراین‌خصوص آورده شده است...

مطالعه مقاله
چگونه هزینه های بسته بندی و حمل و نقل را کاهش دهیم؟
چگونه هزینه های بسته بندی و حمل و نقل را کاهش دهیم؟

کاهش هزینه‌های بسته‌ بندی و حمل‌ونقل یکی از راه‌های مهم برای بهبود کارایی و سودآوری کسب‌وکارها است. در این راستا، می‌توانید از...

مطالعه مقاله