لباس گرون تن محصولت کن وگرنه برات گرون تموم میشه

امیر مختاری / 18 تیر 1398

لباس گرون تن محصولت کن وگرنه برات گرون تموم میشه.

در مقالۀ پیشین به بحث اهمیت یافتن طراحی و بسته بندی مواد غذایی و دلیل آن پرداختیم و دانستیم که به لطف تکنولوژی و اتوماسیون صنعتی، امروزه طرح آن است-که خود ببوید نه آن که طراح بگوید طراحی و بسته بندی به شاخه ای استراتژیک در کسب و کار تبدیل شده است. با توجه به اهمیت یافتن طراحی کالا، در این مقاله سعی داریم نگاهی به نکته های استراتژیک در طراحی و بسته بندی هرچه بهتر مواد غذایی بپردازیم تا طراح، با آگاهی بیشتر و ریسک کمتری در این مسیر گام نهد.

 

بسته بندی مواد غذایی

پیش از طراحی و بسته بندی، به این چهار پرسش اساسی پاسخ دهید:

  1. کالای مورد نظر چیست و چه ویژگی هایی دارد؟ (کالا)

  2. مخاطب و مشتری هدف کالا چه کسانی هستند و چه ویژگی هایی دارند؟ (مخاطب)

  3. فرآیند خرید کالا توسط مشتری، چگونه انجام می‌گیرد؟ (خرید)

  4. کالا در چه شرایطی و چگونه مصرف می‌شود؟ (مصرف)

     

در ادامه هر پرسش را به طور جداگانه مورد بررسی قرار می‌دهیم.

  1. کالای مورد نظر چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

این پرسشی است که از دو جنبه اهمیت دارد. جنبۀ نخست این است که با مشخص شدن چیستی کالا، طراح و گرافیست برداشت و تعریف مشخصی از کالا خواهند داشت و در نتیجه طراحی کالا، توجه بیشتری از مخاطب جلب می‌کند. از سویی دیگر، ویژگی ها و چیستی کالا، سبب می‌شود تا فرآیند بسته بندی، تناسب و سازگاری بیشتری با کالا داشته باشد. برای نمونه، در بسته بندی مواد غذایی لازم است تا فاکتورهایی هم چون ماندگاری، حمل و نقل کالا و نکته های بهداشتی در مصرف آن، مورد توجه قرار بگیرند.

بسته بندی مواد غذایی

 

  1. مخاطب و مشتری کالا چه کسانی هستند و چه ویژگی هایی دارند؟

شناخت مشتری یکی از گام های راهبردی هر کسب و کاری است. شناخت مخاطب و ویژگی های او، به طراح کمک می‌کند تا طراحی و بسته بندی را متناسب با نیاز و شرایط مشتری پیاده سازی کند. برای نمونه، اگر کالایی برای مشتری سالمند طراحی می‌شود، باید لوگو و طراحی آن به اندازۀ کافی درشت و خوانا باشد تا مشتری بتواند به راحتی از فاصلۀ دور نیز آن را ببیند و با آن ارتباط برقرار کند. برای نمونه ای دیگر می‌توانیم به بسته بندی کالا برای کودکان اشاره کنیم. هرچه بسته بندی کالاهایی هم چون چیپس، لواشک، پفک و بستنی رنگارنگ و دارای تصویرهای فانتزی باشد، برای مخاطب و مشتری آن که کودکان هستند، جذاب تر خواهد بود.

 

بسته بندی مواد غذایی

 

  1. خرید کالا توسط مشتری چگونه انجام می‌گیرد؟

مشتری کالا را در چه محلی و چگونه خریداری می‌کند. آیا مشتری کالا را در قفسۀ فروشگاه، پشت ویترین یا روی سایت خریداری می‌کند؟ اگر کالایی روی سایت عرضه می‌شود، بهتر است که طراحی جذاب و موثری داشته باشد. اگر در بوتیک به فروش می‌رود، باید چشم گیر باشد و بتواند در نگاه نخست مشتری را جذب کند و اگر در فروشگاه عرضه می‌شود، باید طراحی و البته بسته بندی آن به میزانی متمایز باشد که از دیگر کالاهای مشابه بیشتر مشتری جذب کند و بسته بندی آن حس خوبی را به مخاطب القا کند.

  1. کالا در چه شرایطی و چگونه مصرف می‌شود؟

این مورد به ویژه درباره بسته بندی مواد غذایی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. برای نمونه اگر قرار است غذایی در بیرون از خانه و در مسافرت مصرف شود، بهتر است تا بسته بندی راحت، کم حجم و سبک داشته باشد. هم چنین توجه به مقاومت بسته بندی در دماهای سرد و گرم، از دیگر فاکتورهای مهم و اثرگذاری است که به چگونگی مصرف کالا مربوط می‌شود.

 

Shopping Toorang

در این مقاله دریافتیم که تنها توجه کردن به طراحی و بسته بندی کالا کافی نیست و لازم است تا این توجه و هزینه، به صورت هوشمند و هدفمند و در مسیری درست قرار داده شود که به نظر نگارنده، بدون شناخت کافی نسبت به کالا، مشتری، خرید کالا و مصرف آن، ممکن نیست و البته این مورد در تماس کامل با بخش بازاریابی قرار دارد و هرچه ارتباط و تعامل دو بخش بازاریابی و طراحی و بسته بندی بیشتر باشد، روشن است که دستاورد بهتری در این زمینه پدید خواهد آمد.


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

ایده های خلاقانه و کاربردی برای بسته بندی دونات
ایده های خلاقانه و کاربردی برای بسته بندی دونات

بسته ‌بندی دونات یک جزء مهم و اساسی در صنعت خوراکی‌هاست که اثر بسزایی بر جلب‌توجه مشتریان و حفظ کیفیت محصول دارد. بسته ‌بندی دونات به‌طورکلی باید...

مطالعه مقاله
نحوه انتخاب بسته بندی مناسب محصول
نحوه انتخاب بسته بندی مناسب محصول

انتخاب بسته ‌بندی مناسب برای محصولات بسیار مهم است و باید به عوامل مختلفی توجه شود. در این مقاله توضیحاتی دراین‌خصوص آورده شده است...

مطالعه مقاله
چگونه هزینه های بسته بندی و حمل و نقل را کاهش دهیم؟
چگونه هزینه های بسته بندی و حمل و نقل را کاهش دهیم؟

کاهش هزینه‌های بسته‌ بندی و حمل‌ونقل یکی از راه‌های مهم برای بهبود کارایی و سودآوری کسب‌وکارها است. در این راستا، می‌توانید از...

مطالعه مقاله