با برنج سیاه آشنا شوید: 6 خاصیت مصرف برنج سیاه

تورنگ / 1 آبان 1399

برنج سیاه

برنج سیاه، برنج ممنوعه یا برنج بنفش رنگ سیاه یا بنفش خاصش را از یک ترکیب به نام آنتوسیانین می‌گیرد که خواصی همانند آنتی اکسیدان دارد. در چین باستان برنج سیاه بسیار ارزشمند و مغذی شناخته می‌شد و تنها افراد سلطنتی اجازه مصرفش را داشتند و برای مردم عادی ممنوع بود اما امروزه برنج سیاه در بسیاری از فرهنگ‌ها و کشورها تولید و مصرف می‌شود. در ادامه 11 خواص برنج سیاه را که دلیل محبوبیت این برنج هستند را معرفی می‌کنیم.

 

برنج سیاه مواد مغذی زیادی دارد

در مقایسه با دیگر انواع برنج، برنج سیاه بیشترین پروتئین را دارد. در هر صد گرم برنج سیاه 9 گرم پروتئین وجود دارد و در هر 100 گرم برنج قهوه ای تنها 7 گرم برنج وجود دارد. همچین برنج سیاه منبع خوبی برای آهن است.
45 گرم برنج سیاه نپخته حاوی
160 کالری
1.5 گرم چربی
4 گرم پروتئین
34 گرم کربوهیدرات
و 1 گرم فیبر است.

برنج سیاه حاوی آنتی اکسیدان فراوان است

برنج سیاه علاوه بر منبع خوب پروتئین، فیبر و آهن منبع بسیار خوبی برای آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان ها از سلول‌های بدن در برابر استرس اکسیداتیو که توسط رادیکال های آزاد ایجاد می‌شود محافظت می‌کنند. استرس اکسیداتیو به خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن مثل بیماری‌های قبلی، آلزایمر و بعضی انواع سرطان را افزایش می‌دهد. بااینکه برنج سیاه نسبت به انواع دیگر برنج کمتر شناخته‌شده است تحقیقات نشان می‌دهند علاوه بر وجود آنتوسیانین، 23 ترکیب گیاهی دیگر با خواص شبیه آنتی اکسیدان، چند نوع زردینه (رنگیزه) و کاروتنوئید دارد که بسیار برای سلامتی مفید هستند.

برنج سیاه

برنج سیاه حاوی آنتوسیانین است

آنتوسیانین ها گروهی از رنگ‌های طبیعی هستند که دلیل رنگ سیاه و بنفش در گیاهان، میوه‌ها و برنج سیاه هستند. تحقیقات نشان می‌دهند که مواد غذایی حاوی آنتوسیانین به درمان چاقی مزمن و بیماری‌های قلبی کمک می‌کند.

برنج سیاه به سلامت قلب کمک می‌کند

تحقیقات روی تأثیر برنج سیاه روی سلامت قلب زیاد نیست اما مصرف بسیاری از آنتی اکسیدان ها به جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های قبلی کمک می‌کند. بین رنگیزه هایی که در برنج سیاه یافت می‌شوند و کاهش خطر بیماری‌های قلبی ارتباط‌هایی یافت شده است. تحقیقات روی انسان‌ها و حیوانات نشان داده است که آنتوسیانین به بهتر شدن میزان کلسترول و تری گلیسیرید کمک می‌کند. یک پژوهش روی 120 بزرگ‌سال با کلسترول بالا نشان داد که میزان کلسترول بد خون با خوردن دو کپسول 80 میلی‌گرمی آنتوسیانین کاهش می‌یابد.

برنج سیاه

برنج سیاه گلوتن ندارد

گلوتن یک نوع پروتئین است که در غلاتی مثل گندم، جو و چاو یافت می‌شود. افراد مبتلا به بیماری سلیاک که باید از خوردن گلوتن خودداری کنند (زیرا باعث واکنش سیستم ایمنی و آسیب دیدن روده‌ی باریک می‌شود) می‌توانند برنج سیاه مصرف کنند. همچنین مصرف گلوتن می‌تواند باعث ایجاد عوارض جانبی مثل نفخ و دردهای شکمی‌ شود.

برنج سیاه و کاهش وزن

برنج سیاه منبع خوبی برای پروتئین و فیبر است که هر دو به کاهش وزن و کم کردن اشتها کمک می‌کنند. پژوهش روی حیوانات نشان داده است که مصرف آنتوسیانین به کم کردن درصد چربی بدن کمک می‌کند. تحقیق روی اثرات برنج سیاه بر کاهش وزن انسان‌ها محدود است اما یک پژوهش 6 هفته‌ای روی 40 زن بالغ با مشکل اضافه‌وزن نشان داد که با خوردن سه وعده ترکیب برنج قهوه ای و برنج سیاه وزن بیشتری نسبت به افرادی که برنج سفید مصرف کردند از دست دادند.

برنج سیاه

بااینکه برنج سیاه به‌اندازه‌ی دیگر انواع برنج معروف نیست اما بیشترین میزان آنتی اکسیدان و پروتئین را دارد. به همین دلیل خوردن آن با فواید زیادی برای سلامتی همراه است. علاوه بر مغذی بودن برنج سیاه ازلحاظ بصری باعث زیباتر شدن ساده‌ترین بشقاب‌های غذایی می‌شود و طعم خوبی دارد.

خرید آنلاین انواع کیسه بسته بندی


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

انتخاب بهترین کیسه برای بسته بندی برنج
انتخاب بهترین کیسه برای بسته بندی برنج

برای بسته بندی برنج باید یکسری نکات مهم را مدنظر قرار دهید تا با توجه به نیاز خود بهترین کیسه برنج را انتخاب نمایید.

مطالعه مقاله
کیسه و گونی مصالح ساختمانی
کیسه و گونی مصالح ساختمانی

فروش انواع کیسه و گونی مصالح ساختمانی در شرکت تورنگ، اولین تولید کننده انواع کیسه در ایران. جهت مشاهده نمونه کارهای کیسه و گونی مصالح ساختمانی و مشاهده توضیحات کلیک کنید.

مطالعه مقاله
تولید و چاپ کیسه بسته بندی نمک
تولید و چاپ کیسه بسته بندی نمک

تولید، طراحی و چاپ کیسه نمک در مجموعه تورنگ، اولین کارخانه تولید و چاپ کیسه در ایران. جهت مشاهده نمونه کارهای کیسه و گونی نمک و مشاهده توضیحات کلیک کنید.

مطالعه مقاله