برنج قرمز چیست؟ خواص و طرز تهیه ی برنج قرمز

تورنگ / 30 مهر 1399

دنیای غذا پر از رنگ‌ها و طعم‌ها مختلف است. با وجود 40 هزار برنج مختلف در دنیا، برنج سفید، برنج قهوه ای و برنج سیاه معروف‌ترین و پرطرفدارترین نوع برنج در دنیا هستند. جدیداً برنج قرمز یا برنج سرخ وارد دنیای فیتنس و سلامتی شده و بسیاری از مردم شروع به پختن برنج قرمز کرده‌اند. اگر شما هم اسم برنج قرمز را شنیده‌اید و اطلاعات زیادی در مورد این برنج سرخ رنگ ندارید این مقاله برای شما است.

ریشه برنج قرمز به هیمالیا بر‌می‌گردد. مهمترین ویژگی برنج قرمز که کشت می‌شود این است که شاخص گلیسمی پایینی دارد. برنج قرمز با تأثیر شاخص گلیسمی پایین خود احساس سیری طولانی تری می‌دهد و تضمین می‌کند که به راحتی احساس گرسنگی نمی‌کنید.
برنج قرمز از نظر طعم و بو خواص کاملاً متفاوتی با برنج سفید دارد.
برنج قرمز به دلیل موادی که دارد، انباری از ویتامین ها و مواد معدنی است. برخلاف برنج سفید، حاوی مقدار زیادی آهن، فسفر و ویتامین های گروه B است.  به خصوص کودکان کوچک، کودکان در سنین رشد و سالمندان باید مقدار زیادی برنج قرمز مصرف کنند. مهمترین ویژگی برنج قرمز این است که یک آنتی اکسیدان بسیار قوی است. برنج قرمز حاوی ماده ای به نام آنتوسیانین است. به لطف این ماده، خروج بسیاری از مواد مضر برای بدن انسان از بدن نیز تسریع می‌یابد.
هر چه مصرف برنج سفید برای بیماران دیابتی، قلبی و فشار خون مضرتر باشد، برنج قرمز برای این بیماران مفیدتر است.
به لطف برنج قرمز، سطح کلسترول و قند خون بیماران متعادل می‌شود. برنج قرمز منبع بسیار خوبی از فیبر است. با این حال، برنج سفید از این نظر بسیار ضعیف است. اگر بلغور مصرف نمی‌کنید، می‌توانید به جای آن برنج قرمز مصرف کنید و از یک رژیم غذایی غنی از فیبر پیروی کنید. علاوه بر این، برنج قرمز حاوی مواد مضر برای سلامت انسان مانند روغن و شکر نیست. پختن پلو قرمز درست مانند پختن پلو سفید است. مهمترین نکته در اینجا مرحله شستشوی برنج است. استفاده از آب فراوان در هنگام شستن برنج سفید گام مهمی برای حذف نشاسته است. اما شستن برنج قرمز برای از بین بردن رنگ تیره آن بسیار مهم است.

برنج قرمز چیست؟

مسلماً رنگ قرمز یکی از تفاوت‌های اصلی این دانه برنج با دیگر انواع برنج است اما دقیقاً چرا این برنج قرمز رنگ است؟ این نوع برنج بخشی از آن یا تمام آن با پوسته‌ی قرمز پوشانده شده است و این رنگ به خاطر وجود یک ترکیب به نام آنتوسیانین است که در پرتقال خونی، گیلاس، لبو، تمشک و سایر مواد غذایی قرمز رنگ یا بنفش رنگ یافت می‌شود. آنتوسیانین خواص دارویی و سلامتی زیادی دارد برای همین برنج قرمز همراه با پوسته مصرف می‌شود.

برنج قرمز

 

تفاوت برنج قرمز با برنج قهوه ای، برنج سفید و برنج سیاه چیست؟

برنج سفید لایه‌ی سبوس‌دار و پوسته‌ی بیرونی را ندارد و به همین علت ویتامین و مواد معدنی کمتری نسبت به بقیه انواع برنج دارد. همچنین برنج سفید شاخص گلوکز بیشتری دارد و منبع خالص کربوهیدرات سالم است.
از طرفی برنج قهوه ای پوسته‌ی بیرونی را دارد و درنتیجه فیبر و ویتامین‌های بیشتری نسبت به برنج سفید دارد. برنج سیاه تمام لایه های بیرونی برنج را دارد و بیشترین منبع آنتی اکسیدان و فیبر را بین این سه مدل برنج را دارا است. علاوه بر فیبر بیشتر، آنتی اکسیدان، مواد مغذی و ویتامین ها برنج قرمز منبع خوبی برای دریافت آنتوسیاتونین است و خواص مخصوص به خودش را دارد.

برنج قرمز

 

خواص برنج قرمز چیست؟

  • برنج قرمز سیستم ایمنی را قوی می‌کند.
  • برنج قرمز سرشار از آنتی اکسیدان و منیزیم است که به درمان و جلوگیری از بسیاری از بیماری ها کمک می‌کند. سلنیوم موجود در برنج قرمز به از بین بردن بیماری های عفونی کمک می‌کند .
  • برنج قرمز به کنترل دیابت کمک می‌کند.
  • برنج قرمز شاخص گلوکز پایینی دارد (قند خون را آرامتر بالا می برند) و به کنترل قند خون کمک می‌کند.
  • برنج قرمز به جلوگیری از آسم کمک می‌کند.
  • برنج قرمز سرشار از منیزیم است و مصصرف مداوم برنج قرمز به جذب اکسیژن کمک می‌کند برای همین برای جلوگیری از آسم و کمک به بیماری های تنفسی مفید است.
  • برنج قرمز به گوارش کمک می‌کند.
  • برنج قرمز منبع خوبی برای دریافت فیبر است و به همین علت به حرکت سیستم گوارش و جذب مواد غذایی کمک می‌کند.
  • برنج قرمز باعث کم شدن سیگنال گرسنگی می‌شود.

فیبر و سبوس موجود در برنج قرمز باعث احساس سیری طولانی مدت می‌شود و به کنترل پرخوری کمک می‌کنند. به همین علت مصرف برنج قرمز توسط متخصصین وزن برای کاهش وزن توصیه می‌شود.

برنج قرمز

طرز تهیه برنج قرمز چگونه است؟

برنج قرمز را حداقل یک ساعت قبل از مصرف در آب خیس دهید. این کار بیشتر به پاک شدن برنج از گرد و خاک و کثیفی کمک می‌کند. برای پخت برنج قرمز باید برای هر پیمانه برنج، 4 پیمانه آب بریزید. اول قابلمه آب را روی حرارت بزارید و بعد از اینکه آب به جوش آمد برنج قرمز را اضافه کنید و روی شعله‌ی کم برای 20 دقیقه بپزید. بعد از بیست دقیقه که برنج قرمز را آبکش کردید آماده‌ی مصرف است.

طرز پخت برنج قرمز:

مواد لازم:

  1. فنجان برنج قرمز
  2. فنجان آب گرم
  3. قاشق چایخوری روغن مایع ساده
  4. نمک

* برنج قرمز را با آب بشویید و به مدت 1 ساعت در آب نمک خیس کنید.
* سپس آبکش کرده و کاملا بشویید.
* روغن ساده را در تابه بریزید. برنج و نمک را اضافه کنید، کمی مخلوط کنید، آب داغ اضافه کنید و با حرارت ملایم به مدت 15 دقیقه بپزید.
* وقتی آب آن خالی شد، درب قابلمه را به مدت 15 دقیقه بسته نگه دارید. سپس سرو کنید.
* زمان آماده سازی و پخت برای 2 نفر: 30 دقیقه سطح دشواری: 1 2 3 4 5


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

انتخاب بهترین کیسه برای بسته بندی برنج
انتخاب بهترین کیسه برای بسته بندی برنج

برای بسته بندی برنج باید یکسری نکات مهم را مدنظر قرار دهید تا با توجه به نیاز خود بهترین کیسه برنج را انتخاب نمایید.

مطالعه مقاله
کیسه و گونی مصالح ساختمانی
کیسه و گونی مصالح ساختمانی

فروش انواع کیسه و گونی مصالح ساختمانی در شرکت تورنگ، اولین تولید کننده انواع کیسه در ایران. جهت مشاهده نمونه کارهای کیسه و گونی مصالح ساختمانی و مشاهده توضیحات کلیک کنید.

مطالعه مقاله
تولید و چاپ کیسه بسته بندی نمک
تولید و چاپ کیسه بسته بندی نمک

تولید، طراحی و چاپ کیسه نمک در مجموعه تورنگ، اولین کارخانه تولید و چاپ کیسه در ایران. جهت مشاهده نمونه کارهای کیسه و گونی نمک و مشاهده توضیحات کلیک کنید.

مطالعه مقاله