چگونه لکه های روی فرش را پاک کنیم؟

تورنگ / 19 مهر 1399

شاید برای شما هم پیش‌آمده باشد که با لکه هایی روی فرش مواجه شده باشید که با شامپو فرش یا شوینده های معمولی پاک نشوند و مجبور شوید فرش را به فرش شویی بسپارید. بعضی از لکه ها که اتفاقاً متداول هم هستند نیاز بهروش‌های خاص تمیز کردن خوشان را دارد. در ادامه روش تمیز کردن چند لکه ی متداول را توضیح می‌دهیم.

چگونه لکه آبمیوه را از فرش پاک کنیم؟

 برای از بین بردن لکه آبمیوه روی فرش اول باید تا جایی که می‌توانید با دستمال آبمیوه را از روی فرش جمع کنید حتی اگر نیاز شد یک حوله روی لکه بزارید و روی آن بایستید. بعد با یک لکه بر آن قسمت را تمیز کنید.

چگونه لکه آبمیوه را از فرش پاک کنیم؟

 

چگونه لکه شکلات را از فرش پاک کنیم؟

از یک چاقوی کند استفاده کنید و تا آنجا که می‌توانید شکلات را از روی فرش جمع کنید. اگر شکلات آب شده و داغ است یک نایلون پر از یخ را رویش بزارید تا سفت و سرد شود و بعد با چاقو تمیزش کنید. بعد آن قسمت را جاروبرقی بکشید تا همه‌ی تکه‌های کوچک شکلات جمع شوند. یک‌چهارم قاشق غذاخوری مایع ظرف‌شویی را با یک لیوان آب گرم مخلوط‌کنید و با یک دستمال تمیز محلول را روی لکه بزنید. حرکت دستمال باید از بیرون لکه به سمت داخل باشد. حدود پنج دقیقه صبر کنید تا لکه کاملاً در محلول خیس بخورد و بعد با یک دستمال تمیز لکه را کاملاً پاک‌کنید.

چگونه لکه شکلات را از فرش پاک کنیم؟

 

چگونه لکه شمع را از فرش پاک کنیم؟

اول یک تکه یخ را روی شمع آب شده بمالید تا جایی که کاملاً سفت شود و بعد آرام با دست آن را خورد کنید و بعد جاروبرقی بکشید تا تکه‌های شمع جمع شود. بعد با یک مقدار مایع فرش شویی و دستمال تمیز لکه باقی‌مانده را پاک‌کنید.

چگونه لکه شمع را از فرش پاک کنیم؟

 

چگونه لکه چای و قهوه را از فرش پاک کنیم؟

اول باید با استفاده از یک دستمال یا حوله تمیز تا جایی که می‌توانید چای و قهوه را از فرش جذب کنید. بهترین روش برای از بین بردن لکه قهوه و چای مخلوط کردن 2 قاشق آب اکسیژنه با 1 قاشق مایع ظرف‌شویی است. محلولی که درست کردید را روی لکه بریزید و بگذارید چند ثانیه بماند بعد انگشتتان را با حرکت‌های دایره‌ای روی محلول بمالید. در مرحله‌ی آخر با یک دستمال خیس لکه را پاک‌کنید و با یک دستمال تمیز دیگر خشک‌کنید. این مرحله را انقدر تکرار کنید تا دیگر اثری از لکه یا خیسی نباشد.

چگونه لکه چای و قهوه را از فرش پاک کنیم؟

 

چگونه لکه گل را از فرش پاک کنیم؟

قبل از تمیز کردن اول صبر کنید گل و خاک کاملاً خشک شود و بعد جاروبرقی بکشید. بعدازاینکه تمام خاک اضافه را جمع کردید مقداری محلول شوینده را روی لکه بریزید و بزارید 10 دقیقه بماند و بعد مراحل تمیز کردن با دستمال خیس و خشک را انجام دهید.

چگونه لکه گل را از فرش پاک کنیم؟

 

چگونه لکه خون را از فرش پاک کنیم؟

برای پاک کردن لکه خون مقداری آب سرد یا سودا را روی لکه بریزد و بزارید مدتی بماند و بعد با یک دستمال خیس و خشک لکه را تمیز کنید.

چگونه لکه خون را از فرش پاک کنیم؟

 

چگونه لکه چربی را از فرش پاک کنیم؟

برای از بین بردن لکه هایی که پایه چربی دارند باید از جوش شیرین استفاده کنید. مقداری جوش شیرین را روی لکه بپاشید و بزارید تا 6 ساعت بماند. در مرحله بعد باید همان روش پاک کردن با دستمال خیس و خشک را انجام دهید تنها با این فرق که دستمال را به‌جای آب باید با الکل خیس کنید.

چگونه لکه چربی را از فرش پاک کنیم؟

 

چگونه لکه آدامس را از فرش پاک کنیم؟

تا آنجایی که می‌توانید آدامس را از روی فرش بکنید. با گذاشتن یک نایلون پر از یخ آدامس باقی‌مانده را سفت کنید و بعد با یک قاشق یا چاقوی کند بقیه آدامس را از روی فرش بردارید. جاروبرقی بکشید و لکه ای که به‌جامانده است را با هر محلول شوینده یا شامپو فرش پاک‌کنید.

چگونه لکه آدامس را از فرش پاک کنیم؟

می‌توانید به‌جای تمیز کردن مداوم فرش و نگهداری از آن از یک کاورقالی استفاده کنید که این کار را برایتان انجام دهد. کاور بسته بندی فرش در طرح ها و رنگ های مختلف تولید می‌شود و کاملاً قابل شستشو است و به‌عنوان یک محافظ از فرش در برابر انواع لکه‌ها عمل می‌کند.

خرید آنلاین کاور بسته بندی فرش


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

تاریخچه اصالت فرش ایرانی
تاریخچه اصالت فرش ایرانی

فرش ایرانی بیانگر، اصالت و هنر ایرانی است. این هنر اصیل طی سالیان با هنر دست بافندگان زنده نگه‌داشته شده است.

مطالعه مقاله
کاور فرش چیست و نحوه استفاده از کاور فرش
کاور فرش چیست و نحوه استفاده از کاور فرش

کاور فرش در جنس‌ها و انواع مختلفی تولید می‌شود و بعضی از آن‌ها ممکن است طرز استفاده مخصوص به خودشان را داشته باشند که...

مطالعه مقاله
3 روش خانگی تمیز کردن و نگهداری فرش
3 روش خانگی تمیز کردن و نگهداری فرش

هر انسان خانه‌داری مواد شوینده و تمیزکننده هر سطوحی ازجمله فرش را دارد؛ اما موقعیت‌هایی هم پیش می‌آید که این مواد تمام‌شده باشند یا...

مطالعه مقاله