چگونه فرش را تمیز کنیم؟

زینب علیجانی / 18 مهر 1399

تمیز کردن فرش، شستشوی فرش

لکه‌ی غذا، آبمیوه، قهوه و غیره روی فرش بخشی از زندگی است و حتی با احتیاط ترین آدم دنیا هم ممکن است به اشتباه چیزی را روی فرش بریزد برای همین بهتر است روش تمیز کردن لکه های فرش را بدانید تا در روز مبادا سریع دست‌به‌کار شوید.
جاروبرقی کشیدن مداوم کمک می‌کند که فرش شما کدر و کثیف به نظر نیاید اما لکه های قدیمی و پررنگ چیزی نیستند که با یک جاروبرقی ساده پاک شوند.

برای بیشتر لکه های روی فرش باید این مراحل را طی کنید:
اول دو بطری کوچک بگیرید و یکی را با آب سرد پر کنید. در بطری دوم یک‌چهارم قاشق غذاخوری مایع ظرف‌شویی بریزید و با یک لیوان آب گرم مخلوط‌ کنید. یک دستمال پارچه‌ای بردارید و مقداری از مایع تمیزکننده را روی دستمال بریزید (نباید مستقیم روی فرش بریزید تا زیاد خیس نشود) و روی لکه بزنید (نباید دستمال را بکشید باید ضربه بزنید) بعد که مقداری از لکه پاک شد به یک قسمت تمیز پارچه مایع تمیزکننده را بزنید و دوباره به فرش ضربه بزنید. این مرحله را انقدر تکرار کنید تا کاملاً لکه پاک شود. 
مقداری از آب سرد را روی پارچه بریزید و مایع تمیزکننده را کاملاً از فرش پاک‌کنید و بعد با یک قسمت تمیز پارچه فرش را خشک‌کنید. در آخر تعدادی دستمال‌کاغذی روی قسمت خیس بزارید و روی دستمال‌ها یک قابلمه سنگین یا چند تا کتاب بزارید و بزارید یک شب کامل در آن حالت بمانند تا باقی‌مانده لکه که در تاروپود فرش رفته را جذب کنند. بعدازاینکه دستمال‌ها را برداشتید، انگشتانتان را چند بار روی فرش بکشید و الیافش را تکان دهید تا هوا بخورد.
اگر لکه همچنان باقی ماند روش‌های مربوط به لکه های خاص را امتحان کنید.

تمیز کردن فرش، شستشوی فرش

چگونه فرش را با جوش شیرین تمیز کنیم؟

اگر دنبال روش‌های طبیعی برای تمیز کردن فرش هستید مقداری جوش شیرین را کم کم روی فرش بپاشید. این روش کمک می‌کند فرش های قدیمی، کدر و چرک تازه‌تر به نظر بیایند. بعدازاینکه مقداری جوش شیرین را روی قسمت‌های موردنظر ریختید با یک جارو آن‌ها را در یک نقطه جمع کنید و بعد جاروبرقی بکشید. فقط مطمئن شوید که جاروبرقی شما قابلیت جمع‌کردن پودرهای سبک را دارد.

چگونه از فرش نگهداری کنیم؟

برای نگهداری از فرش در خانه بهتر است اول روی قسمت‌های پر رفت‌وآمد خانه تمرکز کنید و به‌طور مداوم آن قسمت‌ها را تمیز کنید. می‌توانید از پودر فرش شویی، مایع فرش شویی یا روش‌های خانگی تمیز کردن فرش استفاده کنید و بعد جاروبرقی بکشید. حتماً پادری داخل خانه را هرچند وقت یک‌بار بشورید یا به‌طور مداوم جاروبرقی بکشید چون پادری نزدیک در اصلی مقدار زیادی گردوخاک دارد که توسط پای افراد وارد خانه می‌شود. حتماً قبل از ورود حیوانات خانگی به داخل خانه پاهای آن‌ها را با یک دستمال مرطوب تمیز کنید. می‌توانید به‌جای تمیز کردن مداوم فرش و نگهداری از آن از یک کاور فرش استفاده کنید که این کار را برایتان انجام دهد. کاور فرش در طرح ها و رنگ های مختلف تولید می‌شود و کاملاً قابل شستشو است و به‌عنوان یک محافظ از فرش در برابر انواع لکه‌ها عمل می‌کند.

مشاهده و خرید آنلاین کاور بسته بندی فرش پارچه ای


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

تاریخچه اصالت فرش ایرانی
تاریخچه اصالت فرش ایرانی

فرش ایرانی بیانگر، اصالت و هنر ایرانی است. این هنر اصیل طی سالیان با هنر دست بافندگان زنده نگه‌داشته شده است.

مطالعه مقاله
کاور فرش چیست و نحوه استفاده از کاور فرش
کاور فرش چیست و نحوه استفاده از کاور فرش

کاور فرش در جنس‌ها و انواع مختلفی تولید می‌شود و بعضی از آن‌ها ممکن است طرز استفاده مخصوص به خودشان را داشته باشند که...

مطالعه مقاله
3 روش خانگی تمیز کردن و نگهداری فرش
3 روش خانگی تمیز کردن و نگهداری فرش

هر انسان خانه‌داری مواد شوینده و تمیزکننده هر سطوحی ازجمله فرش را دارد؛ اما موقعیت‌هایی هم پیش می‌آید که این مواد تمام‌شده باشند یا...

مطالعه مقاله