چرا فرش ایرانی گران قیمت است؟

تورنگ / 16 مهر 1399

فرش ایرانی

قیمت فرش ایرانی از هر نوع فرش دیگری در بازار بیشتر است برای همین افرادی که قالی ایرانی اصل می‌خرند همیشه حواسشان هست تا از آن خوب مراقبت کنند. اگر از فرش دستبافت ایرانی خوب مراقبت شود سال‌ها عمر می‌کند و می‌تواند از نسلی به نسل دیگر منتقل شود برای همین بسیاری از تاجران خرید فرش ایرانی را یک سرمایه‌گذاری می‌دانند. شاید برای شما هم سؤال باشد که چرا فرش ایرانی گران‌قیمت است؟ در ادامه به 3 دلیل اصلی گران بودن فرش ایرانی اشاره می‌کنیم.

فرش ایرانی چیست؟

فرش ایرانی یا قالی ایرانی دستبافت است سنگین‌وزن است، از الیاف طبیعی ساخته می‌شود و پروسه‌ی فرش‌بافی مخصوص به خودش را دارد. فرش‌های ایرانی در ایران ساخته می‌شوند تا در خانه استفاده شوند یا در بازار محلی و جهانی فروخته شوند. فرش‌های ایرانی قدیمی در روستاها بافته می‌شدند و نمادی از تاریخ و فرهنگ ایران هستند.

فرش ایرانی

قیمت فرش ایرانی چه قدر است؟

درواقع قیمت فرش ایرانی به عوامل متعددی بستگی دارد که یکی از آن‌ها تعداد گره هر فرش است. هرچقدر تعداد گره فرش ایرانی بیشتر باشد ارزش فرش بیشتر می‌شود زیرا گره بیشتر باعث مخملی و نرم شدن فرش می‌شود. هنگام خرید فرش ایرانی باید به دستبافت بودن یا ماشینی بودن و تعداد گره فرش آگاه باشید. عوامل مهم دیگر در قیمت فرش ایرانی سن فرش، جنس فرش و طرح فرش است.

فرش ایرانی

چرا فرش ایرانی گران است؟

مشاهده و خرید آنلاین کاور فرش

ارزش هنری فرش

اولین فرش ایرانی بیشتر از 2500 سال پیش بافته شد و در حال حاضر فرش ایرانی به‌عنوان یک اثر هنری که تاریخ ایران را نشان می‌دهد در جهان شناخته می‌شود و ارزش هنری بالایی دارد. فرش ایرانی اصیل دستبافت است یعنی هر فرش یا قالی ایرانی توسط یک هنرمند ساخته می‌شود که با استفاده از طرح‌های سنتی سعی در نشان دادن بخشی از تاریخ و فرهنگ منطقه خودش را دارد. درست مثل خریدن یک نقاشی ارزشمند یا یک مجسمه فوق‌العاده خرید فرش ایرانی یک سرمایه‌گذاری هنری محسوب می‌شود.

فرش ایرانی

طراحی و ساختار خاص فرش

همان‌طور که قبلاً اشاره شد این فرش‌ها دستبافت هستند و هر گره یکی پس از دیگری با دست انجام‌شده است. زیبایی فرش ایرانی به این است که هر گره با نخ رنگی طرح خاصی را دنبال می‌کند و نتیجه‌ی نهایی تبدیل به یک اثر هنری دستبافت می‌شود. فرش ایرانی طرح و بافندگی منحنی دارد و برعکس طراحی‌های معمولی این هندسی این روس بافندگی کار سختی است زیرا به یک ذهن خلاق و هنرمند نیاز دارد. حتی گره زدن فرش کار آسانی نیست و نیاز به تجربه و مهارت زیادی دارد و ایرانی ها از دیرباز در بافت فرش مهارت پیدا کردند و تجربه‌هایشان را نسل به نسل انتقال دادند.

فرش ایرانی

کیفیت بالای مواد فرش 

مثل هر محصول دیگر کیفیت مواد استفاده‌شده در فرش ایرانی روی قیمت آن تأثیرگذار است. بافنده‌های فرش ایرانی معمولاً از مواد طبیعی و الیاف گیاهی و الیاف حیوانی مثل پشم، ابریشم، کنف، پنبه یا سیسال استفاده می‌کنند به همین علت گران بها هستند. الیاف استفاده‌شده در فرش ایرانی دوام بالایی دارد، زیاد عمر می‌کنند، راحت تمیز می‌شوند و رنگشان را از دست نمی‌دهند. تحقیقات نشان می‌دهند الیافی ساخت دست بشر بیشتر باعث افزایش آلرژی می‌شوند اما فرش ایرانی از الیافی ساخته می‌شود که کیفیت هوای خانه را بهتر می‌کنند. الیاف دست ساز را به‌راحتی می‌توان کنترل کرد برای همین فرش‌های ماشینی کاملاً شبیه به یکدیگر هستند اما چون کنترل الیاف طبیعی از دست انسان خارج است هر فرش ایرانی تبدیل به یک اثر دستبافت خاص می‌شود که همانندش وجود ندارد.


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

تاریخچه اصالت فرش ایرانی
تاریخچه اصالت فرش ایرانی

فرش ایرانی بیانگر، اصالت و هنر ایرانی است. این هنر اصیل طی سالیان با هنر دست بافندگان زنده نگه‌داشته شده است.

مطالعه مقاله
کاور فرش چیست و نحوه استفاده از کاور فرش
کاور فرش چیست و نحوه استفاده از کاور فرش

کاور فرش در جنس‌ها و انواع مختلفی تولید می‌شود و بعضی از آن‌ها ممکن است طرز استفاده مخصوص به خودشان را داشته باشند که...

مطالعه مقاله
3 روش خانگی تمیز کردن و نگهداری فرش
3 روش خانگی تمیز کردن و نگهداری فرش

هر انسان خانه‌داری مواد شوینده و تمیزکننده هر سطوحی ازجمله فرش را دارد؛ اما موقعیت‌هایی هم پیش می‌آید که این مواد تمام‌شده باشند یا...

مطالعه مقاله