انواع قیف خامه زنی و آموزش ساخت قیف کاغذی و پلاستیکی و پارچه ای

زینب علیجانی / 5 مهر 1399

خرید قیف خامه زنی

آموزش ساخت قیف در خانه

قبل از آموزش ساخت قیف در خانه بهتر است اول انواع قیف خامه زنی را مرور کنیم. انواع مختلفی از قیف قنادی در بازار موجود است که شامل قیف های یکبار مصرف، قیف های چند بار مصرف، قیف های کاغذی و غیره می‌شوند و هرکدام از آن‌ها تقریباً طرز استفاده‌ی ساده و یکسانی دارند. قیف خامه زنی در فروشگاه لوازم قنادی یا فروشگاه لوازم‌خانگی پیدا می‌شوند و احتمالاً نمی‌توانید آن‌ها را در سوپر مارکت ها پیدا کنید. البته یکی از روش‌های رایج خرید این روزها سفارش آنلاین است.

قیف خامه زنی چند بار مصرف

قیف های چند بار مصرف معمولاً قیف های خامه زنی پارچه‌ای از جنس، کرباس، برزنت، نخ یا پلی‌استر هستند که یک لایه‌ی پلاستیکی داخلشان دارند. بعضی از قیف های قنادی پارچه‌ای قابل شست‌وشو در ماشین لباس‌شویی هستند. اگر از قیف خامه زنی پارچه ای خوب مراقبت شود می‌توان دفعات بسیار زیادی از آن استفاده کرد.

خرید قیف خامه زنی

مشاهده و خرید قیف خامه زنی

قیف خامه زنی یک بار مصرف

قیف خامه زنی یکبار مصرف معمولاً از جنس پلاستیک و نایلون است و باید بدون اتصال دهنده از آن استفاده شود. این قیف های قنادی باید بعد از هر بار استفاده دور ریخته شود که پروسه‌ی تمیز کردن را آسان‌تر می‌کند و ازآنجایی‌که قیمت کمی هم دارند هزینه‌ی زیادی صرفشان نمی‌شود.

خرید قیف خامه زنی

قیف خامه زنی کاغذی

قیف خامه زنی کاغذی از کاغذ مومی یا کاغذ روغنی ساخته می‌شود و این قیف ها را خودتان هم می‌توانید در خانه بسازید. بعد از استفاده از قیف خامه زنی کاغذی باید آن را دور انداخت چون دیگر قابل‌استفاده نیست. یکی از مزیت‌های ساختن قیف خامه زنی کاغذی این است که می‌تواند بر اساس اندازه و مقداری که می‌خواهید (حتی به‌اندازه‌ی یک قاشق) قیف خامه زنی دلخواهتان را بسازید.

قیف خامه زنی پلاستیکی

اگر قیف خامه زنی یا کاغذ قابل‌استفاده در خانه ندارید همیشه می‌توانید از یک کیسه ی پلاستیکی به‌عنوان قیف قنادی استفاده کنید. فقط کافی است یکی از گوشه‌های کیسه پلاستیکی را با قیچی ببرید و مثل قیف معمولی آن را پرکنید. با این روش می‌توانید کارهای معمولی مثل نوشتن یک جمله روی کیک را انجام دهید اما برای تزئینات حرفه‌ای‌تر با این روش خوب از آب درنمی‌آیند.

خرید قیف خامه زنی

چگونه در خانه قیف خامه زنی بسازیم؟

ساختن قیف های خامه زنی کاغذی بسیار راحتی است و برای کار با مقدار کمی از خامه یا خامه های رنگی بسیار کاربردی است. قیف کاغذی را می‌توان در اندازه‌های متفاوت بر اساس نیاز ساخت و برای ساختن خطوط مختلف و ترمیم تزئینات کیک مناسب است. برای شروع ساخت قیف باید یک تکه کاغذ مثلثی روغنی داشته باشید. می‌توانید کاغذهای روغنی را به صورت مثلثی خریداری کنید یا یک مربع را به صورت مورب نصف کنید و از وسط قیچی کنید. با دنبال کردن مراحل زیر می‌توانید یک قیف خامه زنی کاغذی در خانه بسازید.

ساخت قیف کاغذی در خانه

1)    کاغذ روغنی مثلثی را طوری در دست بگیرید که ضلع بزرگ در سمت مخالف شما و هر ضلع کوچک در یکدست شما قرار بگیرد نوک تیز مثلث به سمت شما باشد.

آموزش ساخت قیف کاغذی

2)    با دست راستتان انتهای چپ ضلع بزرگ مثلث را بگیرید و آن را بچرخانید تا به نوک مثلث که به سمت شما است برسد و شکل یک قیف تشکیل شود.

آموزش ساخت قیف کاغذی

3)    حالا دو نوک مثلث را روی‌هم نگه‌دارید و با دست چپتان انتهای سمت راست ضلع بزرگ را بگیرید و دور شکل قیفی که قبلاً ساختید بپیچید. بهتر است قیف را کمی بچرخانید تا مطمئن شوید تا نوک ضلع‌ها کاملاً روی‌هم قرارگرفته‌اند.

آموزش ساخت قیف کاغذی

4)    وقتی تمام نوک‌ها روی‌هم قرار گرفتند، نوک کاغذی که داخل قیف هست را به سمت چپ بکشید تا جایی که تقریباً 3 سانتی‌متر به چپ از مرکز دور باشد. حالا نوک کاغذ بیرونی را به سمت راست بکشید تا جایی که تقریباً سه سانتی‌متر به سمت راست مرکز باشد.

آموزش ساخت قیف کاغذی

5)    جا به جا کردن این ضلع‌ها باعث می‌شود تا نوک قیف خامه زنی کاملاً بسته شود و اگر نوک قیف کاملاً بسته نشد باید کمی به سمت راست و چپ نوک‌های کاغذ را جا به جا کنید.

آموزش ساخت قیف کاغذی

6)    بعدازاینکه نوک قیف کاملاً بسته شد اضافه‌ی کاغذها را از بالا به سمت داخل تا بزنید تا کاملاً گرد شوند

آموزش ساخت قیف کاغذی

7)    اگر نیاز بود می‌توانید قیمت بیرونی قیف خامه زنی را به یک تکه چسب نواری محکم کنید و در آخر قیف خامه زنی کاغذی شما آماده است و می‌توانید از آن مثل هر قیف قنادی دیگری استفاده کنید.

آموزش ساخت قیف کاغذی

ساخت قیف پارچه ای در خانه

ساخت قیف پارچه ای آسان است. می‌توان سر قیف را برش کوچکی زد تا بتوان به کمک آن نقش ریزتری و جذاب‌تری زد.
ساخت قیف پارچه ای مقرون به صرفه است و با یک تکه پارچه، نخ و سوزن یا چرخ‌خیاطی و قیچی ساخته می‌شود.
ابتدا باید یک مربع دقیق با ضلع‌های مساوی ببرید. مثلا مربعی با ضلع 38 ببرید. که یک سایز استاندارد  است. 
دوتا از گوشه‌های مربع را که مقابل هم قرار دارند روی هم قرار دهید و درز آن را بدوزید و در آخر نوک آن را با قیچی ببرید و از داخل بدوزید تا نوک قیف ریش‌ریش نشود. 

ساخت قیف پارچه ای

ساخت ماسوره با استفاده از قوطی نوشابه

قسمت بالای یک قوطی نوشابه را جدا کنید و سپس آن را بشویید و خشک کنید. سپس قسمت انتهایی آن را ببرید و آن را به شکل یک مربع مستطیل با عرض کم مانند یک نوار درآورید  .زاویه قسمت فوقانی آن را به شکل لوله کنید و محکم چسب بزنید و طرح مورد علاقه تان را به کمک قیچی روی آن ایجاد کنید. می‌توانید با این کار، در قسمت نوک آن نقش مورد نظرتان را ایجاد کنید. شما همچنین می توانید این ماسوره قیف را به شکل گرد و ساده و یا در طرح های ستاره ای، برگ، گل، گلبرگ، تهیه کنید.


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

قیف خامه زنی چیست؟ طرز استفاده از قیف یکبار مصرف
قیف خامه زنی چیست؟ طرز استفاده از قیف یکبار مصرف

قیف خامه زنی یا قیف قنادی یکی از لوازم شیرینی پزی و آشپزخانه است که برای تزئین کیک، شیرینی، حلوا و غیره استفاده می‌شود.

مطالعه مقاله