کنف چیست و پارچه کنفی چگونه ساخته می شود؟

تورنگ / 4 مهر 1399

کیسه کنفی چگونه ساخته می‌شود؟

کیسه کنفی چیست

ممکن است به نظرتان هر وقت کسی این سؤال کیسه کنفی از چه جنسی است؟ یا از چه ساخته می‌شود؟ را می‌پرسد جوابش به نظرتان ساده بیاید و فکر کنید مسلماً از کنف ساخته می‌شوند! اما همه‌ی کیسه‌های کنفی کاملاً از کنف نیستند. در ادامه تمام اطلاعاتی که راجع به کنف و کیسه و کیف کنفی باید بدانید را به‌طور خلاصه جمع‌آوری کردیم تا بیشتر از این گیج نشوید.

کنف چیست؟

کنف یک گیاه طبیعی است و کنفی که ما می‌شناسیم از رشته‌های بیرونی ساقه و پوست کنف ساخته می‌شود. این الیاف طبیعی به خاطر رنگ طلایی و ارزش مالی اصطلاحاً به الیاف طلا هم شناخته می‌شوند. کنف به خاطر کاربرد و مصارفش زیادش یک محصول بسیار ارزشمند محسوب می‌شود.

پارچه کنفی چیست؟

پارچه کنفی نوعی پارچه است که با استفاده از الیاف ساقه گیاه کانابیس ساتیوا ال یا همان ساقه شاهدانه ساخته و از دو لایه تشکیل شده است. لایه بیرونی این پارچه از الیاف نخ مانند و لایه داخلی آن از یک مغز چوبی تشکیل شده است. در حالی که لایه بیرونی بیشتر در کارخانه برای تولید منسوجات استفاده می‌شود، لایه داخلی در بسیاری از محصولات مانند سوخت و مصالح ساختمانی استفاده می‌شود. پس از جدا شدن الیاف از دسته، آنها را به نخ تبدیل می کنند. الیاف کنف آنقدر قوی هستند که قبلاً ماده انتخابی برای ساخت پارچه بادبانی و طناب بودند. پس از پردازش الیاف، پارچه کنفی دارای بافتی پنبه مانند می‌شود. از آنجایی که الیاف کنف بلند و محکم هستند، پارچه به دست آمده از آن نیز به اندازه کافی نرم بوده و از مقاومت بالایی برخوردار است. پارچه کنفی 3 برابر مقاومت بیشتری نسبت به پارچه های پنبه ای دارد.
همچنین پارچه کنفی بسیار سبک است. از آنجایی که پارچه ای قابل تنفس است، به ویژه برای آب و هوای گرم بسیار ایده آل است. پارچه کنفی در برابر کپک و باکتری های مضر نیز مقاوم است.

پارچه کنفی، کیسه کنفی

کنف از چه چیزی ساخته می‌شود؟/کنف از کجا گرفته می‌شود؟

به عنوان یک محصول، شاهدانه در آب و هوای معتدل با رطوبت بالا به خوبی رشد می کند و گیاهان شاهدانه در آمریکای شمالی معمولاً در اواسط آگوست‌ یعنی مرداد آماده برداشت هستند. اکثر گیاهانی که برای پارچه کنفی استفاده می‌شود با دستگاه مخصوص جمع آوری می‌شوند و این گیاهان را به مدت 4 تا 6 هفته در مزرعه آویزان می‌کنند و این عمل حذف پکتین، ماده ای چسب مانند که لایه بیرونی را به لایه داخلی متصل می کند را آسان تر می کند. سپس ساقه های کنف مانند کاه جمع آوری می شوند و لایه بیرونی حاوی الیاف گیاه با استفاده از سنگ شکن های مخصوص از هسته چوبی جدا می‌شود. الیاف پایه جدا شده شانه شده و به صورت رشته تمیز می‌شوند.

یشتر کنف تولیدشده در دنیا از دشت‌های بنگال در قسمت دلتای بنگال در هند و بنگلادش می‌آید. گیاهان کنف به آب فراوان برای رشد نیاز دارند به همین علت رطوبت بالا و آب‌وهوای موسوی این مناطق، کشت و کار کنف را موفقیت‌آمیز کرده است. کنف آنقدر به آب فراوان وابسته است که به 8 سانتی‌متر باران در هفته نیاز دارد تا به‌اندازه‌ی کافی رشد کند.

مشاهده و خرید آنلاین کیسه گونی کنفی

پارچه کنفی در کجا استفاده می شود؟

استفاده اولیه از پارچه کنفی در صنعت پوشاک است. نمونه‌هایی از لباس‌هایی که معمولاً با پارچه کنفی تولید می‌شوند عبارتند از: لباس‌ها، دامن‌ها، شلوارها، ژاکت‌ها، تی‌شرت‌ها و لباس‌های مخصوص کودکان. پارچه کنفی در دسته تی‌شرت‌ها محبوبیت خاصی دارد زیرا در برابر سایش و پارگی مقاوم است. اکثر تی‌شرت‌های نخی پس از تعداد معینی شستشو شروع به تاب برداشتن، چروک شدن یا پاره شدن می کنند. تی‌شرت‌های ساخته شده از پارچه کنفی شکل و یکپارچگی خود را برای سال ها حفظ می کنند. محصولات نساجی خانگی ساخته شده از پارچه کنفی در بین علاقه مندان به حیات وحش بسیار محبوب است. استفاده از پارچه کنفی در تولید رومیزی، پارچه مبل و حوله های مختلف روز به روز رایج تر می‌شود. پارچه کنفی به دلیل قابلیت جذب و ماندگاری بالا به خصوص در تولید حوله ارجحیت دارد.‌ یکی دیگر از زمینه هایی که از پارچه کنفی استفاده می‌شود، صنعت کفش است. کفش های ساخته شده از پارچه کنفی که در سال های اخیر بسیار محبوب شده اند، سازگار با محیط زیست، با دوام هستند و با قابلیت تنفس بالا از سلامت پا حمایت می کنند.
علاوه بر پارچه های کنفی ساخته شده از 100٪ کنف، پارچه های کنفی مخلوط با منسوجات دیگر نیز رایج است. به عنوان مثال، ترکیب پارچه کنفی با پنبه و ابریشم، دوام را افزایش می دهد و در عین حال پارچه مورد استفاده را نرم تر می کند.

چه استفاده‌هایی از کنف می‌شود؟

بیشترین استفاده‌ای که از الیاف گیاه کنف می‌شود در ساخت پارچه‌های کنفی و چند مدل پارچه‌ی دیگر مثل کرباس و پارچه آستری است. این پارچه‌ها در دوختن لباس‌ها، تودوزی، دوختن اثاثیه (مثل مبل و صندلی)، انواع بسته‌بندی و ژئوتکستایل (جاده‌سازی، کنترل فرسایش و غیره) استفاده می‌شوند. گیاه کنف و محصولات جانبی‌اش اندر مصرف‌های متنوعی دارند که در اینجا نمی‌توان به آن‌ها اشاره کرد اما قبل توجه ترین های آن استفاده از کنف در داروسازی، لوازم‌آرایشی و رنگ است.

پارچه کنفی، کیسه کنفی

*آیا می‌دانستید کنف خوردنی هم هست؟ برگ‌های کنف بخشی از مواد اولیه غذایی در قسمت‌هایی از آفریقا و فیلیپین هستند و طعمی شبیه به اسفناج دارند*

چطور کنف تبدیل به پارچه می‌شود؟

الیاف کنف از قسمت بیرونی ساقه و پوسته گیاه کنف ساخته می‌شوند. الیاف بعد از خیسانده شدن کنف‌ها جدا می‌شوند به این صورت که تعدادی از ساقه‌های کنف در یک دسته قرار می‌گیرند و در آب در جریان قرار داده می‌شوند. فشار آب باعث می‌شوند قسمت‌های غیر الیافی گیاه ا آن جدا می‌شوند و بعد کارگران با دست الیاف کنفی را جدا می‌کنند تا خشک شوند.

آیا کنف با محیط‌زیست سازگار است؟

در بین تمامی الیاف سازگار با محیط‌ زیست، کنف همیشه حرف اول را می‌زند. برای ساک دستی، کیسه، کیف یا بسته‌بندی طبیعی همیشه کنف بهترین گزینه است؛ اما چرا اندر کنف ازلحاظ زیست‌محیطی مورد قبل است؟
الیاف کنف قابل‌تجزیه و کمپوست شدن هستند
الیاف کنف قابل بازیافت شدن هستند
ساک کنفی، کیسه کنفی و کیف کنفی همگی دوام بالایی دارند و بارها و بارها می‌توان از آن‌ها استفاده کرد به همین علت نیاز به استفاده از کیسه‌های پلاستیکی کم می‌شود.
گیاه کنف کمتر از 6 ماه به رشد کامل می‌رسد و نسبت به زمینی که برای کاشتش استفاده‌شده محصول زیادی می‌دهد. هر چه قدر زمین کمتری برای تولید یک محصول نیاز باشد نشان‌دهنده‌ی این است که محیط کمتری از حیات‌وحش گرفته می‌شود.
گیاه کنف مقدار زیادی کربن دی اکسید از کره‌ی زمین جذب می‌کند.

باورهای غلط در مورد پارچه کنفی:

به طور گسترده تصور می‌شود که پارچه کنفی به سرعت مانند کتان چروک می شود و سخت تر و انعطاف ناپذیرتر از پارچه ای است که از پنبه به دست می آید. با این حال، این درست نیست. کیفیت پارچه کنفی با توجه به روش کشت و فرآوری گیاه بسیار متفاوت است. اندازه الیاف در پارچه کنفی بسیار مهم است. پارچه کنفی با کیفیت و مقاوم  همیشه از الیاف بلند تولید می‌شود. از آنجایی که پارچه کنفی یک پارچه حافظه دار است، میزان چروک شدن آن بیشتر است، اما در پارچه با کیفیت که از الیاف بلند ساخته شده است، این میزان چروک شدن نزدیک به پنبه است.

خرید آنلاین انواع کیسه بسته بندی

کنف چیست و چگونه تولید میشود

 


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

آموزش دوخت کیسه کنفی کوچک و گیفت بگ
آموزش دوخت کیسه کنفی کوچک و گیفت بگ

دوخت کیسه کوچک کار سختی نیست و شما می‌توانید این کار را به هر پارچه‌ای انجام دهید اما مخصوصاً در این مقاله دوخت کیسه کوچک با کنف را آموزش می‌دهیم.

مطالعه مقاله
چگونه با گونی کنفی گلدان بسازیم؟
چگونه با گونی کنفی گلدان بسازیم؟

لوازم دورریختنی زیادی در خانه وجود دارند که می‌توانند با لوازم ساده‌ای مثل کاغذ کرافت، پارچه کنفی و نخ کنفی تبدیل به دکوری ها و وسایل پراستفاده زیبا شوند. به‌عنوان‌مثال...

مطالعه مقاله