شرکت‌های بزرگ چگونه از بسته بندی پایدار کسب درآمد می‌کنند؟

تورنگ / 29 شهریور 1399

تقریباً تمام مردم دنیا دیگر با تأثیرات بسته بندی غذا و آشامیدنی که مصرف می‌کنند بر محیط زیست آگاه هستند. تولیدکننده‌های غذایی بیشتر به سمت غذاهای طبیعی، ارگانیک و باکیفیت رفته‌اند چون درخواست مردم بیشتر شده است و در کنارش به بسته بندی های پایدار روی آورده‌اند. بر اساس آمار دو سوم مصرف‌کننده‌ها حاضرند برای محصولات طبیعی و سازگار با محیط زیست مبلغ بیشتری پرداخت کنند. این آگاهی نه‌تنها بر خرید محصولات تأثیر می‌زارد بلکه تا آخر عمر یک بسته بندی همراهش است، تقریباً 80 درصد مصرف‌کننده‌ها(این آمار مربوط به ایران نیست) زباله‌ها را بازیافت می‌کنند. این مسئله به این معنی است که داشتن بسته بندی پایدار و سازگار با محیط زیست دیگر یک حرکت دوست‌داشتنی یا کار سخاوتمندانه‌ای نیست بلکه یک تبدیل به یک استراتژی کسب درآمد در دنیای بسته‌بندی‌شده است. برای کم کردن تأثیرات کربنی از طریق بسته بندی باید روی سه قسمت طراحی، مواد اولیه و تولید بسته بندی تمرکز کرد.

بسته بندی پایدار چیست؟

سفارش چاپ و بسته بندی

طراحی

وزن و شکل بسته بندی از  اولین عواملی هستند که در طرحی بسته بندی دستخوش تغییرات زیادی شده‌اند. کم کردن وزن بسته بندی هم به‌طور مستقیم ( هرچه قدر مواد اولیه کمتر باشد، تأثیرش بر محیط زیست هم کمتر است) و هم به‌طور غیرمستقیم (کمتر شدن ضایعات در تولید، حمل‌ونقل و بازیافت) روی محیط زیست تأثیر می‌زارد. شکل بسته بندی تبدیل به تمرکز اصلی بسیاری از برندها مخصوصاً تولیدکننده‌های مواد غذایی شده است. یک طراحی کاربردی مربعی یا مستطیلی می‌تواند مواد غذایی بیشتری را در خودش جا دهد و حمل‌ونقل و جابه‌جایی در قفسه‌ها را آسان‌تر می‌کند. استفاده‌ی بهینه از فضای قفسه‌ها می‌تواند به کاهش هزینه‌های مستقیم فروشنده‌ها کمک کند. بسته بندی های مستطیلی و مربعی فضای بیشتری برای طراحی و چاپ در اختیار تولیدکننده‌ها می‌زارند و از طرفی اطلاعات موردنیاز بیشتر توسط مصرف‌کننده دیده می‌شود.

بسته بندی پایدار چیست؟

مواد اولیه

اکثر مردم بااینکه چه موادی به محیط زیست آسیب می‌زنند آشنا هستند به همین علت تمرکز دوم صنعت بسته بندی روی مواد اولیه است. بر اساس تحقیقی که توسط شرکت Tetra Pak ( یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های بسته بندی دنیا) انجام‌شده است، علاقه‌مندی مصرف‌کننده‌ها به بسته بندی هایی مثل کارتن که از مواد تجدید شدنی ساخته‌شده‌اند رو به افزایش است و تقریباً 40 درصد مصرف‌کننده‌ها به لوگو های محیط زیستی روی بسته بندی هنگام خرید دقت می‌کنند. بر اساس این آمار، شرکت Tetra Pak در حال سرمایه‌گذاری روی تولید بسته بندی های تجدید پذیر است. این شرکت و دیگر شرکت‌ها اصلی صنعت بسته بندی شروع به همکاری با شخص سوم‌هایی در بهینه‌سازی سازگاری با محیط زیست کرده‌اند. این شخص سوم‌ها شامل انجمن نظارت بر جنگل‌ها (FSC) و ارزیابی چرخه عمر (LCA) است که به صادر کردن گواهینامه‌های موردنیاز برای مصرف‌کننده‌هایی که به اطلاعات درست اهمیت می‌دهند کمک می‌کنند.

تولید

در آخر به بحث مهم تولید می‌رسیم. صنعت تولید بسته بندی روزبه‌روز دچار تغییرات و نوآوری در خطوط تولید می‌شود که با استفاده از ماشین‌ها و دستگاه‌های مدرن کارایی عملیات را بالا می‌برند و درکل منجر به کمک به محیط زیست می‌شوند. این به معنی است که تولیدی‌ها از آب و انرژی کمتری استفاده می‌کنند، ضایعات کمتری تولید می‌شود و میزان تولید دی‌اکسید کربن هم کمتر می‌شود. با کم شدن این موارد تولیدی‌ها می‌توانند بسته بندی های پایدار بیشتری وارد بازار کنند که درنهایت بازهم به محیط زیست کمک می‌کند. به‌عنوان‌مثال یکی از سرمایه‌گذاری‌های شرکت Tetra Recart در یک ماشین تولید جدید است که توانایی تولید 6000 بسته بندی در ساعت را با 30 درصد تأثیرات مخرب کربن کمتر نسبت به ماشین تولید قبلی دارد. 

بسته بندی پایدار چیست؟

این سه حوزه‌ی اصلی نوآوری توانسته‌اند زمینه‌ساز تولید محصولات فوق‌العاده‌ای شوند که منجر به افزایش سهم صنعت بسته بندی در حوزه‌ی حفاظت از محیط زیست شده‌اند. جمعیت کره‌ی زمین روزبه‌روز در حال افزایش است و به این معنی است که درخواست برای بسته بندی و تأثیراتش بر محیط زیست هم افزایش پیدا می‌کنند. شرکت‌های بزرگ بسته بندی متوجه این مسئله شده‌اند و مسئولیتشان را در حفظ محیط زیست جدی گرفته‌اند برای همین شروع به سرمایه‌گذاری در سه مورد بالا کرده‌اند تا اثرات مخرب بسته بندی بر محیط زیست را کم کنند.


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

ایده های بسته بندی فینگرفود
ایده های بسته بندی فینگرفود

بسته ‌بندی فینگر فود، به دلیل ماهیت منحصربه‌فرد و مصرف آسان آن‌ها، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این نوع بسته ‌بندی باید طوری طراحی شود که...

مطالعه مقاله
آموزش انواع مراحل پاک کردن چاپ سیلک
آموزش انواع مراحل پاک کردن چاپ سیلک

چاپ سیلک که به آن چاپ صفحه نیز گفته می‌شود، روشی است که از یک مش یا الگو برای انتقال جوهر به روی سطح استفاده می‌کند. جوهرهای مورداستفاده می‌توانند...

مطالعه مقاله
چاپ چهار رنگ چیست؟ (بررسی معایب و مزایای آن)
چاپ چهار رنگ چیست؟ (بررسی معایب و مزایای آن)

روند چاپ چهار رنگ با تقسیم تصویر اصلی به چهار رنگ جداگانه آغاز می‌شود. سپس، برای هر رنگ، یک صفحه یا سیلندر چاپ جداگانه ساخته می‌شود. در طی فرایند چاپ...

مطالعه مقاله