هرآنچه باید درباره ی فلکسوگرافی بدانید: از طراحی تا چاپ

زینب علیجانی / 28 شهریور 1399

فلکسوگرافی یکی از روش های قدیمی چاپ است که تبدیل به ورژن جدید چاپ مسطح یا لتر پرس شده است. چاپ فلکسوگرافی بیش از 120 سال قدمت دارد اما همچنان یکی از پرکاربرد ترین روش چاپ است که توسط بسیاری از شرکت ها و صنعت های مختلف استفاده می شود. این روش چاپ با نام فلکسو هم شناخته می شود و می تواند برای انواع کارهای چاپی استفاده شود.
از فلکسوگرافی می‌توان تقریبا روی هر سطحی استفاده کرد به عنوان سطوحی کارتون، سلفون، پلاستیک، برچسب لیبل، پارچه و سطوح فلزی. فلکسوگرافی از جوهر نیمه جامد و رنگ کردن سریع استفاده می کند و برای چاپ کردن روی سطوح پهناور بسیار مناسب است. فلکسوگرافی برای چاپ روی بسته بندی های غذایی که غیرقابل نفوذ هستند (مثل پلاستیک) هم استفاده می شود.

سفارش چاپ فلکسو

فلکسوگرافی چگونه کار می کند؟

چاپ فلکسوگرافی یا فلکسوگرافیک از صفحه های چاپی فتوپلیمر که دور یه یک سیلندر در حال گردش پیچیده شدند استفاده می کند و می تواند با سرعت بالا تصاویر را روی سطوحی مثل مقوا یا سلفون چاپ کنند. فلکسوگرافی برای چاپ کردن پترن های متناوب مثل کاغذ کادو یا بسته بندی مواد غذایی مناسب است و می تواند هم روی سطوح قابل نفوذ و هم غیر قابل نفوذ چاپ کند. یکی از مزیت های چاپ فلکسوگرافی این است که برخلاف استفاده ی تکی برگه ها در چاپ آفست، می توان از رول های بزرگ مواد در این چاپ استفاده کرد برای همین سفارش های زیاد سریع تر انجام می شوند و کمتر برای عوض کردن سطوح متوقف می شوند.

چاپ فلکسوگرافی

مزیت های چاپ فلکسوگرافی

فلکسوگرافی بسیار سریع است و می تواند با سرعت بالا کارهای چاپی را انجام دهد. فلکسوگرافی می تواند روی سطوح زیادی چاپ کند. چاپ فلکسوگرافی قیمت نسبتا پایینی دارد هم از نظر خرید مواد اولیه و تجهیزات و هم از نظر خرج و مخارج نگهداری.می شود به چاپ فلکسوگرافی پروسه هایی مثل لمینت کردن، پانچ و برش را در یک مرحله ی چاپ اضافه کرد.

چاپ فلکسوگرافی

معایب چاپ فلکسوگرافی

یکی از معایب چاپ فلکسوگرافی این است که قیمت صفحه های اولیه می تواند زیاد باشد اما این هزینه ها در دراز مدت به خاطر عمر بالایی که صفحه ها دارند (البته اگر درست از آن ها مراقبت شود) برمی گردند. آماده سازی چاپ فلکسوگرافی اگر پروسه هایی مثل لمینیت کردن، لعاب دادن یا برش زدن به آن اضافه شود کمی زمان بر است و ممکن است چندین ساعت طول بکشد. از آنجایی که فلکسوگرافی به سطوح و مواد اولیه در مقدار بالا نیاز دارد ممکن است ضایعات داشته باشد. در نهایت اگر نیاز به تغییرات خاصی باشد ممکن است زمان زیاد و مقداری هزینه ی بیشتر صرفش شود.

چاپ فلکسوگرافی

طراحی برای چاپ فلکسوگرافی

چاپ فلکسوگرافی جزئیات به خصوصی در ارتباط با رنگ، کیفیت تصویر چاپ شده، فونت، سایه انداختن و غیره دارد به همین دلیل طراحی که برای این چاپ فلکسوگرافی در نظر گرفته می شود اگر با این جزئیات همخوانی نداشته باشد در نتیجه و کیفیت نهایی چاپ تاثیر میگذارد. برای سفارش چاپ فلکسوگرافی، قبل از هر چیزی باید مطمئن شد که طرح توسط یک طراح حرفه ای که حتما با چاپ فلکسوگرافی آشنایی دارد آماده شده باشد زیرا آماده سازی طرح با چاپ آفست بسیار متفاوت است. همینطور در چاپ فلکسوگرافی باید از فونت های خاصی استفاده کرد که باید بین 4 تا 10 شماره باشند.

چاپ فلکسوگرافی


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

بسته بندی قند و شکر با بهترین متریال و طراحی
بسته بندی قند و شکر با بهترین متریال و طراحی

اگر در زمینه فروش قند و شکر فعالیت دارید و به دنبال یک بسته بندی عالی برای قند و شکر هستید ما به شما پاکت قند، سلفون یا نایلون قند و کیسه شکر را پیشنهاد می‌کنیم.

مطالعه مقاله
مقایسه کاغذ پوستی دیجی کالا و تورنگ چاپ
مقایسه کاغذ پوستی دیجی کالا و تورنگ چاپ

این مقاله به مقایسه کاغذ پوستی دیجی کالا و تورنگ چاپ می پردازد. در تورنگ چاپ کاغذ پوستی طرح دار و ساده موجود است.

مطالعه مقاله
آیا آب برنج برای پوست و مو مفید است؟
آیا آب برنج برای پوست و مو مفید است؟

آب برنج از دیرباز به‌منظور داشتن پوست و مویی بهتر استفاده می‌شده است. قدمت استفاده از آب برنج به بیش از هزار سال قبل و به کشور ژاپن برمی‌گردد...

مطالعه مقاله