کاغذ شیشه ای چیست و چه فرقی با سلفون دارد؟

زینب علیجانی / 25 شهریور 1399

هر چه قدر بیشتر در دنیای بسته بندی گشت و گذار کنید با محصولات متفاوتی آشنا می‌شوید که یکی از یکی بهتر به نظر می‌رسند اما وقتی نوبت به انتخاب می‌رسد نیاز به جواب‌های کامل و درستی به سؤال‌هایتان دارید. این مسئله در بسته بندی های غذایی بسیار مهم است زیرا انتخاب‌های متفاوتی وجود دارند که بسیار شبیه به هم به نظر می‌رسند. امروز راجع به کاغذ شیشه ای و سلفون و تفاوت‌هایشان صحبت می‌کنیم.

کاغذ شیشه ای چیست؟

اگر با کاغذ مومی آشنا باشید تا حدودی متوجه شده‌اید که کاغذ شیشه ای چطور ساخته می‌شود. کاغذ شیشه ای یا گلاسین یک کاغذ صاف و نرم است که در برابر هوا، آب و روغن مقاوم است. بعدازاینکه کاغذ پرس می‌شده و خشک می‌شود طی یک پروسه به نام سوپر کلندر، یک ست از غلتک ها روی کاغذ های فشار داده می‌شوند و آن‌ها را صاف می‌کنند و باعث می‌شوند الیاف فیبری کاغذ در یک‌جهت قرار گیرند.
کاغذی که از این پروسه حاصل می‌شود شکلی شفاف و تمیز دارد که هر چیزی که در آن قرار می‌گیرد یا پیچیده می‌شود را نشان می‌دهد. کاغذ شیشه ای سفید متداول‌ترین رنگ موجود در بازار است اما در رنگ های مختلف تولید می‌شوند و می‌توان روی آن‌ها چاپ کرد. در مراحل ساخت کاغذ شیشه ای هیچ مواد شیمیایی وجود ندارد برای همین آن‌ها کاملاً قابل بازیافت و تجزیه هستند و هیچ خطری برای بسته بندی مواد غذایی ندارند. کاغذ های شیشه ای برای بسته بندی کیک، نان، شیرینی، شکلات، صابون و غیره استفاده می‌شوند.

مشاهده و خرید آنلاین کاغذ بسته بندی

کاغذ شیشه ای چیست؟

 

سلفون چیست؟

سلفون یک‌لایه‌ی شفاف است که هوا به راحتی در آن نفوذ نمی‌کند. همین‌طور در برابر روغن و باکتری مقاوم است. شما ممکن است با سلفون در بسته بندی بسیاری از موادی که خریداری می‌کنید مواجه شده باشید اما چون با نوع خانگی‌اش که خاصیت کشسانی دارند فرق می‌کردند متوجه نشده باشید که با سلفون سر و کار داشتید. بااینکه سلفون بسیار شبیه به پلاستیک معمولی است اما در حقیقت سلفون از سلولزی که از چوب، کتان، کنف و دیگر منابع گیاهی گرفته‌شده است ساخته می‌شود. بااینکه سلفون تجزیه پذیر است اما در مراحل ساخت آن از مواد شیمیایی استفاده می‌شود (به‌ عنوان مثال حمام‌های شیمیایی برای از بین بردن سولفور یا برای سفید و نرم کردن سلفون استفاده می‌شود).

سلفون چیست؟

مشاهده و خرید آنلاین سلفون opp بسته بندی

کاغذ شیشه ای یا سلفون؟ کدام بهتر است؟

همانند بسیاری از انتخاب‌های دیگر در زمینه ی بسته بندی، برای انتخاب بین کاغذ شیشه ای و سلفون باید یک سری سؤالات را از خودتان بپرسید. آیا دنبال بسته بندی مواد غذایی هستید یا غیر غذایی؟ آیا دنبال زیبایی هستید یا محافظت از محصول؟ سازگاری بسته بندی با محیط زیست چه قدر برایتان مهم است؟

بعد از جواب دادن به این سؤال‌ها می‌توانید بسته بندی مناسب را انتخاب کنید. بااینکه هم کاغذ شیشه ای و هم سلفون برای بسته بندی مواد غذایی مناسب هستند هر دو مزایا و معایب مربوط به خودشان را دارند که می‌توانید در مقاله‌های تخصصی‌تر سایت تورنگ بخوانید.


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

کاغذ سازی | تولید کاغذ | تولیدی کاغذ
کاغذ سازی | تولید کاغذ | تولیدی کاغذ

کاغذ ورق نازکی است که معمولاً از خمیر سلولزی مشتق از چوب و سایر مواد لیگنوسلولوزیک مانند پنبه، برنج یا کاه گندم برای مقاصد نوشتن، چاپ و بسته‌بندی تولید می‌شود. در این مقاله فرایند تولید کاغذ را توضیح خواهیم داد.

مطالعه مقاله
لمینت چیست و چه کاربردی در صنعت چاپ و کاغذ و مقوا دارد ؟
لمینت چیست و چه کاربردی در صنعت چاپ و کاغذ و مقوا دارد ؟

امروزه تکنولوژی به سرعت در حال توسعه است و در این فرآیند تاثیر خود را در بسیاری از زمینه ها نشان می دهد. به طوری که...

مطالعه مقاله
آموزش ساخت دسته گل با کاغذ مومی
آموزش ساخت دسته گل با کاغذ مومی

این دسته گل بسیار رمانتیک و زیبا است و مناسب هدیه دادن و کادو دادن در مناسب های خاص است. رنگ سفید که در این تزئین استفاده می‌شود مناسب...

مطالعه مقاله