راهنمای کامل چاپ روی کاغذ کاهی

تورنگ / 23 شهریور 1399

کاغذ کاهی یک کاغذ ارزان‌قیمت، سازگار با محیط زیست و غیرقابل آرشیو کردن است. کاغذ کاهی در تولید روزنامه، مجله، دفتر طراحی، دفترچه، کاغذهای تبلیغاتی و محصولات چاپی دیگر استفاده می‌شود. بااینکه تعداد انتشارات چاپی در سطح جهانی افت داشته است، کاغذ کاهی همچنان مورداستفاده‌ی بسیاری از نیازهای چاپی دنیای امروزی قرار می‌گیرد. در این مقاله به چند نکته‌ی مهم برای طراحی روی کاغذ کاهی و دلایل اهمیت آن‌ها برای بهتر شدن چاپ و پرینت اشاره می‌کنیم.

آشنا بودن با طیف رنگی

آشنا بودن با طیف رنگی که می‌تواند توسط هر رسانه یا دستگاهی ساخته شود بسیار مهم است. کاغذ، پرینتر ها و حتی مانیتور موبایل می‌توانند تا یک حد خاصی رنگ را نشان دهند که به‌اصطلاح به آن گاموت رنگی می‌گویند. کاغذ کاهی پر از منفذ است و هیچ پوشش اضافه‌ای ندارد و اکثر از خمیر چوب ساخته می‌شود. به همین دلیل طیف رنگی که می‌تواند رویش استفاده شود بسیار پایین است. در تصویر زیر اگر به‌طور مثال بزرگ‌ترین دایره را طیف رنگی که با چشم قابل‌دیدن است در نظر بگیریم، داخلی‌ترین گراف مقداری است که کاغذ کاهی می‌تواند نشان دهد. گراف بعدی طیف رنگی کاغذی است که پوشش دارد و منافذ کمتری دارد و آخرین گراف مربوط به یک مانیتور معمولی می‌شود. بر اساس این دایره می‌توان فهمید که رنگ‌هایی که در طراحی روی مانیتور دیده می‌شوند قرار نیست روی کاغذ کاهی به همان شکل چاپ شوند.

 

خرید کاغذ کاهی، چاپ روی کاغذ کاهی

سفارش چاپ بر روی انواع کاغذ

جوهر کمتر رنگ بهتری می‌دهد

تا اینجا متوجه شدیم که امکان ندارد تمام‌رنگ‌هایی که روی مانیتور می‌بینیم را روی هر کاغذی نشان دهیم و حتی کاغذ کاهی کمترین مقدار رنگ را نشان می‌دهد. به همین علت بهتر است رنگ‌ها برای چاپ روی کاغذ کاهی زیادی اشباع و پررنگ نباشند و بیشتر از دو یا سه رنگ از مدل رنگی سی‌ام‌وی‌کی استفاده نشود. قرمز و زرد از رنگ‌های محبوب برای چاپ روی کاغذ کاهی هستند چون رنگ قرمز دو جوهر (سرخابی و زرد) و رنگ زرد هم تنها یک جوهر دارد.
یک نکته‌ی مهم دیگر این است که درصد پوشانده شدن کاغذ توسط جوهر نباید بیشتر از 260% باشد و حتی در بعضی مواقع همین مقدار هم زیاد محسوب می‌شود. (به‌عنوان‌مثال 100% فیروزه‌ای + 100% سرخابی + 60% سیاه = پوشانندگی 260%) هرچه جوهر کمتر استفاده شود رنگ‌ها واضح‌تر و روشن‌تر نشان داده می‌شوند.

مشاهده و خرید آنلاین انواع کاغذهای کاهی

متعادل کردن تغییر رنگ

یکی از نکات مهمی دیگری که در مورد کاغذ کاهی باید در نظر داشت این است که این کاغذ به‌طورمعمول خیلی روشن نیست. این کاغذ اکثراً خاکستری‌رنگ یا قهوه‌ای کمرنگ است. کاغذ کاهی از بقیه انواع کاغذها اسیدی‌تر هم هست و به همین دلیل با گذر زمان زرد می‌شود.
با نبود رنگ سفید روشن، تصاویر شما هنگام چاپ هایلایت های تیره‌تری خواهند داشت و رنگ‌ها ممکن است خاک گرفته یا قدیمی به نظر برسند و باید قبل از چاپ درصد روشنایی و تیرگی تصاویر را تنظیم کرد. عکس‌هایی که به نظر رنگ و رو رفته می‌آیند روی کاغذ کاهی خودشان را تیره‌تر و روشن‌تر نشان می‌دهند. از آن‌طرف عکس‌هایی که بسیار باکیفیت هستند و رنگ‌های روشنی دارند یا درصد تیرگی آن‌ها بالا است روی کاغذ کاهی تاریک و خاک گرفته به نظر می‌آیند. برای حل این مشکل باید از جوهر کمتری در پروسه‌ی پوشانندگی استفاده کرد.
در هنگام کار با کاغذ کاهی باید به ترکیب شدن رنگ‌ها هم دقت کرد. این اتفاق برای رنگ آبی و زرد زیاد افتاده است. به‌عنوان‌مثال فرض کنید یک تبلیغ مربوط به استخر روی کاغذ کاهی چاپ‌شده است. به خار زرد شدن کاغذ در طول زمان، استخر آبی تبدیل به استخر سبز می‌شود.

خرید کاغذ کاهی، چاپ روی کاغذ کاهی

استفاده از گرادیان

به علت پایین بودن طیف رنگی چاپ گرادیان روی کاغذ کاهی کار سختی است؛ و ممکن است رنگ چاپ‌شده‌ی نهایی کاملاً غیرقابل‌پیش‌بینی و دور از انتظار باشد. برای چاپ گرادیان روی کاغذ کاهی باید به‌جای تغییر رنگی نامحسوس و کم از رنگ‌های روشن به مقدار زیاد استفاده کرد تا تفاوت‌ها نشان داده شوند. این موارد کمک می‌کنند تا چاپ گرادیان بهتر انجام شوند.
یک گرادیان 10% تا 20% سیاه، اگر دیده شود احتمالاً شبیه یک مشکل چاپی یا کمبود جوهر به نظر می‌رسید. بهتر است از گرادیان 25% تا 75% جوهر سیاه استفاده شود یا حتی 0% تا 100%.
بهتر است به‌جای استفاده از گرادیان‌هایی که از یکرنگ به رنگ دیگر تغییر می‌کنند از گرادیان‌هایی که بین سفید و مشکی تغییر می‌کنند استفاده کنید.
اگر می‌خواهید از یکرنگ به سیاه برسید به‌جای تغییر رنگ به سیاه، رنگ سیاه را اضافه کنید (به‌عنوان‌مثال از رنگ قرمز به قرمز+مشکی بروید). این تکنیک کمک می‌کند که قسمت تغییر رنگ خاکستری نشود.
کسب مهارت در این زمینه تمرین زیادی می‌خواهد و اوایل ممکن است کمی سخت به نظر بیاید.

خرید کاغذ کاهی، چاپ روی کاغذ کاهی

تایپ چندرنگ

یکی از اشتباهات رایج بین طراحان استفاده از سیاه چهار رنگ در طراحی برای کاغذ کاهی است. چاپ هم‌چین چیزی روی کاغذ کاهی تقریباً غیرممکن است و نتیجه‌ی آن نوشته‌های تار یا نوشته‌هایی که سایه‌دارند است. این اشتباه ممکن است به پشت کاغذ هم آسیب برساند و در کل اشتباه طراحی خیلی بدی است.
اگر به متن‌های رنگی نیاز باشد بهتر است تنها از یک یا دورنگ استفاده شود و فونت نوشته‌ها بزرگ‌تر شود تا کار چاپ آن روی کاغذ کاهی راحت‌تر انجام شود.
برای چاپ نوشته‌ی سفید روی پس‌زمینه‌ی رنگی هم باید همان موارد بالا را رعایت کرد. رنگ‌های کمتر و اندازه‌ی بزرگ‌تر متن.

خرید کاغذ کاهی، چاپ روی کاغذ کاهی

نکات بالا تمام فوت‌وفن‌های مربوط به چاپ روی کاغذ کاهی نیست اما تقریباً مهم‌ترین چیزهایی است که باید رعایت شود و اولین چیزهای است که به هیچ نباید در آن اشتباهی رخ دهد.


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

ضد عفونی و تمیز کردن قفس پرنده
ضد عفونی و تمیز کردن قفس پرنده

ضد عفونی و تمیز کردن قفس پرنده گان مخصوصا پرنده گانی مانند قناری، جوجه عروس هلندی و طوطی به طور مرتب ضروری است.

مطالعه مقاله
آموزش ساخت سبد مقوایی رنگی
آموزش ساخت سبد مقوایی رنگی

سبد ها در خانه استفاده های کاربردی و تزئینی زیادی دارند. شما می‌توانید در سبد میوه بچینید، گل و گیاه پرورش دهید یا لوازم خانگی مثل کاموا...

مطالعه مقاله
سریع ترین روش چاپ روی چوب در خانه با بهترین کیفیت
سریع ترین روش چاپ روی چوب در خانه با بهترین کیفیت

آیا می دانستید چاپ عکس روی چوب در خانه کمتر از یک ساعت ممکن است؟ وسایل مورد نیاز این روش چاپ روی چوب تنها کاغذ مومی و پرینتر جوهری خانگی است.

مطالعه مقاله