چرا ویروس کرونا باعث پیشرفت صنعت بسته بندی شده است؟

تورنگ / 22 شهریور 1399

درست مثل هر صنعت دیگر، ویروس کرونا روی صنعت بسته بندی هم تاثیرات مختلفی گذاشته است؛ و صنایع وابسته به آن مثل صنایع غذایی، کالاهای مصرفی، دارویی، پزشکی، حمل و نقل و کسب و کار های آنلاین هم دست خوش تغییر شده اند. با اینکه ویروس کرونا مشکلاتی را برای این صنعت به وجود آورد و فشار زیادی به خاطر تغییرات قیمت به تولید کننده ها و خریداران وارد شد اما در نهایت صنعت بسته بندی رشد جهانی داشته است. پیش بینی می شود مارکت جهانی صنعت بسته بندی از 909.2 بیلیون دلار در سال 2019 به 1012.6 بیلیون دلار در سال 2021 برسد و به طور متوسط رشد مرکب سالانه ی 5.5% داشته باشد. بیشتر از این رشد به خاطر بسته بندی های دارویی و زیاد شدن کسب و کار های آنلاین است. ویروس کرونا موانعی هم برای صنعت بسته بندی به وجود آورد اما نسبت به صنایع دیگر نه تنها آسیب کمتری دید بلکه باعث رشد جهانی آن هم شد.

سفارش چاپ و بسته بندی

به علت بسته شدن اکثر مکان ها در دوران پخش شدن ویروس کرونا مردم به جمع آوری و انبار کردن لوازمی مثل دارو، مواد غذایی، مواد ضدعفونی کننده، ماسک صورت و بسیاری از لوازم ضروری دیگر روی آوردند. هر کدام از این لوازم نیاز به بسته بندی دارند و تولید آن ها در این دوران هم بیشتر از هر وقت دیگری شده است. به خاطر شرایط حاضر مردم در هر جای دنیا ترجیح میدهند وسایلی که خوب و محکم بسته بندی شده اند به جای چیزی که ممکن است بیشتر در معرض ویروس قرار گرفته باشد را خریداری کنند. درنتیجه درخواست برای صنعت بسته بندی بیشتر از هر وقت دیگری شده است.

تاثیر ویروس کرونا بر صنعت بسته بندی

 

بازگشت بسته بندی های پلاستیکی در دوران ویروس کرونا

مواد پلاستیکی در صنعت بسته بندی محبوبیت زیادی دارند اما بعد از ویروس کرونا خیلی از صنایعی که از مواد دیگر برای بسته بندی استفاده می کردنند به علت مراقبت های بهداشتی بسته بندی های پلاستیکی روی آورند. بسته بندی با مواد پلاستیکی استفاده های مختلفی دارند و می‌توانند برای انواع کالا ها مناسب باشند و از لحاظ بهداشتی هم محفوظ تر از مواد دیگر هستند و به همین علت مدت هاست که برای بسته بندی داروها استفاده می شوند. علاوه بر مراقبت های بهداشتی بسته بندی پلاستیکی محصولات را فشرده و محکم نگه می دارند و جلوی واکنش نشان دادن به مواد مخلف، خراب شدن و فاسد شدن آن ها را میگیرند. ویروس کرونا باعث شد بسته بندی هایی که عمر طولانی تری به محصولات می‌دهند در اولویت قرار بگیرند.

 

ویروس کرونا از بسته شدن شرکت های بسته بندی جلوگیری کرد

بسیاری از شرکت های بسته بندی که قبل از ویروس کرونا رو به ورشکستگی یا بسته شدن بودن بعد از آمدن این ویروس توانستند دوباره به بازار برگردنند و رشد قابل توجهی داشته باشند. بعد از تمام شدن بحران کرونا این شرکت های بسته بندی تا مدت طولانی تر از آنچه که فکر می کردنند در بازار باقی می مانند زیرا مردم و انواع کسب و کار ها متوجه اهمیت بسته بندی و نقش آن ها در رعایت بهداشت شده اند. بسیاری از مردم هم بیشتر از قبل به سلامتی خودشان توجه می کنند و محصولاتی که بسته بندی شده اند را به جای موادی که بدون بسته بندی در بازار خرید و فروش می شوند را خریداری می کنند.

تاثیر ویروس کرونا بر صنعت بسته بندی

 

ضررهای ویروس کرونا به صنعت بسته بندی

جدا از اینکه ویروس کرونا به رشد شرکت های بسته بندی کمک کرده است موانعی را هم برایشان ایجاد کرد. بزرگ‌ترین مانع همین تعطیلی و بسته شدن اکثر تولیدی ها و کارخانه ها بوده است و این باعث شد فشار زیادی برای رسیدگی به درخواست‌های بالا به تولید کننده ها وارد شود. شرکت های بسته بندی که مربوط به مواد دارویی و لوازم ضروری نبودند کاملاً بسته شدند؛ اما الآن که وارد دوران احتیاط شده‌ایم و مردم فقط لوازم ضروری نمی‌خرند این تولیدی ها توانستند دوباره به حالت قبل برگردند؛ اما اگر این تولیدی ها نتوانند پاسخگویی درخواست‌های بالایی که بر اساس شرایط پیش‌آمده باشند و فضا و تجهیزات لازم را نداشته باشند، متأسفانه مشتری‌های زیادی را به تولیدی های بزرگ‌تر که می‌توانند پاسخگوی درخواست‌های مختلف را در تعداد بالا باشند از دست می‌دهند.

 


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

ایده های خلاقانه و کاربردی برای بسته بندی دونات
ایده های خلاقانه و کاربردی برای بسته بندی دونات

بسته ‌بندی دونات یک جزء مهم و اساسی در صنعت خوراکی‌هاست که تاثیر بسزایی بر جلب‌توجه مشتریان و حفظ کیفیت محصول دارد. بسته ‌بندی دونات به‌طورکلی باید...

مطالعه مقاله
نحوه انتخاب بسته بندی مناسب محصول
نحوه انتخاب بسته بندی مناسب محصول

انتخاب بسته ‌بندی مناسب برای محصولات بسیار مهم است و باید به عوامل مختلفی توجه شود. در این مقاله توضیحاتی دراین‌خصوص آورده شده است...

مطالعه مقاله
چگونه هزینه های بسته بندی و حمل و نقل را کاهش دهیم؟
چگونه هزینه های بسته بندی و حمل و نقل را کاهش دهیم؟

کاهش هزینه‌های بسته‌ بندی و حمل‌ونقل یکی از راه‌های مهم برای بهبود کارایی و سودآوری کسب‌وکارها است. در این راستا، می‌توانید از...

مطالعه مقاله