نکاتی که باید قبل از چاپ پروژه‌هایتان بدانید

تورنگ / 22 شهریور 1399

چگونه پروژه هایمان را چاپ کنیم، چاپ آفست و دیجیتال

فرض کنید در حال پخت یک غذای سخت هستید. اگر یکی از مواد غذایی کم یا زیاد باشد، مهم نیست چقدر برای درست کردن آن غذا زحمت کشیده اید به احتمال زیادی نتیجه ی نهایی چیز مطلوبی نخواهد بود. چاپ کردن طراحی(چه برای کارت ویزیت، بروشور یا بسته بندی باشد) هم دقیقا همینطور است. تمام جزئیات و مواد اولیه باید دقیقا و به اندازه کنار هم قرار بگیرند تا نتیجه ی نهایی مورد قبول شود. در ادامه تمام نکاتی را که برای چاپ کردن طراحی به بهترین نحو نیاز است را توضیح می دهیم.
یک سری سوالات وجود دارند که باید حتما بین مشتری و طراح رد و بدل شوند که مشخص می کنند پروسه ی چاپ دقیقا باید به چه شکلی باشد. سوالاتی که باید قبل از شروع چاپ پرسیده شوند اینها هستند:
مخاطبان این محصول چاپ شده چه کسانی هستند؟
حس و حال کلی این پروژه چیست؟
این محصول چاپ شده باید چقدر عمر کند و تا کی استفاده شود؟
بودجه ی پروژه دقیقا چقدر است؟
محصول چاپ شده قرار است چطور پخش یا نمایش داده شود؟
تعداد باید چقدر باشد؟

چگونه پروژه هایمان را چاپ کنیم، چاپ آفست و دیجیتال

جواب دادن این سوال ها از قبل کمک بزرگی به تصمیماتی که باید برای چاپ پروژه گرفته شود می‌کند و بعد از اینکه به این سوال‌ها پاسخ داده شد می توان برنامه ی دقیق چاپ را انتخاب کرد که هم از لحاظ زیبایی شناسی و هم از لحاظ منطقی مناسب باشد. فرض کنید پروژه ای نیاز به چاپ بروشور دارد که یکی از شعار های تبلیغاتی اش قیمت ارزان و مقرون به صرفه است یا پروژه ای نیاز به چاپ بروشور های تبلیغاتی برای محصولات ارگانیک و طبیعی دارد. انتخاب کاغذ براق و کاغذ گلاسه برای همچین پروژه هایی انتخاب مناسبی نیست زیرا با پیام مارکتینگ همخوانی ندارد. حالت مشابه برای پروژه هایی که یک بار مصرف هستند هم صدق می کند، چاپ های هزینه بر برای بروشور یک سمینار چند ساعته انتخاب منطقی ای نیست. 

سفارش چاپ و بسته بندی

چاپ آفست یا دیجیتال؟

برای تعیین بودجه و تعداد چاپ اولین سوالی که باید به آن جواب داد این است که آیا باید از چاپ آفست استفاده کرد یا چاپ دیجیتال؟ چاپ دیجیتال تقریبا همان پرینتر خانگی قوی تر است. چاپ آفست کمی پیچیده تر است و به مواد بیشتر نیاز دارد که در نهایت باعث افزایش هزینه ی پروژه می شود. هر کدام از چاپ آفست و چاپ دیجیتال، مزیت ها و معایب خودشان را دارند. برای افرادی که در این زمینه تجربه ی زیادی دارند انتخاب بهترین روش چاپ برای هر پروژه کار بسیار ساده ای است. اما بعضی از پروژه ها در حد وسط قرار میگیرند که در این صورت بهتر است بر اساس هزینه ها تصمیم گرفته شود چه روش چاپی بهتر است.
چاپ دیجتال در دهه ی گذشته پیشرفت زیادی کرده است اما بعضی افراد همچنان بر این باورند که چاپ آفست کیفیت بالاتری دارد. البته چاپ دیجیتال کاملا راه بنداز است و کم و کاستی خاصی ندارد. نقطه ی قوت اصلی چاپ دیجیتال سرعت چاپ بالاتر و آماده شدن سریع تر و هزینه ی کمتر است. چاپ دیجیتال برای تعداد چاپ پایین یا برای آماده کردن نمونه های اولیه انتخاب بسیار مناسبی است. بهترین کار برای انتخاب بهترین روش چاپ مشورت گرفتن از افراد حرفه ای در این زمینه است. مجتمع چاپ تورنگ می تواند تمام راهنمایی مورد نیاز و جواب تمام سوالاتتان را بدهد.

چگونه پروژه هایمان را چاپ کنیم، چاپ آفست و دیجیتال

انواع کاغذ چاپ

انتخاب کاغذ یک از مهمترین قسمت های چاپ هر چیزی است. جنس کاغذ تاثیر زیادی در حسی که مخاطب از پروژه می گیرد و پیامی که سعی در رساندنش هست دارد. اگر انتخاب کاغذ چاپ درست باشد می تواند زیبایی طراحی را چند برابر کند. وقتی به انتخاب کاغذ برای چاپ می رسید با دو نوع پر کاربرد سر و کار داریم، کاغذ گلاسه و کاغذ معمولی(غیرگلاسه).
کاغذ گلاسه می تواند در انواع مختلفی چاپ شود و نتیجه های متفاوتی داشته باشد به عنوان مثال کاغذ گلاسه ی مات و براق شکل متفاوتی دارند. کاغذ های گلاسه برای نشان دادن جزئیات و عکس هایی که طیف رنگی بالایی دارند مناسب هستند و می توانند جوهر را بهترین شکل روی خودشان نشان دهند به این دلیل که کاغذ گلاسه جذب یکنواخت دارد و  جوهر روی کاغذ میشیند اما در کاغذ های معمولی که هیچ لایه ای روی آنها را نمیپوشاند جوهر جذب خود کاغذ می شود. کاغذ های معمولی با اینکه تصاویر را بی رنگ و رو تر از کاغذ گلاسه نشان می دهند بیشتر مناسب خواندن هستند و برای چاپ هایی که صفحات زیاد یا نوشته های زیادی دارند پیشنهاد می شوند زیرا براق نیستند و نور را بازتاب نمی دهند. 
انتخاب کاغذ تنها بر اساس نوع چاپ و تعداد عکس و حس کاغذ زیر دست نیست بلکه اعداد و ارقام هم اهمیت زیادی دارند. هر پروژه ای، چه کارت پستال باشد چه کارت ویزیت، یک وزن کاغذ مورد قبول دارد. برای هر محصول چاپ شده یک وزن خاصی پیشنهاد می شود. وزن کاغذ روی هزینه های مربوط به پست و حمل نقل هم تاثیر میزارد. تمام مواردی که به آن ها اشاره شد نباید روی کاغذ تصمیم گرفته شوند. قبل از اینکه سفارش چاپ در تعداد زیاد صورت گیرد بهتر است یک نمونه اولیه چاپ شود تا مشتری مطمئن شود نتیجه ی نهایی با چیزی که در ذهنش بوده یکی است.

چگونه پروژه هایمان را چاپ کنیم، چاپ آفست و دیجیتال

جوهر پرینتر

اینکه یک پروژه با سیستم رنگ پانتون چاپ شود یا با سیستم چهار رنگ سی‌ام‌وای‌کی(فیروزه ای، سرخابی، زرد، سیاه) بیشتر تحت تاثیر انتخاب چاپ آفست یا دیجیتال است. بیشتر چاپ های دیجیتال چهار رنگ هستند اما نمونه های جدیدتر رنگ پنجم یا ششم هم اضافه کرده اند. امکان چاپ بعضی رنگ های خاص مثل جوهر های متالیک در چاپ دیجیتال امکان پذیر نیست. چاپ آفست میتواند به چند روش مختلف صورت گیرد، چهار رنگ، رنگ های پانتون یا ترکیبی از هر دو.
در انتخاب جوهر چاپ در بعضی موارد خاص باید از جوهر پرینتر خاص استفاده شود مثلا جوهر های ضد حرارت، جوهر فلورسنت، جوهر بدون روغن و غیره. این مسئله بسیار مهم است که فایل های دیجیتالی بر اساس نوع چاپ، جوهر و سیستم رنگی استفاده شده طراحی شوند تا بعد از تمام شدن پروسه ی چاپ رنگ ها دقیقا همان چیزی از آب دربیاند که پیش بینی می شد.

چگونه پروژه هایمان را چاپ کنیم، چاپ آفست و دیجیتال

هر سه موردی که در بالا به آن ها اشاره شد به تنهایی نیاز به اطلاعات و تخصص زیادی دارند و هرچه قدر در این زمینه تجربه بیشتر باشد نتیجه ی نهایی بهتر از آب درمی‌آید و اتفاقات غیر قابل پیشبینی نمی افتد. چاپ مرحله ی آخر پروژه است و اگر به خوبی انجام نشود تمام زحماتی که برای آماده شدن پروژه کشیده شده از بین می رود. اگر پروسه ی چاپ به صورت حرفه ای انجام نشود فرقی بین یک طراحی آماتور با بهترین طراحی دیده نمی شود. مجتمع چاپ تورنگ با بیش از بیست سال تجربه در زمینه ی چاپ و تبلیغات می تواند بهترین انتخاب برای پروژ های شما باشد.


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

ایده های خلاقانه و کاربردی برای بسته بندی دونات
ایده های خلاقانه و کاربردی برای بسته بندی دونات

بسته ‌بندی دونات یک جزء مهم و اساسی در صنعت خوراکی‌هاست که تاثیر بسزایی بر جلب‌توجه مشتریان و حفظ کیفیت محصول دارد. بسته ‌بندی دونات به‌طورکلی باید...

مطالعه مقاله
نحوه انتخاب بسته بندی مناسب محصول
نحوه انتخاب بسته بندی مناسب محصول

انتخاب بسته ‌بندی مناسب برای محصولات بسیار مهم است و باید به عوامل مختلفی توجه شود. در این مقاله توضیحاتی دراین‌خصوص آورده شده است...

مطالعه مقاله
چگونه هزینه های بسته بندی و حمل و نقل را کاهش دهیم؟
چگونه هزینه های بسته بندی و حمل و نقل را کاهش دهیم؟

کاهش هزینه‌های بسته‌ بندی و حمل‌ونقل یکی از راه‌های مهم برای بهبود کارایی و سودآوری کسب‌وکارها است. در این راستا، می‌توانید از...

مطالعه مقاله