مزیت ها و معایب تغییر رنگ بسته بندی

زینب علیجانی / 21 شهریور 1399

انتخاب رنگ یکی از مهم‌ترین بخش‌های برندینگ شما است که شامل انتخاب رنگ بسته بندی محصول هم می‌شود. رنگ ها چیزی هستند که باعث دیده شدن محصول شما روی قفسه‌ها می‌شوند و به برند شما کمک می‌کنند تا هدف و پیام شمارا به مخاطب انتقال دهند.
اگر شما به فکر این هستید که رنگ بسته بندی خود را تغییر دهید باید حواستان به خیلی چیزها جمع باشد. تغییر رنگ می‌تواند دقیقاً همان چیزی باشد که کالای شما به آن نیاز داشت تا مخاطب‌های بیشتری به دست بیاورد یا می‌تواند هر چه تا الآن برای آن تلاش کرده بودید را از بین ببرد. حتی یک تغییر کوچک در پالت رنگی می‌تواند کاملاً تصویر برند شمارا در چشم عموم عوض کند. نگران نباشید ما در این انتخاب سخت به شما کمک می‌کنیم. می‌توانید از راهنمایی‌های زیر استفاده کنید تا ببینید تغییر رنگ بسته بندی انتخاب مناسبی برای شما هست یا نه. باید به این توجه کنید که برند شما چه مدت در بازار حضورداشته است، تصویر کنونی برند شما چیست و شما دنبال نشان دادن چه تصویری هستید، پالت رنگی بسته بندی رقبای شما چگونه است و درنهایت دلیلتان برای تغییر رنگ بسته بندی را باید در نظر بگیرید. همه‌ی این موارد به شما کمک می‌کنند تا تصمیم بگیرید تغییر رنگ بسته بندی حرکت مناسبی برای برند شما هست یا نه.

چرا باید رنگ بسته بندی را عوض کنیم؟

هر طوری که رنگ بسته بندی را انتخاب کرده باشید مطمئناً فکر و زمان زیادی صرفش شده است. شاید از روانشناسی رنگ ها استفاده کردید تا بهترین رنگ بسته بندی را برای مخاطبان کالایتان انتخاب کنید. شاید نظر دوستتان را پرسیدید تا یکرنگ بسته بندی مناسب انتخاب کنید. شاید یک ترکیب رنگی انتخاب کردید که خودتان به آن علاقه خاصی دارید یا معنای خاصی برای شما دارد. حتی ممکن است اصلاً به این مسئله فکر نکرده باشید و کاملاً اتفاقی یکرنگ را انتخاب کرده باشید.
مهم نیست که با کدام‌یک از روش‌های بالا رنگ بسته بندی را انتخاب کرده باشید، وقتی به فکر تغییر رنگ هستید باید به این دقت کنید که قرار نیست چیزی را از اول بسازید بلکه باید چیزی که از قبل ساخته‌شده است را ترمیم کنید.

رنگ بسته بندی، تغییر رنگ بسته بندی، روانشناسی رنگ ها

 قبل از شروع هر چیزی از خودتان این سؤال را بپرسید که چرا می‌خواهید این تغییر را ایجاد کنید.
آیا قرار است یک کالای جدید را معرفی کنید یا می‌خواهید یک کالای خاصی را از بقیه کالاهایی که می‌فروشید متمایز کنید؟ شاید این محصول مخاطبان متفاوتی نسبت به مخاطبانی که در حال حاضر دارید می‌خواهد.
آیا شرکت شما با شرکت جدیدی قرارداد بسته است؟ باید یک‌راهی پیدا کنید تا هر دو برند و همکاری آن‌ها را نشان دهید.
آیا هویت برند شما آن چیزی که پیش‌بینی می‌کردید از آب درنیامده است؟ پس باید یک تغییری ایجاد گنید تا به تصویر ایده آل خودتان برسید.
آیا دنبال یک تغییر، بروز رسانی و آپدیت جدید هستید؟ اگر مدت زیادی است که در بازار هستید ممکن است طراحی بسته بندی‌تان کاملاً از مد افتاده باشد. حتی از رنگ بسته بندی بعضی از برندها کاملاً می‌توان تشخیص داد که بسیار قدیمی و متعلق به یک دوره‌ی دیگر هستند.
مهم‌ترین قسمت تغییر رنگ برند این است که دلیل خوبی برای آن داشته باشید. هم‌چین تغییر بزرگی می‌تواند تصویری که مصرف‌کننده‌ها از برند شما دارند را کاملاً تغییر دهد پس اگر قرار است رنگ بسته بندی را به آبی تغییر بدهید بهتر است دلیلتان محکم‌تر از این باشد که رنگ آبی را خیلی دوست دارید.

مزایای تغییر رنگ بسته بندی

تغییر رنگ بسته بندی مشتری‌های جدید را جذب می‌کند

رنگ بسته بندی که انتخاب می‌کنید می‌تواند روی طرز فکر مصرف‌کننده نسبت به محصول شما تأثیر بزارد و می‌توانید مخاطبان خودتان را بر این اساس مشخص کنید. به‌عنوان‌مثال بسته بندی های ساده و سفید افراد مینیمالیست را به خود جذب می‌کنند. برای تغییر رنگ بسته بندی باید روی این مسئله که مخاطب دقیق برند شما چه کسی است کاملاً فکر کنید و بر اساس آن رنگ بسته بندی را انتخاب کنید.

رنگ بسته بندی، تغییر رنگ بسته بندی، روانشناسی رنگ ها

 

تغییر رنگ بسته بندی می‌تواند گذشته را تغییر دهید

اصولاً مصرف‌کننده‌ها انتظار دارند کالاهای در بسته بندی سیاه لوکس باشند. رنگ سبز ارگانیک و طبیعی بودن را داد میزند. محصولات مردانه بیشتر رنگ‌های سرد دارند و محصولات زنانه بیشتر رنگ‌های گرم دارند. شاید وقتی شرکت شما شروع به کارکرد فقط محصولات مخصوص به زنان تولید می‌کردید اما الآن برای همه افراد کالا تولید می‌کنید. بسته بندی صورتی که هنگام شروع انتخاب کردید دیگر برای برند شما مناسب نخواهد بود و بهتر از رنگ‌های خنثی و حد وسط استفاده کنید. به تغییری که می‌خواهید نسبت به گذشته داشته باشید فکر کنید و بر اساس آن رنگ مناسب بسته بندی را انتخاب کنید. رنگ‌های گرم و روشن به برند شما شخصیت شاد و سرزنده‌ای می‌دهند و رنگ‌هایی مثل سیاه و بنفش تصویر لوکس‌تری دارند.

با تغییر رنگ بسته بندی می‌توانید با ترند های جدید همراهی کنید

هیچ ترکیب رنگی همیشه روی مد نمی‌ماند مگر اینکه بسیار ساده باشد. هر چیزی که ده سال پیش مد بود چه در طراحی داخلی، هنر، طراحی لباس و غیره الآن از مد افتاده است. حتی طرح‌های ساده و تک‌رنگ هم ممکن است از مد بیفتند. تغییر رنگ بسته بندی می‌تواند روشی باشد که با آن می‌توانید با تغییر سلیقه‌ی مردم درگذشت زمان همچنان روی مد بمانید.

 

رنگ بسته بندی، تغییر رنگ بسته بندی، روانشناسی رنگ ها

 

معایب تغییر رنگ بسته بندی

 

ممکن است کالای شما دیگر قابل‌شناسایی نباشد

اگر بسته بندی شما به رنگ قهوه‌ای شناخته‌شده است یک‌شبه آن را به آبی تغییر ندهید. برای مصرف‌کننده‌ها تغییر رنگ ناگهانی گیج‌کننده است و ممکن است به فروش شما آسیب بزند. حتی باوجود لوگوی شما روی بسته بندی، رنگ خیلی زودتر حضور شمارا نشان می‌دهد. مثلاً هیچ‌کس به کوکاکولایی که قرمز نباشد اعتماد نمی‌کند.

این تغییرات ممکن است هزینه‌بر باشند

طراحی هزینه می‌برد. تحقیق برای انتخاب رنگ بسته بندی هزینه می‌برد. برندینگ کار ارزانی نیست. این به این معنی نیست که شما نباید رنگ بسته بندی را تغییر دهید اما باید به این تغییر رنگ به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری نگاه کنید. اگر تحقیقاتی که انجام دادی نشان داد که تغییر رنگ روی فروش شما تأثیری نخواهد گذاشت پس بهتر است فعلاً این کار را نکنید.
تغییر رنگ برند یک‌جور ریسک است اما می‌تواند یک ریسک محاسبه‌شده باشد. شرکت اسپاتیفای 5000 رنگ سبز مختلف را قبل از عوض کردن رنگ لوگویش در نظر گرفت و بعد تغییر را ایجاد کرد.

 

رنگ بسته بندی، تغییر رنگ بسته بندی، روانشناسی رنگ ها

 

تغییر رنگ بسته بندی یک انتخاب کاملاً خوب یا بد نیست و می‌تواند تحت تأثیر عوامل مختلف نتیجه‌های مختلفی داشته باشد. هیچ فرمول طلایی وجود ندارد که بتوانید با استفاده از آن تصمیم بگیرید که رنگ بسته بندی را تغییر بدهید یا نه. اول تصمیم بگیرید دوست دارید چه نتیجه‌ای از این تغییر رنگ بگیرید و بر اساس آن شروع به تحقیق و آزمایش کنید تا بهترین رنگ بسته بندی را برای نتایجی که می‌خواهید انتخاب کنید.


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

ایده های خلاقانه و کاربردی برای بسته بندی دونات
ایده های خلاقانه و کاربردی برای بسته بندی دونات

بسته ‌بندی دونات یک جزء مهم و اساسی در صنعت خوراکی‌هاست که تاثیر بسزایی بر جلب‌توجه مشتریان و حفظ کیفیت محصول دارد. بسته ‌بندی دونات به‌طورکلی باید...

مطالعه مقاله
نحوه انتخاب بسته بندی مناسب محصول
نحوه انتخاب بسته بندی مناسب محصول

انتخاب بسته ‌بندی مناسب برای محصولات بسیار مهم است و باید به عوامل مختلفی توجه شود. در این مقاله توضیحاتی دراین‌خصوص آورده شده است...

مطالعه مقاله
چگونه هزینه های بسته بندی و حمل و نقل را کاهش دهیم؟
چگونه هزینه های بسته بندی و حمل و نقل را کاهش دهیم؟

کاهش هزینه‌های بسته‌ بندی و حمل‌ونقل یکی از راه‌های مهم برای بهبود کارایی و سودآوری کسب‌وکارها است. در این راستا، می‌توانید از...

مطالعه مقاله