اشتباهات رایج در بسته بندی چیست؟ و چگونه می توان از آن ها جلوگیری کرد؟

زینب علیجانی / 17 شهریور 1399

اشتباهات رایج در بسته بندی، بدترین بسته بندی ها

همیشه مردم برای طراحی بسته بندی به دنبال این هستند که چه‌کاری بکنند تا بهترین بسته بندی را داشته باشند اما نباید از کارهایی که نباید کرد و اشتباهاتی که باید از آن‌ها دوری کرد غافل شد. در ادامه به بزرگ‌ترین اشتباهاتی که در هنگام طراحی بسته بندی می‌توانید مرتکب شوید و راه‌حل‌هایی برای جلوگیری از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

دنبال ترند ها ندوید

ممکن است دنبال کردن جدیدترین ترند های بازار که همه‌ی کسب‌وکارها آن را دنبال می‌کنند وسوسه‌انگیز باشد؛ اما هر بیزینسی باید متوجه این باشد که به نتیجه‌ی بلندمدت انتخاب‌هایش فکر کند. دنبال کردن ترند هایی که در کنار تازه و جدید بودن، کاربرد دارند و تصویر کلی برند شمارا تغییر نمی‌دهند انتخاب بهتری است.
برای اینکه از ارتکاب این اشتباه جلوگیری کنید باید تحقیقات زیادی انجام دهید و به بسته بندی‌هایی که سال‌هاست در بازار تازه مانده‌اند خوب توجه کنید. به‌جای توجه کردن به هر کار جدیدی که بقیه در حال انجامش هستند بهتر است دنبال ترند هایی باشد که همراه با هویت برند یک زاویه جدید را نشان می‌دهند و می‌توانند یک انتخاب بلندمدت هم باشند. حتی اگر خواستید ترندی را که همه دنبال کرده‌اند را روی طراحی بسته بندی پیاده کنید، طرحی را انتخاب کنید که تبدیل به سردسته‌ی ترند جدید شود.

شلوغ‌کاری نکنید

بعضی وقت‌ها طراحان بسته بندی همه‌ی رنگ‌های موجود را روی بسته بندی خالی می‌کنند یا ترکیب رنگ بسیار زننده‌ای انتخاب می‌کنند. بعضی وقت‌ها تایپوگرافی در طراحی بسته بندی می‌توانند همه‌چیز را شلوغ‌پلوغ و پیچیده نشان دهد و خریدارن حتی به خودشان زحمت نمی‌دهند که بفهمند این حروف چه چیزی برای گفتن دارند.
برای جلوگیری از ارتکاب این اشتباه همیشه از تعداد محدودی تایپ فیس در طراحی بسته بندی استفاده کنید و سعی کنید از یک خانواده‌ی فونت استفاده کنید تا حرکت چشم از اسم برند تا اطلاعات دیگر مثل مواد اولیه راحت باشد. اشتباهی که بعضی افراد در جلوگیری از این مشکل می‌کنند این است که فونت‌ها را بیش‌ازحد ریز انتخاب می‌کنند تا شلوغ‌کاری نشود اما نوشته‌های روی بسته بندی حتماً باید واضح و قابل‌خواندن باشند. رعایت این موارد نباید باعث شود که روی اسم برند تمرکز نکنید، این قسمتی است که باید هرکاری از دستتان برمی‌آید برای دیده شدنش انجام دهید.

اشتباهات رایج در بسته بندی

 

با بسته بندی مردم را عصبی نکنید

هیچ‌چیز بدتر و اعصاب خورد کن تر از بسته بندی‌هایی نیست که برای باز شدنشان نیاز به ارّه است! یا بسته بندی‌هایی که بعد از باز شدن حتماً نیاز به یک بسته بندی دیگر در خانه‌دارند تا از آن‌ها نگه‌داری کند.
برای جلوگیری از عصبی کردن مردم با این اشتباهات بهتر است به تجربه‌ای که مصرف‌کننده‌ها قرار است داشته باشند فکر کنید. اینکه بسته بندی به‌قدری خوب باشد که توجه خریدارن را جلب کند که محصول را از روی قفسه‌ها بردارند کافی نیست بلکه باید به بقیه مسیری که این بسته بندی تا خانه‌ی مصرف‌کننده طی می‌کند هم‌فکر کرد. بسته بندی باید در کنار محافظت از محصول راحت باز و بسته و استفاده شود؛ اما حواستان باشد بعضی محصولات از این لیست خط می‌خورند مثل بسته بندی قرص‌ها و داروها.

wrap rage

لطفاً کاپی نکنید!

اینکه رقبایتان را بررسی کنید و از استراتژی‌های موفقیت‌آمیز آن‌ها استفاده کنید چیز بدی نیست اما نباید کاملاً هویت بسته بندی محصولتان را بر اساس یک برند دیگر بچینید. بسته بندی باید شمارا از بقیه‌ی رقبای بازار متمایز کند و کپی کردن هویت یک برند دیگر فقط مقدار ناچیزی پول به جیب شما می‌ریزد آن‌هم وقتی‌که یک شخص محصول شمارا با محصول یک برند دیگر اشتباه می‌گیرد. پس با کپی کردن طراحی بسته بندی نمانام‌های دیگر جلوی شناخته شدن برندتان را نگیرید.
برای جلوگیری از این اشتباه حتماً تمام رقیب‌های بازار را شناسایی کنید و در طراحی بسته بندی دقت کنید که همه‌چیز ازجمله رنگ، عکس و گرافیک‌های استفاده‌شده خاص و منحصربه‌فرد هستند.

آبروی خودتان را نبرید

اشاره به یک مسئله‌ی حساس اخلاقی یا استفاده از یک عکس نامناسب ممکن است تصویر برند شمارا خراب کند. اشتباهات تایپی و املایی مثلاً استفاده‌ی اشتباه از «هکسره» روی بسته بندی می‌تواند اشتباه خجالت‌آور و گران‌قیمتی برای برند شما باشد.
کاری که برای جلوگیری از این اشتباه در طراحی بسته بندی باید بکنید بازخوانی، بازخوانی و بازهم بازخوانی است. چندین و چند بار و از دیدگاه چند شخص مختلف طرح بسته بندی و تمام نوشته‌های روی آن را بازخوانی کنید چون جزئیات کوچک ممکن است در نگاه اول به چشم نیایند.

به گذشته پشت نکنید

پیش‌آمده که خیلی از برندهای قدیمی تصمیم به‌عوض کردن طراحی بسته بندی‌شان کرده‌اند و از آن نتیجه‌ی عکس گرفتند. کمپانی سونی یک‌بار تصمیم به تعویض لوگوی محصولاتش کرد و مسابقه‌ای برگزار کرد که بهترین طرح را از شرکت‌کنندگان انتخاب کند و درنهایت بعدازاینکه جایزه‌ی بزرگی به نفر اول داد، از تغییر لوگو پشیمان شد و به استفاده از همان لوگوی ساده و معمولی خودش ادامه داد. اگر محصولی دارید که مدت خیلی زیادی است که در بازار وجود دارد و به چشم هر خریداری آشناست بهتر است فقط طراح بسته بندی‌تان را آپدیت کنید بدون اینکه چهره‌ی بسته بندی اتان را کاملاً تغییر دهید.
چطوری مرز این اشتباه را تشخیص دهیم؟ به طراحی بسته بندی محصول فکر کنید، ببینید چه چیزی باعث شده است تا از بقیه رقبا متمایز باشد؛ و اصولاً کدام المان طراحی روی بسته بندی برای خریدار آشناست و بخشی از هویت برند شده است. این المان‌های طراحی می‌توانند چیزهایی مثل ترکیب رنگ، یک عکس به‌خصوص، لوگوی خاص و غیره باشند. بعدازاینکه سمبل‌هایی که امتحانشان را پس داده‌اند را شناسایی کرده‌اید، آن‌ها را در طراحی بسته بندی حفظ کنید و در قسمت‌های دیگر طراحی بسته بندی خلاقیت به خرج دهید اما حواستان باشند که همه‌ی انتخاب‌هایتان باید با المآن‌های قدیمی طرح همگام باشند.

چاپ تک رنگ سفید روی بسته بندی کرافت، چاپ سفید روی کرافت

یک بسته بندی فوق‌العاده و همه‌جوره عالی اتفاقی به وجود نمی‌آید و نتیجه‌ی فکر کردن خلاق، برنامه‌ریزی، تحقیق، شناختن مارکت و اجتناب کردن از اشتباهات مرسوم است. علاوه بر مطالعه‌ی بهترین بسته بندی‌های دنیا و طرح‌هایی که توانسته‌اند در سطح بین‌المللی شناخته شوند بهتر است طراحی بسته بندی‌هایی که باعث خراب شدن هویت برند و ضرر مالی شده‌اند را هم مطالعه کنید تا از اشتباهات آن‌ها درس بگیرید و مطمئن شوید این اتفاق برای شما نمی‌افتد.


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

ایده های بسته بندی فینگرفود
ایده های بسته بندی فینگرفود

بسته ‌بندی فینگر فود، به دلیل ماهیت منحصربه‌فرد و مصرف آسان آن‌ها، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این نوع بسته ‌بندی باید طوری طراحی شود که...

مطالعه مقاله
آموزش انواع مراحل پاک کردن چاپ سیلک
آموزش انواع مراحل پاک کردن چاپ سیلک

چاپ سیلک که به آن چاپ صفحه نیز گفته می‌شود، روشی است که از یک مش یا الگو برای انتقال جوهر به روی سطح استفاده می‌کند. جوهرهای مورداستفاده می‌توانند...

مطالعه مقاله
چاپ چهار رنگ چیست؟ (بررسی معایب و مزایای آن)
چاپ چهار رنگ چیست؟ (بررسی معایب و مزایای آن)

روند چاپ چهار رنگ با تقسیم تصویر اصلی به چهار رنگ جداگانه آغاز می‌شود. سپس، برای هر رنگ، یک صفحه یا سیلندر چاپ جداگانه ساخته می‌شود. در طی فرایند چاپ...

مطالعه مقاله