نقش طراحی گرافیک در دنیای بازاریابی دیجیتال و تولید محتوا چیست؟

زینب علیجانی / 28 مرداد 1399

تاثیر طراحی گرافیک در دیجیتال مارکتینگ خلاقانه

آیا بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ شما خلاقانه است؟ بسته به دیدگاه شما ممکن است معنی عبارت «بازاریابی خلاقانه» تغییر کند. مطمئنا هر کسب‌وکاری که حتی اگر کمی از روش‌های سنتی تبلیغات فاصله بگیرید، خلاق محسوب می‌شود اما در دنیای مارکتینگ، بازاریابی خلاقانه دقیقاً نقطه‌ی وسط هنرهای خلاق و مارکتینگ است. هنرهای خلاقانه دقیقا چیست؟ به‌طورکلی شامل مهارت‌هایی مثل موسیقی، رقص و نمایش می‌شود؛ اما در دنیای مارکتینگ بیشتر به مهارت‌هایی مثل عکاسی، تصویرسازی، موسیقی و نویسندگی اشاره دارد. این هنرها درواقع همان وردهای جادویی هستند که اطلاعات، داده‌ها، آمار و ارقام را به طرز شگفت‌انگیزی تبدیل به یک داستان می‌کنند؛ و این داستان ستون اصلی مارکتینگ شما خواهد بود. طراحی گرافیک با برندینگ یا برند سازی پیوند محکمی دارد و برندسازی با مارکتینگ پیوند خورده است. پیوند بین این دو چیزی است که باعث ایجاد سردرگمی در بسیاری از کسب‌وکارها می‌شود. شما نمی‌توانید بدون داشتن برندینگ، بازاریابی انجام دهید و مارکتینگ شما اگر بر یک برندینگ حسابی بنا نشده باشد تقریبا به جایی نمی‌رسد. بسیاری از کسب‌وکارها فکر می‌کنند مارکتینگ و برندینگ یک‌چیز هستند اما درواقع برندینگ طرحی است که شما می‌خواهید برند شما بر اساس آن دیده شود و مارکتینگ روشی است که با آن این طرح را به دنیا نشان می‌دهید.

یک المان بصری قوی بخش مهمی در برندینگ خوب است. اگر به قسمت راهنمای برند کمپانی‌های بزرگ نگاه کنید همیشه صفحات زیادی راجع به بایدها و نبایدها برای چگونگی نشان دادن هویت بصری برند است. به‌این‌علت که طراحان گرافیک تلاش زیادی کرده‌اند تا چیزهایی مثل نشان‌واره، فونت و رنگ‌ها را طوری طراحی کنند که به‌درستی و بهترین شکل نماینده‌ی برند باشد. پس خیلی هم عجیب نیست که کمپانی‌ها نمی‌خواهند این دستاوردهای سخت طراحی گرافیک را از دست بدهند.
«طراحی گرافیک غذای برند شما است و برندینگ غذای اصلی بیزینس شما است»

تاثیر طراحی گرافیک در دیجیتال مارکتینگ خلاقانه

رنگ زرد و قرمز و سیب‌زمینی سرخ‌کرده از نشانه‌ها برند مک‌دونالد هستند

طراحی گرافیک عامل موثر پیام‌رسانی است

می‌توان مارکتینگ را به پروسه‌ی جلب‌توجه‌ی مردم نسبت به محصولات یا خدمات بیزینس شما دانست؛ و یکی از بهترین روش‌ها برای این کار پیام‌رسانی به مردم در رابطه با خود کسب‌وکار، محصولات یا خدماتی که ارائه می‌دهد است. این پیام‌ها می‌توانند چیزهای واضحی مثل یک آپدیت راجع به محصول جدید یا یک سخنرانی طولانی که چرا کالای الف از کالای ب فلان کمپانی بهتر است باشند. یا اینکه می‌توانند به‌طور زیرکانه و زیرپوستی به مخاطب بگویند که شما چه نوع شرکتی هستید، مخاطب شما چه جور آدمی است یا مصرف‌کننده با خرید محصول و دریافت خدمات شما به چه سبک زندگی‌ای دست پیدا می‌کند. تصحیح و بازبینی کردن این پیام‌ها تا وقتی‌که بسیار زیرپوستی به نظر بیایند یکی از دغدغه‌های اصلی درزمینه‌ی مارکتینگ است. یکی از ابزارهای مهمی که برای حل این مسئله در بازاریابی استفاده می‌شود، تصویرسازی و طراحی گرافیک است. یک ضرب‌المثل معروف خارجی می‌گوید یک عکس از هزار کلمه باارزش‌تر است. برای یک پیام‌رسانی موفق باید مفهوم با دقت و مختصر بیان شود. با استفاده از روانشناسی پشت طراحی گرافیک شانس بیشتری برای اینکه پیام شما توسط افرادی که می‌خواهید دریافت شود بالا می‌رود.

نقش طراحی گرافیک در تولید محتوا ، تاثیر طراحی گرافیک در دیجیتال مارکتینگ خلاقانه

متن در تصویر « شما را زنده نگه می‌دارند» پیام کمپانی نایک

نقش طراحی گرافیک در تولید محتوا

از هر کسب‌وکار یا بازاریابی بپرسید مهم‌ترین بخش مارکتینگ چیست؟ به‌احتمال‌زیاد جوابشان کانتنت مارکتینگ (Content Marketing) یا تولید محتوا خواهد بود. بعد از ظهور اینترنت تولید محتوایی که برای اطلاع‌رسانی، سرگرمی و جلب‌توجه طراحی‌شده باشد قسمت بزرگی از مارکتینگ استراتژی هر کسب‌وکاری را گرفته است. درواقع کانتنت مارکتینگ و تولید محتوا سه برابر بیشتر از تبلیغات در وب نتیجه‌بخش است. تولید محتوا و طراحی گرافیک مثل نان و پنیر هستند و همیشه در کنار هم می‌آیند. با استفاده از طراحی گرافیک، تصاویر، چارت‌ها و غیره می‌توان به داده‌ها و اطلاعات زندگی بخشید. البته روش‌های دیگری هم هستند که باعث می‌شود طراحی گرافیک باعث شود محتوای متنی به چشم بیاید.

ایجاد یک احساس

همیشه المان‌های روانشناسی زیادی پشت قسمت‌های گرافیکی یک داستان وجود دارد. این گرافیک‌ها باعث به وجود آمدن یک حس در یک پست یا مقاله می‌شوند. رنگ‌ها، انتخاب فونت و تصاویر استفاده‌شده همه و همه به برانگیخته شدن یک حس و نظر خاص کمک می‌کنند. این المان‌ها به خواننده القا می‌کنند که باید چه حسی داشته باشند، کلمات چه منظوری دارند و کسی که این محتوا را نوشته (بیزینس پشت آن) دوست دارد چه طور به نظر بیاید. یک پست در وبلاگ بدون هیچ عکسی به‌احتمال‌زیاد شکست می‌خورد و آپدیت‌های فضای مجازی که بدون عکس هستند تا سه برابر کمتر تبادل دریافت می‌کنند.

حفظ علاقه و توجه

این برای همه‌ی افرادی است که به خودشان می‌گویند «بهتر است یک عکسی چیزی به پستم اضافه کنم»، طراحان گرافیک با شنیدن این حرف و اینکه مردم چقدر این مسائل را ساده می‌گیرند اعصابشان به هم می‌ریزد؛ اما همین حرف هم نشانه‌ی این است که حتی افرادی که هیچ تحصیلاتی درزمینه‌ی گرافیکی ندارند از تاثیر یک تصویر خوب روی دیده شدن پست‌هایشان باخبرند. در کل علم گرافیک به پیدا کردن عکس مناسب برای پست و مقاله محدود نمی‌شود بلکه هنر واقعی آن این است که چطور با استفاده از المان‌های بصری می‌توانند تاثیر کلمات را دوچندان کنند. هیچ‌وقت توانایی طراحی گرافیک را در توضیح دادن، هدایت کردن و راهنمایی کردن دست‌کم نگیرید. مخصوص در متن‌هایی که سخت و پیچیده هستند (مثل مقالات علمی یا خبری در زمینه‌ی خاص)، یک طراحی گرافیک هوشمند می‌تواند محتوایی را که هیچ‌کس دو ثانیه هم روی آن وقت نمی‌گذارد را تبدیل به محتوایی کند که مردم آن را با دوستان و خانواده به اشتراک می‌گذارند.

اضافه کردن اطلاعات

در آخر، طراح گرافیک شما می‌تواند به‌راحتی ارزش پول شما را چند برابر کند به این صورت که مقدار زیادی اطلاعات به‌راحتی می‌توانند توسط دریافت‌کنندگان محتوای مارکتینگ شما هضم شوند (همان ضرب‌المثل ارزش یک تصویر بیشتر از 1000 کلمه است). بعضی‌اوقات از طراحان گرافیک انتظار می‌رود از طریق اینفوگرافی، چارت‌ها، تصویرها و غیره یک سری اطلاعات را به محتوا اضافه کنند اما در زمان‌های دیگر طراحی گرافیک به‌تنهایی می‌تواند باعث انتقال اطلاعات به روشی جذاب و سرگرم‌کننده شود. احتمالا خودتان هم متوجه شده‌اید که طراحی گرافیک در قسمت‌های مختلف تولید محتوا وجه اشتراک‌های زیادی باهم دارند اما در همه‌ی زمینه‌ها هدف بهتر نشان دادن، پشتیبانی کردن و اضافه کردن به محتوا است. طراحی گرافیک ‌چیزی است که کانتنت مارکتینگ را از حالت معمولی به فوق‌العاده تبدیل می‌کند.


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

عکاسی تبلیغاتی
عکاسی تبلیغاتی

کاربرد گسترده عکاسی تبلیغاتی باعث شده تا به وسیله عکاسی حرفه ای تبلیغاتی و تجاری بتوان تبلیغات گسترده و مفیدی را انجام داد.

مطالعه مقاله
چرخه رنگ چیست؟راهنمای کامل تئوری رنگ و هارمونی
چرخه رنگ چیست؟راهنمای کامل تئوری رنگ و هارمونی

تعریف تئوری رنگ Color Theory، چرخه رنگ چیست؟ color wheel و چه ارتباطی به تئوری رنگ دارد؟

مطالعه مقاله
بسته بندی هدیه های تبلیغاتی و انواع مختلف آن
بسته بندی هدیه های تبلیغاتی و انواع مختلف آن

این مطلب نکته های مهم در بسته بندی را مورد توجه قرار می دهد و در پایان در می یابیم که کدام بسته بندی برای کادو و هدیه های تبلیغاتی مناسب تر است...

مطالعه مقاله