3 نکته بسیار مهم در انتخاب رنگ، که در برندینگ و فروش محصول شما تاثیر دارد

زینب علیجانی / 27 مرداد 1399

روان شناسی رنگ‌ها در دیزاین
رنگ‌ها از زیباترین چیزهایی هستند که در طبیعت وجود دارند و باعث به وجود آمدن احساسات مختلف در انسآن‌ها می‌شوند. ما اجسام را میبینیم و با استفاده از رنگ‌ها چیزهایی که شبیه به هم هستند را تمایز می‌دهیم. رنگ‌ها درواقع در طبیعت وجود ندارند ولی ما آن‌ها را با استفاده از سیستم بصری مغزمان می‌سازیم و به همین علت رنگ برای انسان بیشتر یک‌چیز درونی است که احساساتش را برمی‌انگیزد و درواقع وجود خارجی ندارد.
در طراحی و دیزاین، رنگ به‌عنوان یک نقطه‌ی کلیدی برای جلب‌توجه مردم استفاده می‌شود. انسان در هنگام مواجه با یک‌چیز جدید راحت‌ترین جنبه‌ای از آن را که می‌تواند به خاطر بسپارد رنگ است. رنگ‌های یک دیزاین همیشه ارتباطی با برندینگ آن کالا دارد. طراحان کالا از رنگ استفاده می‌کنند تا به‌طور ناخودآگاه به مصرف‌کننده‌ها این پیام را برسانند که این کالا درباره‌ی چیست. اکثر مواقع هنگام خرید مردم بیشتر به رنگ توجه می‌کنند. چند مورد بسیار مهم راجع به استفاده از روانشناسی رنگ در طراحی و دیزاین وجود دارد که در این مقاله آن‌ها را توضیح می‌دهیم.

مورد اول: جنسیت در انتخاب رنگ تاثیر زیادی دارد
مردان و زنان علایق مختلفی دارند و وقتی بحث به رنگ می‌رسند ترجیحشان باهم خیلی فرق می‌کند. بر اساس تحقیقی که توسط آقای جو هالاک انجام شد، رنگ‌های موردپسند و رنگ‌های کم طرفدار ببین زن ها و مرد ها مشخص شد. این تحقیق نشان داد که درصد زیادی از مرد ها و زن ها به رنگ آبی علاقه دارند و نارنجی رنگ مشترک کم طرفدار بین این دو گروه است؛ و درنهایت این تحقیق نشان داد که اکثر مرد ها به رنگ‌های در چشم تر و خشن‌تر علاقه دارند و برعکس زن ها به رنگ‌های لطیف‌تر علاقه دارند.

 
 رنگ‌های پرطرفدار میان زن ها و مرد ها چیست؟

رنگ های پرطرفدار میان مردان و زنان چیست؟

 

رنگ‌های کم طرفدار میان زن ها و مرد ها چیست؟

رنگ‌های کم طرفدار میان زن ها و مرد ها چیست؟

 

 

الان می‌توانید بر اساس این جزئیات بفهمید که چرا طراحان گرافیک سعی می‌کنند تا جایی که می‌توانند از رنگ آبی استفاده کنند و رنگ نارنجی زیاد دیده نمی‌شود؛ اما همیشه بهتر است از رنگ‌هایی استفاده شود که نه‌تنها افراد موردنظر شما به آن‌ها علاقه دارند بلکه رفتار و عکس‌العمل‌های خاصی را در آن‌ها برمی‌انگیزند.

مورد دوم: انتخاب رنگ به کالا یا خدمات ارائه‌شده بستگی دارد
مردم به‌صورت ناخودآگاه قبل از هر چیزی به رنگ یک کالا هنگام خرید توجه می‌کنند پس بهتر است رنگ کالا را بر اساس کاربردی که دارند یا پیامی که می‌خواهید به مخاطب بدهند انتخاب کنید. به‌عنوان‌مثال ساعت‌های جی شاک به سرسخت بودن و دوام بالایی که دارند معروف‌اند. حالا وقتی خریداران به وب‌سایت ساعت‌های جی شاک می‌روند حس اعتماد نسبت به این ساعت در آن‌ها برانگیخته می‌شود.
 

وب‌سایت جی شاک

وب‌سایت جی شاک


رنگ‌های به‌کاربرده شده در ساعت‌ها هم مستقیم با ویژگی شخصیتی مخاطبان در ارتباط هستند. ساعت‌های جی شاک کاملا برخلاف ترکیب رنگ ساعت‌های کلاسیک هستند و افرادی که می‌خواهند جدیدتر باشند و حرفه‌ای به نظر آمدن برایشان مهم نیست یا به چیزهای به‌اصطلاح باحال«علاقه‌مند هستند به این ساعت‌ها جلب می‌شوند.

مورد سوم: رنگ باعث شناسایی محصول می‌شود
طراحی محصول فقط به خاطر این نیست که محصول درک شود بلکه باید شناخته هم بشوند. مغز ما بیشتر به برندهایی که قبلا می‌شناخته است توجه می‌کند. برای اینکه محصولی را طوری طراحی کنید که قابل تعامل و شناخت باشد باید از رنگ‌هایی استفاده کنید که ویژگی‌های بیزینس شما همسو باشد و همین‌طور باعث تمایز شما از رقیب‌هایتان شوند. استفاده از رنگ در صنایع بزرگ غذایی برای ایجاد تمایز بسیار جاافتاده است و طراحان سعی می‌کنند طراحی محصولات را بیشتر بر اساس رنگ‌های خاص بنا کنند. اگر به کمپانی‌هایی مثل مک‌دونالد، کی اف سی و استارباکس که شعبه‌های زیادی در سراسر دنیا دارند نگاهی بی اندازید متوجه می‌شوید که طراحی‌های آن‌ها بر اساس دیزاین و رنگ‌های مخصوص به خودشان است.

 

استفاده از رنگ در کی اف سی KFC
 استفاده از رنگ در کی اف سی (KFC)
 

 استفاده از رنگ در مک‌دونالد
استفاده از رنگ در مک‌دونالد
 

استفاده از رنگ در کی اف سی
استفاده از رنگ در کی اف سی

 

مهم‌ترین قسمت ماجرا این است که متوجه باشید بیشتر روی عکس‌العمل خریدار نسبت به آن رنگ توجه کنید تا خود رنگ. رنگی که انتخاب می‌کنید باید باعث انتقال پیام به خصوصی که می‌خواهید شود.

چگونه رنگ‌ها روی طراحی تاثیر می‌گذارند؟
نظرهای مختلفی در ارتباط با تاثیر رنگ روی طراحی وجود دارند. در ادامه‌ی مقاله تعدادی از رنگ‌ها و تاثیر روانی آن‌ها روی مخاطب را بررسی می‌کنیم.

رنگ آبی:
آبی یکی از پرطرفدارترین رنگ‌ها در زمینه‌ی طراحی کالا است. رنگ آبی به‌طورمعمول احساساتی مانند اعتماد، امنیت و آرامش را القا می‌کند.
 

انتخاب رنگ آبی برای برندینگ و فروش محصول


آبی شامل رنگ‌های زیادی می‌شود که هرکدام از آن‌ها حس‌های متفاوتی را در انسان برمی‌انگیزند؛ مثلا آبی روشن باعث می‌شود در مخاطب حس‌هایی مثل آرامش و راحتی ایجاد شود. رنگ آبی با حس شادی هم در ارتباط است. با نگاه کردن به آسمان آبی معمولاً به انسان حس خوشحالی دست می‌دهد.

رنگ صورتی:
صورتی رنگی است که با آب‌نبات و چیزهای شیرین در ارتباط است (به همین علت شیشه‌ی عطرهای شیرین صورتی است). اکثر مردم صورتی را یکرنگ دخترانه می‌دانند. در کل رنگ صورتی با احساساتی مثل شادی و سرزندگی در ارتباط است.


انتخاب رنگ صورتی برای فروشگاه اینترنتی

رنگ مشکی:
مشکی یکی از پر توجه ترین رنگ‌های موجود است. رنگ مشکی نشانه‌ی جدیت و قدرت است. درواقع رنگ مشکی یکی از قدرتمندترین رنگ‌های طیف رنگی است. استفاده از فونت‌های مشکی از دورانی که فقط سیاه‌سفید وجود داشت تا امروزه که استفاده از همه‌ی رنگ‌ها در وسایل الکترونیکی ممکن است پرطرفدار هستند زیرا به‌راحتی می‌توانند میان رنگ‌های دیگر حس قدرت خودشان را حفظ کنند و خودنمایی کنند.
 

استفادره از رنگ مشکی در فروشگاه اینترنتی


اکثر مردم بر این باورند که رنگ مشکی به هر چیزی می‌آید و دلیل پشتش هم این احساس قدرتی که بقیه رنگ‌ها می‌دهد است.

رنگ قرمز:
قرمز رنگی است که احساس مهم بودن را القا می‌کند و همین‌طور نشان از وجود خطر می‌دهد. رنگ قرمز بیشتر در طراحی‌هایی استفاده می‌شود که نیاز به جلب‌توجه سریع دارند به‌عنوان‌مثال رنگ قرمز چراغ راهنمایی یا تابلوهای اعلام‌خطر. رنگ قرمز همیشه با عشق و علاقه هم همراه بوده است. در کل اگر می‌خواهید توجه مخاطب را به‌سرعت جلب کنید بهترین انتخاب شما رنگ قرمز است.
 

رنگ سبز:
به خاطر دلایل کاملا مشخص انسان‌ها رنگ سبز را با طبیعت، درخت‌ها و گیاهان در ارتباط می‌داند. بیشتر برندهایی که محصولات ارگانیک می‌فروشند یا دوست دار محیط زیست هستند از رنگ سبز در طراحی‌هایشان استفاده می‌کنند. چشم انسان به رنگ سبز خیلی عادت کرده است و اگر در طراحی درست استفاده شود می‌توانند به‌راحتی توجه‌ها را جلب کند.
 

استفادره از رنگ سبز در فروشگاه اینترنتی

 

در آخر، رنگ‌های یکی مهم‌ترین وسیله‌هایی هستند که با استفاده از آن‌ها می‌توانید احساسات مختلفی را در مصرف‌کننده‌ها قلقلک دهند و تاثیر زیادی در برندینگ شما و متمایز شدن شما از رقبا دارند. هیچ‌وقت یکرنگ خاصی به‌عنوان بهترین رنگ برای طراحی وجود ندارد و انتخاب رنگ باید بر اساس مخاطب‌های شما، طرز فکر آن‌ها و نوع خدماتی که ارائه می‌دهید باشد.


 


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)