لباس ایزوله چیست؟ با انواع لباس ایزوله محافظتی بیمارستانی و کاربردهای آنها آشنا شوید

حسن طنابی / 14 اردیبهشت 1399

تکنسین­های اورژانس و یا پزشکان، عموما در محیط­های عمومی و بعضا خطرناک، مراقبت­های پزشکی را به مصدومان یا بیماران ارائه می دهند و به راحتی در تماس با کسانی قرار می گیرند که ممکن است دارای آلودگی با عواملی بدون علامت یا حتی بیماری مسری باشند. همچنین ممکن است این افراد با بیماران بدحال و یا مصدومانی مواجه شوند که علامت اختصاصی خاصی نداشته باشند. با این وجود با رعایت اصول جداسازی مبتنی بر "احتیاط­های استاندارد" و اعمال روش­های حفاظت فردی با استفاده از وسایلی مانند دستکش، گان، محافظ چشم و صورت، ماسک، روکش کفش می توانند خود را در مقابل بسیاری از این عوامل بیماری حفظ نموده و از بروز مشکلات بیشتر جلوگیری نمود. اهمیت این موضوع به گونه ایست که درصورت عدم به کارگیری وسایل حفاظتی، ذرات بیماری می تواند باعث گرفتاری افراد گردد. بنابراین استفاده از وسایل حفاظتی، می تواند علاوه بر کاهش مرگ و میر و ابتلا به بیماری، در کاهش میانگین بستری و مداخلات درمانی، نقش به سزایی داشته و در تامین و ارتقا سلامت افراد جامعه مثمر ثمر واقع شود. فراموش نکنیم بقول معروف"پیشگیری همیشه راحتتر از درمان است".

مشاهده و خرید آنلاین کلاه یکبار مصرف

وسایل و تجهیزات حفاظت فردی، سدیست تا  از صدمات شغلی و تماس با خون یا مایعات بدن بیمار جلوگیری نماید و با کنترل­های پیوسته و حساب شده و آگاهی از روش کار، ریسک کار را پایین می آورد. مثلا ترتیب زیر بمنظور موثر واقع شدن حفاظت فردی پیشنهاد می­گردد:

  1. انجام عمل بهداشت دست

  2. پوشیدن گان، روکش کفش

  3. پوشیدن ماسک

  4. استفاده از عینک و کلاه

  5. پوشیدن دستکش

  6. انجام عمل بهداشت دست (که به دلیل اهمیت آن در مرحله آخر هم تکرار میشود)

همانطورکه در بالا اشاره شد، یکی از وسایل حفاظت فردی، "گان" می­باشد که در ادامه اطلاعاتی را در این مورد در اختیارتان قرار می­دهیم.

لباس محافظتی یا ایزوله بیمارستانی چیست؟

لباس­ها به عنوان یکی از عوامل مهم در مراقبت های بهداشتی شناخته می­شوند."گا­ن" نیز پوششی است که با هدف محافظت از پوست و جلوگیری از آلوده شدن لباس در حین انجام فعالیت­های مراقبتی و درمانی، استفاده می شود. به طور مشابه، لباس­های ایزوله به لباسی گفته می­شود که بمنظور محافظت از بیماران و یا کادر درمانی در موقعیت­هایی که احتمال ترشح یا اسپری شدن خون یا مایعات بدن، وجود دارد، استفاده می­شود.

در حال حاضر، در مورد اصطلاحات لباس، موارد زیر وجود دارد: لباس­های ایزوله، لباس­های پوششی، لباس­های احتیاطی و لباسهای محافظ. اصطلاح لباس پوششی برای تعریف "لباس عایق" استفاده می شود. اصطلاحات" لباس محافظ"و" لباس احتیاط" نیز برای تعریف لباس­های ایزوله در بازار استفاده می شود.

سیر تکاملی لباس­های محافظتی چگونه بوده است؟

از لحاظ تاریخی، لباس­های ایزولاسیون به عنوان پوششی در موارد جداسازی برای محافظت از انتقال میکروارگانیسم­ها استفاده می شوند و از 100٪ پنبه یا 50/50 پنبه/ پلی­استر ساخته شده­اند. لباس­های ایزوله شده به سبک قدیمی به دلیل جذب مایعات و شستشوی گسترده محصولات به خراب شدن پارچه­ها منجر می­شدند که محافظت حداقلی را دارا بودند. درهرصورت لباس های فعلی، بارها و بارها طراحی شد تا به شکل فعلی رسیده است. به عنوان مثال در هفته مد NCSU در سال 2013، از عملکرد یک نوع طراحی موسوم به طراحی لامار یاد شده است، که یک نمونه اولیه، ساخته و در آزمایشگاه بررسی شد. سال­ها بعد، مدلی موسوم به مدل

طراحی شد. این مدل خاص، در سال 2015 توسط سیستم بهداشتی "هنری فورد دیترویت" از پنبه پوشیده می­شد. اگرچه آزمایشات بعمل آمده، رضایت بیماران را بهمراه داشت اما تغییرات و بروزرسانی محصول هزینه بردار و مراقبت از آن نیز سخت­تر بوده است. لذا طراحان این حوزه، مدل­های بهتر و کارامد­تری را پیشنهاد دادند.

با این حال، تمام این پوشش­ها، یک هدف را دنبال می­کردند و آن حداقل رسانی نفوذ بیماری و آلودگی بوده است. مثلا یکی از راه­های انتقال بیماری، از طریق انتقال قطرات تنفسی می باشد و ساده ترین راه انتقال آن، سرفه، عطسه یا صحبت کردن است. اما با استفاده از لباس­های محافظ و از طریق استاندارد­های پیش بینی شده، می­توان مانعی را ایجاد کرد تا در معرض مستقیم قطرات آلودگی قرار نگرفت.

در جدول زیر نمونه­ ای از لباس­های ایزوله شده، قرار داده شده است.

نمونه­ های لباس­ محافظتی یا ایزوله

 

نوع لباس

 

توضیح

 

 

 

لباسی که در تصویر می بینید، از پلی­پروپیلن با روکش پلی­اتیلن ساخته شده و در خصوص محافظت در برابر نفوذ مایع، خوب عمل می نماید.

 

 

 

تصویر روبرو یک نمونه پوشش کفش را نشان می­دهد که از روکش پلی­اتیلن بوده و نفوذ سیال در آن ممکن نمی باشد.

 

 

 

این پوشش، در برابر آلودگی محافظت کرده، و اجازه می­دهد هوا به راحتی جریان یابد.

سبک وزن بودن این پوشش، ویژگی بارز آن است.

 

نکته حائز اهمیت دیگر آن است که پروسه پوشیدن این لباس­ها، نباید به سختی اتفاق بیوفتد، چراکه در بیشتر مواقع، پزشکان و پرستاران فقط چند دقیقه فرصت دارند تا این لباس­ها را پوشیده و استفاده نمایند.

بالاخره چه لباسی مناسب است؟

همانطور که در مطالب بالا اشاره شد، در انتخاب لباس پزشکان و کادر درمانی، می­بایست دقت نظر داشت. لباسی که برای آنها پیش­بینی می شود، باید علاوه بر فاکتور مقاوم بودن، راحت بوده تا پزشک و تکنیسین و کادر درمانی، به چالاکی رسیدگی­های مربوطه را انجام دهند. همچنین خوب است تا در طراحی لباس­های ایزوله، به فاکتور­های دیگری نظیر هزینه، تناسب، زیست سازگاری ، اشتعال­پذیری، بو و حفظ کیفیت نیز توجه شود.


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)