نکاتی جهت شستشو و نگهداری فرش

مهسا موسوی / 20 اسفند 1398

در مطلب قبلی توضیحاتی در رابطه با قدمت و تاریخچه قالی یا فرش داده شد و از ارزش و فرش و هنر قالیبافی نیز یاد شد.

حال در این مطلب بر آن شدیم تا به نکاتی در رابطه با نگهداری و همچنین شستشوی فرش با شما به اشتراک بگذاریم تا با توجه به این موارد بتوانید فرش ماشینی و یا فرش دستبافت خود را به نحو احسن نگهداری کنید.

همانطور که در مطلب قبلی ذکر شد یکی از رسومات پایان سال و خانه تکانی شستن فرش های خانه است و به این نکته اشاره شد که برای شستن فرش می توانید از دو روش؛ سپردن فرش به قالیشویی های معتبر و یا شستن فرش در خانه، اقدام کنید.

البته توصیه می‌شود برای شستشوی فرش دستبافت و فرش ابریشم از قالیشویی های کاردان و معتبر کمک بگیرید، چرا که در صورت وجود لک روی فرش های نفیس و یا رنگ پذیری این نوع فرش ها، شستشوی آن در خانه کمی مشکل بوده و ممکن است به رنگ و یا بافت فرش آسیب وارد شود.

برای شستن فرش در خانه باید حتما به فضای مورد نیاز و همچنین صرفه جویی در مصرف آب توجه کنید. نکته مهم برای شروع تمیز کردن فرش تکاندن فرش برای کم کردن گرد و غبار آن است، این کار باعث می‌شود تا در ادامه شستن فرش راحت تر باشد چون بخشی از آلودگی های آن را قبل از خیس شدن از بین برده اید، اما در حین تکاندن فرش باید احتیاط کنید تا آسیبی به بافت و تار و پود ان وارد نشود.

شستشوی فرش

مورد دوم که بسیار مهم است مطمئن شدن از رنگ ندادن فرش می‌باشد زیرا اگر فرش شما رنگ بدهد به محض آغاز پروسه شستشو رنگ های آن بهم ریخته و به کل به ظاهر زیبای فرش آسیب خواهید رساند.

برای اینکه یقین حاصل کنید که فرش شما رنگ نمی‌دهد فقط کافیست تا یک دستمال تمیز به رنگ سفید را خیس کنید به طوری که فقط مرطوب باشد و آن را روی سطح فرش بکشید. در صورتیکه که دستمال شما رنگی شد حتما شستشوی آن را به قالیشویی بسپارید.

برای شستن فرش از آب ولرم و مواد شوینده ملایم مثل پودر شستشوی دستی، شامپو، پودر صابون و... استفاده کنید زیرا استفاده از آب داغ و مواد شوینده اسیدی موجب آسیب به بافت فرش شما خواهد شد.

پس از اتمام شستشو و آبکشی فرش برای خشک شدن آن را از پشت در فضای آزاد و دور از نور مستقیم آفتاب قرار دهید تا آفتاب تند در طول روز موجب سست شدن تار و پود فرش و کم شدن کیفیت رنگ های فرش نشود.

کاور فرش

پس از خشک شدن کامل فرش اگر قصد دارید هر چند برای مدتی کوتاه آن را در جای مشخص شده اش پهن نکنید و یا در انبار نگه دارید توصیه می‌کنیم حتما از کاور فرش استفاده کنید.

استفاده از کاور فرش راهی بسیار ساده و مقرون به صرفه برای حفظ و نگهداری از فرش می‌باشد. بدین صورت فرش را لوله کرده و در آن قرار داده و سر کاور را توسط بندی که دارد محکم می بندید تا به سادگی از نفوذ گرد و خاک و حشرات جلوگیری کنید.

توصیه می‌شود برای نگهداری از فرش از کاور فرش پارچه ای استفاده نمایید زیرا فرش نیاز به هوای آزاد دارد و گاها قرار دادن آن در کاور فرش نایلونی باعث پوسیدن فرش می گردد.

مراقبت و نگهداری روزانه از فرش، از جمله کارهایی است که برای داشتن محیطی تمیز تر لازم است. بنابراین، مراقبت روزانه فرش چگونه انجام می‌شود؟ برای تمیز نگه داشتن فرش چه اقداماتی باید انجام دهید؟ راهکار های کاربردی نگهداری فرش چیست؟

چگونگی مراقبت روزانه فرش 

برای مراقبت و استفاده روزانه از فرش باید مراحل خاصی را به نوبت طی کنید.  برای اینکه فرش هایی که زیر اجسام سنگین  قرار گرفته‌اند را به روز اول بازگردانیم ابتدا باید پرز فرش را برس کشیده و سپس  جاروبرقی کشید. مشاهد شده است که فرش هایی که با استفاده از جاروبرقی جارو می‌شوند در بازگشت به ظاهر قدیمی خود موفق ترند. وسایلی که به مدت طولانی روی فرش می مانند به مرور زمان به فرش آسیب می رسانند و باعث فرسودگی فرش می‌شوند. اگر می‌خواهید از آثاری که توسط وسایل سنگین ایجاد می‌شود جلوگیری کنید، باید به طور دوره ای وسایل سنگین روی فرش را تعویض و یا جا به جا کنید. قالیشویی که یکی از عناصر ضروری نظافت عمومی است با توجه به نوع هر فرش متفاوت است. شما می‌توانید با فرآیندهایی که اعمال می کنید در مدت زمان کوتاهی یک فرش تمیز به دست آورید.  قبل از هر چیز برای اینکه به فرش شما آسیبی وارد نشود باید مراقب باشید که با جسمی بالاتر از 70 درجه را سطح فرش خود نزدیک نکنید. از آنجایی که فرآیند شستشوی فرش به فرش شما آسیب می رساند، باید روش پاک کردن و نگهداری روزانه را انتخاب کنید. در فرآیند پاک کردن، برای از بین بردن بوی بد و از بین بردن لکه های روی فرش، باید شامپو فرش باکیفیت را ترجیح داد و تمیز کردن را با کف شامپو انجام داد. پس از اتمام فرآیند شستشوی فرش، باید با توجه به مرطوب نشدن فرش، فرآیند خشک کردن را انجام داد.

نظافت و نگهداری فرش

برای تمیز کردن و نگهداری فرش بدون آسیب رساندن به بافت فرش باید مراحلی را طی کنید. با بررسی مراحلی که برای شما آماده کرده ایم می‌توانید با روش های ساده از شر لکه هایی که به نظر سخت پاک می‌شوند خلاص شوید. فرش را باید با جاروبرقی جارو کرد تا از تجمع گرد و غبار در کف فرش جلوگیری شود. جاروبرقی باید دو بار در هفته استفاده شود تا تمام پرز های اضافی سطح فرش کاملا از بین برود. داشتن قدرت مکش بالای جاروبرقی از جمله جزئیات مهم برای شستشو و نگهداری فرش می باشد. به منظور آسیب نرساندن به بافت فرش در هنگام نظافت؛ از انجام عملیات سخت و سنگین مانند کوبیدن و تکاندن باید خودداری شود. برای فرش‌هایی که در خانه تمیز می‌کنید، بهتر است به جای شستن، پاک کردن آن‌ها ترجیح داده شود. فرش هایی که پاک می شوند باید با شامپو فرش مرغوب پاک شوند. مایعات (چای، قهوه و ...) ریخته شده روی فرش را باید با کمک دستمال پارچه‌ای مرطوب تمیز کنید بدون اینکه به بافت فرش شما آسیبی وارد شود.
باید مراقب باشید که سطح فرش شما در دمای 70 درجه و بالاتر با چیزی تماس پیدا نکند. پس از اتمام فرآیند تمیز کردن، می توانید به فرآیند خشک کردن ادامه دهید.  در این مرحله باید مراقب باشید که فرش مرطوب نباشد و فرآیند خشک شدن زیر نور آفتاب داغ انجام نشود.
برای اطمینان از خشک شدن صحیح فرش، باید فرش را روی یک سطح صاف قرار دهید و بگذارید خشک شود به گونه ای که نور مستقیم خورشید را دریافت نکند.
یکی دیگر از روش های ترجیحی برای تمیز کردن فرش در زمان کوتاه، دریافت خدمات حرفه ای است. با کمک یک تیم متخصص می توانید فرش خود را تمیز کنید.

توصیه هایی برای از بین بردن لکه روی فرش

با مداخله صحیح می‌توانید به سرعت از شر لکه های ریخته شده روی فرش خلاص شوید!  اگر روی فرش خود لکه هایی دارید و می‌خواهید به طور کامل از شر این لکه ها خلاص شوید، می‌توانید از پیشنهادات رفع لکه روی فرش در نوشته‌های پایین بهره مند شوید.

لکه خون

برای خلاص شدن از شر تصویر ایجاد شده توسط لکه خون باید از آب سرد و شامپو فرش استفاده کنید.

 لکه شراب

می‌توانید لکه شراب را با مخلوطی از نصف آب و سرکه پاک کنید.

لکه نوشیدنی الکلی

با استفاده از شامپو فرش می‌توانند لکه نوشیدنی الکلی را از بین ببرید.

لکه چای و قهوه

مانند لکه های شراب، می‌توانید با استفاده از مخلوط 50 درصد آب و سرکه، لکه های چای و قهوه را تمیز کنید.

لکه شیر و ماست

با استفاده از شامپو فرش می توانید از شر لکه های سطحی چای و قهوه روی فرش خلاص شوید.
 
لکه شکلات

ابتدا سعی کنید با استفاده از شامپو فرش آن را پاک کنید، به عنوان گزینه دوم می توانید آن را با وایت اسپریت پاک کنید.

لکه موم و یا شمع

می توانید آن را وایت اسپریت پاک کنید.
 
لکه نفت و بنزین

می توانید با ریختن مقداری جوش شیرین باعث جذب روغن آن شوید و سپس می توانید با شستن آن ناحیه با صابون ظرفشویی لکه را پاک کنید.

 لکه جوهر

پس از خشک کردن لکه با دستمال، می‌توانید فقط با استفاده از آب لیمو جوهر را پاک کنید.

 لکه استفراغ

می توانید آن را با وایت اسپریت تمیز کنید، همچنین می توانید سرکه سیب یا جوش شیرین را انتخاب کنید.

 لکه میوه

با استفاده از مخلوط آب و سرکه می توانید از شر لکه های میوه روی سطح فرش خلاص شوید. چیزی که باید به آن توجه کنید این است که با تقسیم نسبت آب و سرکه به نصف، فرآیند تمیز کردن را ادامه دهید.

خرید آنلاین کاور بسته بندی فرش


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

تاریخچه اصالت فرش ایرانی
تاریخچه اصالت فرش ایرانی

فرش ایرانی بیانگر، اصالت و هنر ایرانی است. این هنر اصیل طی سالیان با هنر دست بافندگان زنده نگه‌داشته شده است.

مطالعه مقاله
کاور فرش چیست و نحوه استفاده از کاور فرش
کاور فرش چیست و نحوه استفاده از کاور فرش

کاور فرش در جنس‌ها و انواع مختلفی تولید می‌شود و بعضی از آن‌ها ممکن است طرز استفاده مخصوص به خودشان را داشته باشند که...

مطالعه مقاله
3 روش خانگی تمیز کردن و نگهداری فرش
3 روش خانگی تمیز کردن و نگهداری فرش

هر انسان خانه‌داری مواد شوینده و تمیزکننده هر سطوحی ازجمله فرش را دارد؛ اما موقعیت‌هایی هم پیش می‌آید که این مواد تمام‌شده باشند یا...

مطالعه مقاله