آموزش دوخت پیشبند آشپزخانه

مهسا موسوی / 12 اسفند 1400

پیشند از جمله ابزار و ملزومات آشپزی است که بیشتر برای پخت غذا و البته شست و شوی ظروف و دیگر ابزارهای آشپزی به‌کار می رود.

در این مقاله به آموزش دوخت و ایجاد پیشبند آشپزی برای خانم و البته آقای های خانه دار می‌پردازیم.

ابزار و مواد لازم برای دوخت پیشبند

مشاهده و خرید آنلاین کاغذ الگو خیاطی

موادی که برای ساخت و دوخت پیشبند آشپزی نیاز هستند عبارتند از:

پارچه به عرض یک یا دو متر: پارچه ای به عرض یک یا دو متر (بسته به انتخاب و سایز مورد نظر شما)، تهیه کنید.

مشمای مخصوص سرویس آشپزخانه: مشمایی که برای سرویس آشپزخانه به‌کار می‌رود، مشمای سفید رنگ ضخیم، به عرض یک متر تهیه کنید.

چرخ خیاطی: چرخ خیاطی برای دوخت کامل و کلی پارچه های بخش‌های مختلف به‌کار می‌رود. گرچه برای دوختن برخی از مقطع و بخش‌های پیشبند به نخ و سوزن و قیچی و دیگر ابزار های مشابه و وابسته نیاز خواهید داشت.

سنجاق: یک عدد سنجاق برای بستن و متصل کردن بخش های مختلف پارچه نیاز خواهید داشت.

آموزش دوخت پیشبند

متر: متر خیاطی را برای اندازه گرفتن پارچه و مشما نیاز خواهید داشت.

الگو: برای ساخت و دوخت این پیشبند به الگو نیاز خواهید داشت. الگو همان طرح اولیه ی به کار رفته خواهد بود که از روی آن به دوخت و ایجاد پیشبند می‌پردازید.

در گام نخست باید دامن را ایجاد کنید. برای این کار لازم است تا اندازه ی دامن را به نسبت و اندازه مورد‌نظر خود ایجاد کنید. پس‌ازاین لازم است تا دور دامن را بدوزید تا کار به خوبی و تمیزی انجام شود. سپس بالای دامن را چین بدهید و با دست یا چرخ، و با کوک درشت بدوزید.

در گام بعدی نیاز است تا جیب‌هایی برای پیشبند بدوزید تا برای قراردادن ابزار و وسایل مورد نیاز از آن‌ها استفاده نمایید.

جیب‌ها را می توانید در اندازه دلخواه و روی پیشبند بدوزید. بهتر است جیب ها متعدد و البته جا دار و بزرگ باشند.

پس از این کار به دوختن بالا تنه ی پیشبند می‌رسد. برای دوخت بالا تنه، الگوی بالاتنه را روی دولای پارچه قرار می‌دهیم و با اضافه کردن نیم سانت درز، آن را می‌چینیم تا شکل و قالب بالا تنه ایجاد شود. سپس به دوخت آن مشغول می‌شویم.

یک نمونه از الگوی پیشبند آشپزخانه را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید.

الگوی دوخت پیشبند

مشاهده و خرید آنلاین پیشبند پارچه ای

نکته مهمی که در دوخت جیب های پیشبند اهمیت دارد، آن است که این جیب ها از مقاومت و فضای کافی برخوردار باشند. برای افزایش مقاومت جیب پیشبند، می‌توانید آستری از نایلون، پارچه های ضخیم و هر روکش و کاوری که مقاومت و دوام جیب های پیشبند را نسبت به رطوبت، فرسایش و آسیب های محیطی افزایش دهد، استفاده کنید.

پس از این نوبت به دوخت بالا تنه می‌رسد. برای بالا تنه، الگو را روی دو لای پارچه قرار دهید و با در نظر گرفتن نیم سانت فاصله ی درز، آن را بدوزید.

برای بند گردن پیشبند نیز می توانید یک بند برداشته، آن را اتو کنید و کنار بگذارید.

بند را روی یک رویه از بالا تنه قرار دهید و به آن سنجاق کنید. طرف دیگر بالا تنه را روی آن قرار دهید. سپس مشما را بر روی آن قرار دهید. پهلو و بالا تنه را بدوزید و اتو بزنید.

آموزش دوخت پیشبند پارچه ای

در گام آخر باید بالا تنه را به دامن پیشبند وصل کنید. برای این کار، از دامن به اندازه مشما برش دهید. رویه دامن را روی مشما قرار دهید و پهلو دامن و مشما را به هم بدوزید. پس از این بالا تنه را وسط دامن قرار دهید به طوری که رویه های هر دو، روی هم قرار بگیرد. یک نوار 20 در 100 سانت برای بند کمر برش دهید. آن را تا بزنید و اتو بکشید و در وسط بالا تنه پیشبند قرار دهید و سر تا سر بالای پیشبند را بدوزید. پس از این با استفاده از چرخ بر روی همه ‌دوخت‌های پیشبند، دوخت بروید تا محکم شود.

می‌توانید با اضافه کردن چین به پیشبندهای ساده پیشبند آشپزخانه چین دار بدوزید. نمونه ای از پیشبند آشپزخانه چین دار را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید.

آموزش دوخت پیشبند


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

معرفی نی های نجات‌دهنده ی محیط زیست
معرفی نی های نجات‌دهنده ی محیط زیست

نی پلاستیکی در بسیاری از سرویس های غذایی استفاده می‌شود. با اینکه نی یکبار مصرف پلاستیکی روزانه به تعداد بالایی مصرف می‌شود بد نیست جایگزین‌های آن را هم بشناسید.

مطالعه مقاله
چگونگی نگهداری از فرش در برابر کودکان
چگونگی نگهداری از فرش در برابر کودکان

خانواده‌هایی که مبلغ زیادی برای خرید فرش پرداخت کرده‌اند همیشه نگران این هستند که کودکان خردسال فرش را خراب کنند، بهتر است...

مطالعه مقاله
کاور مبل چیست و چرا باید کاور مبل بخریم؟
کاور مبل چیست و چرا باید کاور مبل بخریم؟

کاور مبل، روکش مبل یا رومبلی پارچه ای است که مخصوصاً برای محافظت از مبل، کاناپه و صندلی ساخته می‌شود تا ...

مطالعه مقاله