انواع دستکش یکبار مصرف

مهسا موسوی / 11 اسفند 1398

استفاده از دستکش‌های یکبار مصرف به یک عمل بهداشتی خوب تبدیل شده است: در نظافت، پذیرایی، مراقبت، آزمایشگاه‌ها، آرایشگاه ها، سالن‌های ناخن کاری، خالکوبی و صنعت. تصور زندگی بدون آن‌ها غیرممکن است؛ اما همیشه نباید لاتکس باشد. دستکش نیتریل، دستکش وینیل و دستکش پلی‌اتیلن نیز جایگاه ویژه‌ای دارند.    

انواع دستکش یکبار مصرف

خريد دستکش یکبار مصرف

دستکش لاتکس

لاتکس ماده اولیه طبیعی است که برای بیماران بسیار سودمند است، زیرا تعداد عفونت‌های بعد از عمل جراحی با استفاده از دستکش لاتکس به میزان قابل‌توجهی کاهش یافت. از آن زمان، استفاده از دستکش‌های لاتکس به‌شدت افزایش یافته است و با افزایش استفاده، تعداد کاربرانی که به پروتئین‌های لاستیک واکنش آلرژیک نشان دادند، افزایش یافت. در گذشته، حساسیت و آلرژی به لاستیک طبیعی به یک مشکل بزرگ برای کارکنان بیمارستان تبدیل شد. تا پایان دهه 1990، تقریباً 10 درصد از کارکنان بیمارستان به آلرژی به لاتکس مبتلا شده بودند.

انواع دستکش یکبار مصرف

توسعه جایگزین‌هایی مانند وینیل و نیتریل خوشبختانه این مشکل ایمنی و بهداشت شغلی را کاهش داده است: حساسیت آلرژیک ممکن است گاهی پس از سال‌ها قرار گرفتن در معرض لاتکس رخ دهد، اما ممکن است کاهش یابد یا حتی اگر قرار گرفتن در معرض آن به میزان قابل‌توجهی کاهش یابد، ممکن است از بین برود. بااین‌وجود، لاتکس بهترین ماده برای کسانی است که به مواد پلاستیکی حساسیت دارند.

دستکش وینیل

اولین جانشین لاتکس که به‌طور گسترده تولید شد، پلی وینیل کلراید یا به‌اختصار PVC یا وینیل بود. این ماده خام بسیار ساده‌تر و ارزان‌تر از لاتکس یا نیتریل است؛ بنابراین دستکش‌های ساخته‌شده از این ماده ارزان‌تر هستند و اگر فقط برای مدت کوتاهی از آن‌ها استفاده کنید خوب هستند. دستکش وینیل دوام زیادی ندارد زیرا وینیل تحت تأثیر انواع مواد شیمیایی رایج است، مانند مواردی که در اکثر کرم‌های دست و پاک‌کننده‌های سطوح یافت می‌شود. شما قطعا نمی‌توانید از این دستکش در هنگام دست زدن به غذا استفاده کنید. برای اینکه این دستکش‌ها شکل بگیرند و تا حدودی انعطاف‌پذیر شوند، ساختار مولکولی PVC با فتالات ها غنی شده است که  این‌ها در تماس با چربی‌ها حل می‌شوند و درنتیجه غذا را آلوده می‌کنند.

دستکش نیتریل

لاستیک نیتریل از لاتکس قوی‌تر است و همچنین در برابر روغن‌ها، چربی‌های طبیعی، بازها و اسیدها مقاوم‌تر است و کمی انعطاف‌پذیرتر است. این ماده همچنین در تماس با غذا بی‌خطر است و بعید است که واکنش‌های آلرژیک ایجاد کند. مالزی به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده لاستیک، قبلاً بیشترین تعداد کارخانه تولید دستکش‌های لاتکس را داشت و بنابراین به بزرگ‌ترین تولیدکننده دستکش‌های نیتریل تبدیل شد. اگرچه رقابت از دیگر کشورهای آسیایی در حال افزایش است، گاهی اوقات با کیفیت کمی متفاوت از مواد خام، نیتریل برای دستکش‌های یکبار مصرف تقریباً حاوی 33 تا 34 درصد اکریلونیتریل است. اگر میزان آن کمتر باشد (نیتریل نرم)، دستکش‌ها انعطاف‌پذیرتر هستند، اما مقاومت کششی و مقاومت در برابر مواد شیمیایی کاهش می‌یابد. اکریلونیتریل بیشتر استحکام و مقاومت در برابر مواد شیمیایی را بهبود می‌بخشد، اما باعث می‌شود مواد در دماهای پایین‌تر انعطاف‌پذیرتر شوند. تعادل مناسب بسیار مهم است.

دستکش پلی اتیلن

دستکش‌های ساخته شده از پلی اتیلن با چگالی بالا (HDPE) انعطاف‌پذیر نیستند. پوشیدن آن‌ها خیلی راحت نیست با لاتکس یا وینیل قابل‌مقایسه نیست بااین‌وجود، شاید رایج‌ترین دستکش یکبار مصرف باشد دستکش پلی اتیلن ارزان، قوی، قابل بازیافت و مقاوم در برابر سوخت و بسیاری از مواد شیمیایی دیگر است بنابراین برای انواع مشاغلی که فقط می‌خواهید از دستان خود محافظت کنید عالی هستند.

دستکش آشپزخانه

آشپزخانه که به‌عنوان قلب خانه از آن یاد می‌شود محیطی بسیار حائز اهمیت است  چراکه تمام مواد غذایی که توسط افراد خانه استفاده می‌گردد اول به‌صورت خام در آشپزخانه موجود می‌گردد و سپس با توجه به نوع پخت و نحوه سرو هر ماده غذایی و عملیاتی که برای آماده‌سازی آن باید انجام شود، آماده‌شده  و برای تأمین انرژی و تأمین کالری موردنیاز افراد خانواده استفاده می‌شود.
بنابراین یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی که باید برای آشپزخانه در نظر گرفت حفظ پاکیزگی و بهداشت آن است زیرا در صورت وجود هرگونه آلودگی در محیط آشپزخانه، سلامت تمامی افراد خانه تحت تأثیر قرار خواهد گرفت. در طول روز و در هنگام آشپزی و آماده‌سازی وعده‌های غذایی، مواد غذایی خام با وسایل و موارد زیادی مثل پلاستیک‌هایی که هنگام خرید استفاده‌شده، ظروف مناسب برای نگهداری در یخچال، ظروف مربوط به طبخ و از همه مهم‌تر دستان آشپز! در ارتباط هستند.

انواع دستکش یکبار مصرف

خريد دستکش یکبار مصرف

همان‌طور که می‌دانید دستان ما در طول روز با وسایل بسیار زیادی برخورد می‌کنند و هنگام آشپزی نیز با مواد غذایی ارتباط مستقیم دارند. بنابراین مهم‌ترین اصلی که هر آشپز؛ چه آشپزهایی که در خانه و برای خانواده و دوستان آشپزی می‌کنند و چه آشپزهایی که آشپزی شغل و حرفه آن‌هاست و در رستوان، فست فود و یا آشپزخانه های عمومی مشغول به تهیه غذا می باشند موظف به رعایت آن هستند، شستشوی صحیح و تمیز نگه داشتن دست ها می باشد.انواع دستکش یکبار مصرف

تصویر بالا اینفوگرافی مناسبی برای نشان دادن طرز صحیح شستن دست‌ها است که در این روش تا حد ممکن آلودگی‌ها از بین خواهند رفت.

اما برای اطمینان بیشتر و صد در صدی از حفظ پاکیزگی و سلامت، چرا از دستکش نایلونی یکبار مصرف استفاده نکنیم؟

برای اینکه دست‌ها حتی بعد از شستشو به صورت مستقیم با مواد غذایی برخورد نکنند می‌توان از انواع دستکش های یکبار مصرف استفاده نمود تا از سلامت پروسه تهیه غذا مطمئن بود.

انواع دستکش یکبار مصرف

مزیت استفاده از انواع دستکش یکبار مصرف در آشپزخانه در این است که علاوه بر رعایت بهداشت، پس از استفاده از آن می‌توان آن را دور انداخت و نیازی به شستشو ندارد و همچنین بسیار مقرون به صرفه است.

استفاده از دستکش هنگام آشپزی در آشپزخانه های عمومی مثل کافه و رستوران و یا حتی هنگام طبخ غذای نذری در مراسمات مذهبی بسیار مهم است زیرا غذای موردنظر برای افراد زیادی تهیه می‌شود و مسئولیت سنگین تری بر دوش آشپز قرار می‌گیرد و عدم رعایت بهداشت در این موارد موجب آسیب رساندن به سلامتی افراد زیادی خواهد شد.

انواع دستکش یکبار مصرف

نکته مهمی که هنگام خرید دستکش یکبار مصرف نایلونی باید در نظر داشته باشید کیفیت آن است. متاسفانه در برخی موارد سودجویان برای تهیه این نوع از وسایل یکبار مصرف از مواد کهنه و نامرغوب استفاده می‌کنند به همین دلیل باید برای خرید دستکش یکبار مصرف توجه داشته باشید از شرکت های معتبر خرید نموده و حتما به مرغوبیت آن توجه کنید. دستکش یکبار مصرف نایلونی با کیفیت مناسب باید شفاف و بدون بو باشد.

انواع دستکش یکبار مصرف

با اینکه استفاده از دستکش یکبار مصرف ممکن است به دلیل داشتن جنس نایلونی و پلاستیکی و یکبار مصرف بودن باعث ایجاد زباله و خلاف رفتارهای دوستدار محیط زیست باشد، اما با رعایت نکات برای تفکیک زباله و جدا کردن زباله های خشک و تر کمک بزرگی به بازیافت زباله کرده و می‌توان از آسیب رساندن به محیط زیست جلوگیری نمود.


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

بسته بندی قند و شکر با بهترین متریال و طراحی
بسته بندی قند و شکر با بهترین متریال و طراحی

اگر در زمینه فروش قند و شکر فعالیت دارید و به دنبال یک بسته بندی عالی برای قند و شکر هستید ما به شما پاکت قند، سلفون یا نایلون قند و کیسه شکر را پیشنهاد می‌کنیم.

مطالعه مقاله
مقایسه کاغذ پوستی دیجی کالا و تورنگ چاپ
مقایسه کاغذ پوستی دیجی کالا و تورنگ چاپ

این مقاله به مقایسه کاغذ پوستی دیجی کالا و تورنگ چاپ می پردازد. در تورنگ چاپ کاغذ پوستی طرح دار و ساده موجود است.

مطالعه مقاله
آیا آب برنج برای پوست و مو مفید است؟
آیا آب برنج برای پوست و مو مفید است؟

آب برنج از دیرباز به‌منظور داشتن پوست و مویی بهتر استفاده می‌شده است. قدمت استفاده از آب برنج به بیش از هزار سال قبل و به کشور ژاپن برمی‌گردد...

مطالعه مقاله