درباره ی صنعت چاپ و کاغذ

مهسا موسوی / 10 اسفند 1398

صنعت چاپ و کاغذ، از جمله صنعت های مهم و موثری است که نه تنها نقش برجسته ای در گسترش یافتن و منتقل کردن فرهنگ بشری ایفا کرده است، هم چنین عنصری موثری در زمینه ی شکوفایی و افزایش جایگاه صنعت و اقتصاد جهان ایفا کرده است.

کاغذ از دیر باز تا کنون همواره مورد توجه و کاربرد گسترده ی گونه ی بشری بوده است و مردم در سراسر جهان، از آن برای انتقال فرهنگ، دانش، تاریخ و دیدگاه و اندیشه ی خود به دیگران استفاده کرده است.

مشاهده و خريد آنلاين کاغذ بسته بندي

انسان های نخستین برای این که بتوانند پیام و منظورشان را به شخص دیگری برسانند، از تصویر کردن استفاده می کردند. آن ها روی سنگ ها و صخره ها نقاشی های متفاوتی ترسیم می کردند و این گونه پیام خود را به دیگران منتقل می کردند.

تاریخچه کاغذ

مشاهده و خريد کاغذ گراف

سخت بودن حکاکی روی سنگ این فکر را در ذهن بشر ایجاد کرد که برای رساندن پیامش از ابزار دیگری استفاده کند و این گونه کاغذ اختراع شد و اکنون ما بیش از 3000 نوع کاغذ مختلف داریم که برای مصارف مختلف مورد استفاده قرار می گیرند

در این نوشته قصد داریم تا به تحلیل، بررسی و پردازش چگونگی تولید و گسترش کاغذ میان مصرف کننده ها و مردم جهان بپردازیم.

برگی از یک درخت

همه چیز از زمانی شروع شد که بشر میل به جاودانگی و ترک کردن میراث و آفریده ای برای آینده ها را درون خود یافت. بشر که تا پیش از این به نقاشی بر روی غار ها و تنه های درخت می پرداخت، با گسترش فرهنگ و رواج شهر نشینی، سازه و فرآورده ای جدید و بهتر برای ثبت یافته ها و اندیشه های خود یافت که همین مقطع، مقطع و زمانی بود که کاغذ تولید شد و گسترش یافت.

پاپیروس

کاغذ های نخستین که البته به پاپیروس معروف بودند، در تمدن های کهن مصر و چین باستان ساخته و پرداخته شدند. گرچه یشتر و عموم مردم ساخت و تولید کاغذ یا همان پاپیروس را به مصر باستان نسبت می دهند، اما مدرک و یافته های مستندی از ساخت و پردازش کاغذ در چین باستان نیز به دست آمده است. با این حال کاغذ صنعتی، به گونه ای که امروز آن را می شناسیم، ساختار و داستان دیگری دارد.

 

کاغَذ های امروزی، مادّه‌ای و فرآورده ای پهن و نازک هستند که از الیاف فشرده و موادی مانند ترکیب فیبر و سلولز، که از چوب گرفته می شوند، تولید میگردند. پس از این با خشک کردن چوب و قراردادن روی یک سطح قابل انعطاف، کاغذ نهایی به دست می آید و از آن بیش‌تر برای نوشتن، طراحی، نقاشی،

تمیز کردن، دکور کردن و آرایش درونی ساختمان، صافی‌های صنعتی و پژوهشی و دیگر کاربرد های مشابه و متعارف، استفاده می شود.

کاغذ

کاغذ هم چنین کاربرد گسترده ای در صنعت بسته بندی دارد. در صنعت بسته بندی از کاغذ برای تولید و ساخت بسته بندی های کاغذی، کیسه های کاغذی، کاپ کیک، مافین، کاور و روکش برای کالا های مختلف، بسته بندی و پوشاندن داخل کیسه ها، پاکت کرافت و دیگر بسته بندی ها، استفاده می شود.

بسته بندی کاغذی

گرچه کاغذ به دلیل فرآیند تولید و بازیافت سالمی که دارد همواره مورد توجه بوده است، ولی هزینه و زمان بر بودن تولید آن نسبت به پلاستیک و نایلون سبب شده است تا مصرف کننده و البته تولید کننده، چندان تمایلی به استفاده از این گونه بسته بندی نشان ندهد.


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

کاغذ NCR چیست؟ بررسی مزایا و معایب آن
کاغذ NCR چیست؟ بررسی مزایا و معایب آن

کاغذ NCR (No Carbon Required)، یا کاغذ بدون کربن، نوعی کاغذ خاص است که برای ایجاد کپی‌های دست‌نویس یا ماشینی بدون نیاز به استفاده از کاغذ کربنی طراحی شده است.

مطالعه مقاله
کاغذ سازی | تولید کاغذ | تولیدی کاغذ
کاغذ سازی | تولید کاغذ | تولیدی کاغذ

کاغذ ورق نازکی است که معمولاً از خمیر سلولزی مشتق از چوب و سایر مواد لیگنوسلولوزیک مانند پنبه، برنج یا کاه گندم برای مقاصد نوشتن، چاپ و بسته‌بندی تولید می‌شود. در این مقاله فرایند تولید کاغذ را توضیح خواهیم داد.

مطالعه مقاله
لمینت چیست و چه کاربردی در صنعت چاپ و کاغذ و مقوا دارد ؟
لمینت چیست و چه کاربردی در صنعت چاپ و کاغذ و مقوا دارد ؟

امروزه تکنولوژی به سرعت در حال توسعه است و در این فرآیند تاثیر خود را در بسیاری از زمینه ها نشان می دهد. به طوری که...

مطالعه مقاله