کاغذ های مومی چه هستند؟

مهسا موسوی / 23 بهمن 1398

کاغذهای مومی از جمله کاغذ هایی هستند که نقش و جایگاه مهمی در بسته بندی دارد. با گسترش یافتن صنعت بسته بندی، امروز می بینیم که بیشتر جنس ها و کالا های مختلف، حتی کوچک ترین کالا ها، بسته بندی های خاص خود را دارند و همین سبب شده تا میوه، مرکبات و دیگر مواد خوراکی و کالا های مشابه نیز از این گونه ی بسته بندی بهره مند شوند.

مشاهده و خريد آنلاين کاغذ روغنی مومی

کاغذ مومی از شیوه های بسته بندی است که بیشتر برای بسته بندی، رپینگ و پوشاندن کالا و مرکبات هم چون پرتقال، سیب، انار، لیمو، پیاز و نارنگی به کار می رود. بسته بندی این گونه از کالا ها و مرکبات سبب می شود تا در طول مسیر حمل و نقل و نگه داری، سلامت و کیفیت مرکبات و میوه ها حفظ شود و از آسیب های محیط و حمل و نقل هم چون نفوذ رطوبت، نفوذ حشره ها، اثر گذاشتن گرما و سرما بر روی مرکبات و دیگر آسیب های مشابه، در امان باشند.

حال ممکن است این موضوع مطرح شود که کاغذ های مومی که برای بسته بندی و نگه داری از مرکبات به کار می روند، چه ویژگی هایی دارند و چگونه می توانند از مرکبات و دیگر فرآورده ها در برابر آسیب های محیطی، نفوذ رطوبت و حرارت پیش گیری کنند؟

کاغذ مومی

پاسخ این پرسش در بررسی و تحلیل ویژگی های کاغذ مومی نهفته است. در بیانی دیگر، برای درک و پی بردن به چرایی مقاومت این کاغذ در برابر رطوبت، حرارت و گرد و غبار، باید ویژگی ها و شیوه ی فرآوری آن را تحلیل و بررسی نماییم که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

کاغذ های مومی فرآیند ساخت و پردازش متفاوتی نسبت به دیگر کاغذ ها دارند که سبب شده تا ویژگی هایی چون مقاوم بودن نسبت به آب و چربی و هم چنین مقاومت در برابر پارگی داشته باشند. بر خلاف دیگر کاغذ های رایج، این کاغذ ها از جنس مقاوم تر ساخته شده اند و فرآیند ساخت آن ها، حرارت و انرژی بیشتری طلب می کند. هم چنین زمان و انرژی بیشتری برای تولید و چاپ این کاغذ ها به کار می رود که هزینه ی آن را نسبت به دیگر کاغذ ها، بالا تر می برد.

کاغذ های مومی مقاومت بیشتری نسبت به نفوذ چربی دارند: جنس کاغذ های مومی به گونه ای است که مانع نفوذ چربی به درون ماده ی به کار رفته می شود. این ویژگی سبب می شود تا کاغذ مومی کاربرد گسترده و برجسته ای در بسته بندی میوه، مرکبات و دیگر کالا و خوراکی های مشابه داشته باشد. ویژگی نفوذ در برابر چربی، از خاصیت، جنس و ماده ی اولیه ی به کار رفته در کاغذ های مومی ناشی می شود. هم چنین روش و فرآیند تولید این کاغذ ها نیز نقش موثری در تولید آن دارند.

کاغذ مومی

کاغذ های مومی در برابر نم و رطوبت مقاوم هستند: این کاغذ ها به دلیل گلاسه بودن، نمونه ی خوب، عایق و بادوامی در برابر نفوذ رطوبت و نم هستند که همین ویژگی، آن ها را به گزینه ی کاربردی و مهمی برای بسته بندی میوه و خوراکی هایی که در معرض نفوذ آب و نم هستند، تبدیل کرده است.

در پایان بد نیست بدانید که با افزایش آگاهی عمومی نسبت به سلامت و شرایط استفاده از بسته بندی های مختلف، کاغذ های مومی کم کم به گزینه ی مناسب و بهینه برای بسته بندی و کاور کردن میوه و مرکبات به کار می روند و پیش بینی می شود تا پلاستیک و دیگر بسته بندی های مشابه، جای خود را به کاغذ های مومی و سلفون بدهند.


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

آموزش دوخت پیشبند آشپزخانه
آموزش دوخت پیشبند آشپزخانه

نمونه ای از الگوی دوخت پیشبند ساده آشپزخانه را در این مقاله قرار داده‌ایم، می‌توانید با اضافه کردن چین به پیشبند ساده پیشبند آشپزخانه چین دار بدوزید

مطالعه مقاله
معرفی نی های نجات‌دهنده ی محیط زیست
معرفی نی های نجات‌دهنده ی محیط زیست

نی پلاستیکی در بسیاری از سرویس های غذایی استفاده می‌شود. با اینکه نی یکبار مصرف پلاستیکی روزانه به تعداد بالایی مصرف می‌شود بد نیست جایگزین‌های آن را هم بشناسید.

مطالعه مقاله
چگونگی نگهداری از فرش در برابر کودکان
چگونگی نگهداری از فرش در برابر کودکان

خانواده‌هایی که مبلغ زیادی برای خرید فرش پرداخت کرده‌اند همیشه نگران این هستند که کودکان خردسال فرش را خراب کنند، بهتر است...

مطالعه مقاله