کاپ کیک و مافین چه تفاوت هایی با هم دارند؟ (2)

مهسا موسوی / 30 دی 1398

در مطلب گذشته، به تحلیل و بررسی تفاوت میان کاپ کیک و مافین پرداختیم. دانستیم که هر دوی کاپ کیک و مافین، نمونه هایی از کیک و شیرینی هستند که در قالب های فنجان مانند و تک نفره، پخته و سرو می شوند. هم چنین پی بردیم که گرچه کاپ کیک و مافین ظاهری مشابه و شیوه ی پخت و مصرف نزدیک به هم دارند، با این حال، یکی به شمار نمی رود و اختلاف های بسیاری میان دو هست که عمده ی این اختلاف ها، به تفاوت در پخت آن ها باز می گردد.

هم چنین دانستیم که مافین، نسبت به کاپ کیک، پخت آسان و ظاهری کوچک و ساده تر دارد و همین موضوع سبب افزایش مصرف آن نسبت به کاپ کیک شده است. در این مطلب، سعی داریم تا با پرداختن هرچه بیشتر به کاپ کیک، نقطه های اختلاف و تفاوت این دو را بیشتر برجسته سازیم و در نهایت، جمع بندی و بیانی کلی از تفاوت و البته شباهت های این دو گونه ی خوراکی و شیرینی پر طرفدار، عرضه کنیم.

مشاهده و خريد آنلاين کپسول کیک

کیک مافین

کاپ کیک یا کیک فنجانی

هم چون مافین، کاپ کیک نیز در قالب هایی یک نفره و شبیه فنجان پخته و سرو می شود و به همین دلیل، به آن ها، کاپ کیک یا کیک فنجانی نیز می گویند. بر خلاف مافین ها که به صورت هرچه ساده تر و با کم ترین ترکیب و مخلفات ساخته می شدند،کاپ کیک ها ترکیب و ساختاری پیچیده و به اصطلاح، پر زرق و برق تر دارند و همین موضوع، شیوه ی مصرف و تهیه ی آن ها را نسبت به مافین، گران تر کرده است. هم چنین کاپ کیک ها نسبت به مافین شیرین تر هستند و به طور معمول، با روکش و درسینگ های مختلف هم چون وانیل، خامه، کره، شکلات و انواع میوه ها، سرو می شوند.

کاپ کیک را بیشتر متعلق به آمریکا می دانند. با این حال، این نوع کیک، در انگلستان و استرالیا نیز طرفدار های زیادی دارد و در استرالیا، به آن کیک مهمانی یا پارتی کیک نیز می گویند که البته ظاهر و چیدمان پر زرق و برقش، در این نام گذاری بی تاثیر نیست.

از دیگر نقطه های اختلاف و تفاوت کاپ کیک با مافین، می توانیم به طعم آن اشاره کنیم. با وجود این که مافین ها طعمی ساده و با شیرینی کم تری نسبت به کاپ کیک دارند، کاپ کیک ها اما تنوع طعمی گسترده و البته شیرین تری نسبت به مافین دارند و مصرف کننده های کاپ کیک، همواره از طعم های گوناگون و متنوع این نوع شیرینی، یاد می کنند. کاپ کیک شکلاتی و کاپ کیک خامه ای، دو نمونه از معروف ترین و محبوب ترین کاپ کیک ها هستند.

کاغذ کاپ کیک

گرچه سادگی مافین نقش موثری در جذب طرفدار و مصرف کننده های مختلف داشته است، اما تزئین، درسینگ و تنوع طعمی کاپ کیک نیز در جذب طرفدار و مصرف کننده بی تاثیر نبوده است و موجب استقبال مردم از این نوع شیرینی شده است.

کپسول کیک

در ادامه برای جمع بندی دو مقاله ی یاد شده، به شرحی از تفاوت و شباهت های کاپ کیک و مافین می پردازیم:

شباهت های کاپ کیک و مافین:

مواد اولیه: مواد اولیه ی تهیه ی کاپ کیک و مافین شباهت بسیاری به هم دارند و یکسان هستند. آرد، تخم مرغ، کره، شکر و شیر، جزو مواد اولیه ی کاپ کیک و مافین هستند.

هر دو از جنس کیک هستند: کاپ کیک و مافین هر دو از جنس کیک هستند و جزو خانواده ی کیک به شمار می رود.

تفاوت های کاپ کیک و مافین

بافت اسفنجی: مافین بافت اسفنجی و حفره های بیشتری نسبت به کاپ کیک دارد. حال آن که ساختار کاپ کیک منسجم و یک نواخت تر است.

درسینگ و روکش خامه ای: مافین های هیچ گونه روکش و درسینگی ندارند و این در حالی است که کاپ کیک ها به طور معمول، از روکش و لایه ی خامه ای برخوردار هستند.

محتوا و تزئینات: کاپ کیک محتوای متنوع و زیاد تری نسبت به مافین دارد که از جمله ی آن ها می توانیم به روکش خامه ای، میوه و آجیل اشاره کنیم. این در حالی است که مافین در بهترین حالت، خرده هایی از کالباس، بیکن و کشمش، استفاده می شود.

کاپ کیک بزرگ تر و سنگین تر است: کاپ کیک وزن و اندازه ی بیشتری نسبت به مافین دارد و می توانیم آن را نه یک کیک، که یک نان شیرینی به شمار آوریم.

همچنین برای سرو و بسته بندی کاپ کیک و کیک مافین می توانید از کپسول کاپ کیک و کپسول کیک مافین استفاده کنید.

 

 


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

طرز پخت شیرینی پونچیک
طرز پخت شیرینی پونچیک

شیرینی پونچیک از جمله شیرینی های محبوب و شناخته شده در ایران است و در این مقاله قصد داریم تا به معرفی و طرز پخت این گونه ی شیرینی بپردازیم...

مطالعه مقاله
درباره ی کارکرد و استفاده های کاپ کیک یا مافین
درباره ی کارکرد و استفاده های کاپ کیک یا مافین

در این مطلب قصد داریم به بررسی کاربرد کاپ کیک برای خوراکی های دیگر بپردازیم تا مصرف کننده را نسبت به دیگر مصارف کاپ کیک آگاه سازیم...

مطالعه مقاله
کاپ کیک و مورد مصرف آن
کاپ کیک و مورد مصرف آن

کاپ کیک در مراسم ها، جشن ها، شادی ها و البته غم و ناراحتی ها، کاربرد ویژه ای دارد. در این مطلب سعی داریم تا به معرفی و تحلیل کاربرد های مختلف کاپ کیک و مافین بپردازیم.

مطالعه مقاله