کاپ کیک و مافین چه تفاوت هایی با هم دارند؟ (1)

مهسا موسوی / 28 دی 1398

اگر شما هم جزو کسانی باشید که با شیرینی، کیک و خوراکی هایی از این دست سروکار دارید یا به آن ها علاقه مند هستید، به طور حتم، یک بار یا بیشتر، نام کاپ کیک یا مافین را شنیده اید و اگر خیلی در این خصوص حرفه ای باشید، تفاوت و اختلاف های زیادی میان مافین و کاپ کیک قائل هستید و می داند که این دو نام، دال بر یک کالا نیست.

با این همه، هنوز هم افراد و مصرف کننده های بسیاری هستند که این دو را به جای یک دیگر به کار می گیرند و چندان از تفاوت و اختلاف میان این دو واژه، آگاه نیستند. همین موضوع بهانه و دستاویزی شد تا در این یادداشت، به بررسی و تحلیل اختلاف و تفاوت میان دو گونه ی خوراکی کاپ کیک و هم تای دیگرش یعنی، مافین، بپردازیم.

پیش از هر چیز، بهتر است برای روشن تر شدن موضوع برای خواننده های جدید و البته مرور و یادآوری نکته های مهم برای خواننده های پیشین، مختصری به تاریخچه کاپ کیک که در یادداشت های پیشین به آن ها پرداخته شد، بپردازیم.

کاپ کیک و مافین، هر دو به کیک های یک نفره و البته قالب های کاغذی با طراحی و رنگ های مختلف که برای پخت این نوع کیک ها به کار می رود، اطلاق می شود. با این حال، منظور ما از کاپ کیک و مافین، بیشتر همان قالب های تک نفره (کاغذ کاپ کیک یا کپسول کاپ کیک) هستند که برای پخت این گونه شیرینی و کیک های تک نفره، به کار می روند. کاپ کیک و مافین ها، به طور عمده از کاغذ های مومی که حالت و جنسی روغنی دارند، تولید می شوند. این کاغذها نه تنها سبب زیبایی و سرو کردن کیک به طور تک نفره می شوند، بلکه به دلیل جنس و ویژگی هایی که دارند، مانع چسبندگی کیک و سوختن آن هستند.

کپسول کیک

مشاهده و خريد آنلاين کپسول کیک

مهم ترین ویژگی کاپ کیک، مصرف انفرادی آن است که همین عامل سبب شده تا مصرف این گونه ی کیک میان مردم افزایش یابد و مردم در موقعیت، زمان و مکان های مختلف، به مصرف این نوع شیرینی بپردازند. البته شیوه ی ساده و مواد ارزان قیمت برای پخت کاپ کیک، در مصرف بالای آن بی تاثیر نیست.

درباره ی چیستی مافین

در تعریفی ساده، مختصر و کلی، می توان این گونه عنوان کرد که مافین، کیک کوچک به شمار می رود. از نگاه آشپزی، مافین را می توانیم به دو دسته ی مافین آمریکایی و مافین انگلیسی تقسیم کنیم. برای پخت مافین آمریکایی، افزون بر دیگر مواد و افزودنی ها، مقداری کره، شکر و بکینگ پودر نیز به آن اضافه می کنند و به همراه خمیر مافین، آن را کاغذ های مافین (همان بسته بندی های پخت مافین)، قرار می دهند و بر روی حرارت می گذارند.

تفاوت کاپ کیک و مافین

مافین را به طور معمول، همراه با صبحانه و یا همراه با صرف چای مصرف می کنند. مافین نسبت به کاپ کیک ظاهری ساده تر و بدون تزئین دارد که همراه با خرده هایی از بیکن، کالباس و یا کشمش، سرو می شود. مافین ظاهر و اندازه ی کوچک تری نسبت به کاپ کیک دارد و شیرینی آن نسبت به کاپ کیک، کم تر است. در بیانی دیگر، می توانیم این گونه عنوان کنیم که کاپ کیک، نمونه ای سفارشی تر، گران تر، رسمی تر و لوکس تر از مافین است.

نا گفته نماند که مافین تنها نام جدیدی دارد و برای ایرانی ها، چندان موضوع جدید و تازه ای نیست و نمونه های پیشین و شناخته شده ی مافین در ایران، با نام کیک یزدی، معروف و مورد پسند همگان هستند.

 


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

طرز پخت شیرینی پونچیک
طرز پخت شیرینی پونچیک

شیرینی پونچیک از جمله شیرینی های محبوب و شناخته شده در ایران است و در این مقاله قصد داریم تا به معرفی و طرز پخت این گونه ی شیرینی بپردازیم...

مطالعه مقاله
درباره ی کارکرد و استفاده های کاپ کیک یا مافین
درباره ی کارکرد و استفاده های کاپ کیک یا مافین

در این مطلب قصد داریم به بررسی کاربرد کاپ کیک برای خوراکی های دیگر بپردازیم تا مصرف کننده را نسبت به دیگر مصارف کاپ کیک آگاه سازیم...

مطالعه مقاله
کاپ کیک و مورد مصرف آن
کاپ کیک و مورد مصرف آن

کاپ کیک در مراسم ها، جشن ها، شادی ها و البته غم و ناراحتی ها، کاربرد ویژه ای دارد. در این مطلب سعی داریم تا به معرفی و تحلیل کاربرد های مختلف کاپ کیک و مافین بپردازیم.

مطالعه مقاله