درباره ی کاپ کیک

امیر مختاری / 11 دی 1398

کاپ کیک یا مافین، کاغذ، روکش و کاوری است که برای بسته بندی و سرو کردن کیک و دیگر مواد غذایی مشابه، به کار می رود.

کاپ کیک به طور عموم در قالب و گونه های فویلی، فنجان پخته شده و کاغذی به کار می رود و به همین دلیل به آن کیک فنجانی نیز می گویند. با این حال بد نیست بدانید که افزون بر کاور و بسته بندی، امروزه به هر کیک و خوراکی مشابهی که به اندازه ی کاپ کیک باشد یا برای یک نفر سرو شود نیز کاپ کیک می گویند.

مشاهده و خريد آنلاين کپسول کیک

کاپ کیک

صنعت کاغذ و پیوند آن با کاپ کیک

اگر تا کنون تجربه ی استفاده از کاپ کیک را داشته اید، به طور حتم می دانید که عمده و بیشتر ماده ای که در ساخت و فرآوری کاپ کیک به کار می رود، کاغذ است. به بیانی دیگر، کاغذ نقش اساسی و تعیین کننده ای در ساخت و تولید کاپ کیک دارد و این نیز بی دلیل نیست. از میان ماده و گونه های مختلف بسته بندی، تنها کاغذ، سلفون و پلاستیک هستند که می توانند برای بسته بندی، کاور و روکش ماده های غذایی مختلف به کار روند و مورد استفاده قرار گیرند. با این حال کاغذ نشان داده است که طبیعی، پاک و سالم تر از دیگر ماده و گونه های بسته بندی است و همین سبب می شود تا کاربرد و استفاده ی بیشتری داشته باشد.

کاپ کیک

کاغذ به دلیل جنس ماده ی اولیه (الیاف سلولوزی) و البته فرآیند و شیوه ی ساخت و فرآوری که دارد، سالم ترین و طبیعی ترین گونه ی بسته بندی به کار می رود و به همین دلیل است که می بینیم به گزینه ی نخست و اساسی برای بسته بندی ماده های غذایی (به ویژه ماده های غذایی تازه و باز)، تبدیل شده است که البته کاپ کیک نیز از این قاعده جدا نیست.

کاغذ هایی که برای ساخت و تولید کاپ کیک به کار می روند

با وجود سالم و طبیعی بودن کاغذ نسبت به دیگر گونه های بسته بندی، کاغذ های مختلف و در سطح بندی های گوناگونی داریم که هر یک خاصیت، ویژگی و میزان سلامت متفاوتی دارند. به همین دلیل کاغذ های خاصی برای ساخت و تولید کاپ کیک و مافین به کار می روند که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم.

کاغذ مومی یا روغنی:

کاغذ مومی

 که به کاغذ پارافینی نیز معروف است، کاغذی است که خاصیتی کاملا ضد رطوبتی دارد. ویژگی روغنی بودن این کاغذ سبب می شود تا شفاف و ضد رطوبت باشد. این کاغذ ها بیشتر در قرن نوزده تولید شدند و از آن پس بود که در صنعت های مختلف و کسب و کار های گوناگون، برای بسته بندی و کاور کردن کالا های مصرفی مورد نیاز مردم استفاده می شدند.

کاپ کیک

ساخت کاپ کیک

کاپ کیک استاندارد در اندازه ی سه اینچی یا هفتاد و شش میلی متری، و در وزن صد و ده گرمی تولید می شود. خط و شیار های کاپ کیک از آلومینیوم و فویل های بسیار نازک ایجاد می شوند که البته این خط ها بسته به ضخامت کاغذ متفاوت است و برای کاغذ های بزرگ، ضخیم تر هستند. هم چنین اندازه ی استاندارد این خط ها، بین 27 تا 30 میلی متر برآورد می شود.

در پایان لازم است یادآوری کنیم که گرچه سال های زیادی از رواج یافتن و استفاده از کاپ کیک در کشورمان ایران نمی گذرد، اما این شیوه ی بسته بندی و کاور کردن کیک، بیش از یک قرن است که در کشور های صنعتی هم چون انگلستان و آمریکا رواج دارد و به عاملی مهم و حیاتی در پذیرایی ها و مراسم های مختلف تبدیل شده است.


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

طرز پخت شیرینی پونچیک
طرز پخت شیرینی پونچیک

شیرینی پونچیک از جمله شیرینی های محبوب و شناخته شده در ایران است و در این مقاله قصد داریم تا به معرفی و طرز پخت این گونه ی شیرینی بپردازیم...

مطالعه مقاله
درباره ی کارکرد و استفاده های کاپ کیک یا مافین
درباره ی کارکرد و استفاده های کاپ کیک یا مافین

در این مطلب قصد داریم به بررسی کاربرد کاپ کیک برای خوراکی های دیگر بپردازیم تا مصرف کننده را نسبت به دیگر مصارف کاپ کیک آگاه سازیم...

مطالعه مقاله
کاپ کیک و مورد مصرف آن
کاپ کیک و مورد مصرف آن

کاپ کیک در مراسم ها، جشن ها، شادی ها و البته غم و ناراحتی ها، کاربرد ویژه ای دارد. در این مطلب سعی داریم تا به معرفی و تحلیل کاربرد های مختلف کاپ کیک و مافین بپردازیم.

مطالعه مقاله