سلفون چیست و کاربرد های سلفون در صنعت بسته بندی چه هستند؟

امیر مختاری / 30 آذر 1398

بر خلاف دیگر سازه و روش های بسته بندی که برخی قدمتی بیش از یک قرن دارند، مدت زمان چندانی از پیدایش و ساخت سلفون نمی گذرد. سلفون نخستین بار در سال 1924 و در ایالات متحده ی آمریکا پدید آمد و از همان زمان تحول، دگردیسی و موج های گسترده ای را نه تنها در صنعت چاپ و بسته بندی مواد غذایی و کالا ها، که در صنعت و کسب و کار تبلیغات و بازاریابی پدید آورد.

سلفون جزو مشتق های سلولز به شمار می رود. در دهه ی 60 میلادی و با گسترش دانش و صنعت چاپ و بسته بندی، ابزار های دیگری چون پلی اتیلن پدید آمدند ولی سلفون هم چنان جزو یکی از روش های ماندگار و موثر چه در بسته بندی کالا و مواد غذایی و چه در تبلیغات و بازاریابی، باقی ماند که البته بی دلیل و توجیه هم نبود.

سلفون

مشاهده و خرید آنلاین سلفون بسته بندی

سلفون چیست و چگونه ساخته شده است؟

سلفون یکی از پر کاربرد ترین پلیمر ها است که تا کنون صنعت بسته بندی و چاپ به خود دیده است. از ویژگی های مهم و برجسته ی سلفون می توانیم به مقاومت بالای آن در برابر خراش و خرد شدن اشاره کنیم.

ویژگی های ساختاری سلفون چه هستند؟

شفافیت سلفون: سلفون شفاف است. به دلیل ترکیب در مشتق های پلیمری و شیوه ی ساخت و پرداخت سلفون، این ماده از شفافیت بیشتری نسبت به دیگر سازه های پلیمری هم چون پلاستیک، نایلون و نایلکس برخوردار است و همین سبب شده تا کاربرد چشم گیر و گفتنی در صنعت بسته بندی مواد غذایی باز، به ویژه خشکبار و شیرینی و آجیل داشته باشد.

سلفون

سفارش چاپ روی سلفون

سلفون در برابر اسید و باز مقاوم است: به دلیل ویژگی های ساختاری و ترکیب های شیمیایی که در ساخت و پردازش سلفون به کار می رود، سلفون نسبت به دیگر سازه های بسته بندی هم چون نایلون و نایلکس، در برابر اسید و باز مقاومت بیشتری دارد.

تاب آورندگی بالا در برابر حرارت: سلفون نسبت به نایلون و نایلکس، در برابر حرارت تاب آورندگی بیشتری دارد و همین سبب می شود تا سلفون گزینه ی بهتر و کاربردی تری برای بسته بندی مواد غذایی باشد.

کاربرد های سلفون چه هستند؟

سلفون در صنعت بسته بندی کاربرد و استفاده های گوناگونی دارد. با این حال عمده ی کاربرد های سلفون در صنعت های غذایی برجسته هستند و بیشتر این صنعت از ویژگی های سلفون برخوردار شده است. در ادامه به شرح دیگر ویژگی و کارکرد های سلفون در صنعت های مختلف می پردازیم:

بسته بندی مواد غذایی با سلفون: ویژگی هایی که درباره ی سلفون بر شمردیم، همه سبب شدند تا سلفون بهترین گزینه و انتخاب برای نگه داری مواد غذایی پس از استفاده و باز کردن بسته بندی باشد. همه ی ما دست کم یک بار غذا، خوراکی، سالاد، میوه و دیگر ماده های غذایی را با روکش و کاور سلفون دیده ایم. سلفون آجیل و خشکبار، سلفون ادویه جات، سلفون حبوبات، سلفون نان انتخاب مناسبی برای این محصولات هستند و روزانه به‌فور از این‌ها استفاده می‌شود.

سلفون

بسته بندی دستگاه های بیمارستانی و استفاده از سلفون در صنعت پزشکی: صنعت پزشکی و تجهیزات پزشکی نیز از فایده و ویژگی های سلفون بی بهره نمانده اند. ویژگی چسبندگی، انعطاف و باز شوندگی سلفون سبب شده اند تا سلفون بهترین گزینه برای پوشش کامل و سراسری دستگاه و تجهیزات بیمارستانی و پزشکی باشد.

صنعت البسه و پوشاک: صنعت پوشاک و مد و لباس از دیگر صنعت های پر کاربرد و پر مصرفی است که از ویژگی های سلفون بی بهره نمانده است. سلفون بسته بندی به دلیل ویژگی هایی چون شفافیت، مقاومت در برابر گرما و سهولت لمس بدون آسیب رساندن به لباس، به گزینه و انتخاب نخست برای بسته بندی و پوشاندن لباس های نمونه در لباس فروشی ها تبدیل شده است.


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

بسته بندی قند و شکر با بهترین متریال و طراحی
بسته بندی قند و شکر با بهترین متریال و طراحی

اگر در زمینه فروش قند و شکر فعالیت دارید و به دنبال یک بسته بندی عالی برای قند و شکر هستید ما به شما پاکت قند، سلفون یا نایلون قند و کیسه شکر را پیشنهاد می‌کنیم.

مطالعه مقاله
مقایسه کاغذ پوستی دیجی کالا و تورنگ چاپ
مقایسه کاغذ پوستی دیجی کالا و تورنگ چاپ

این مقاله به مقایسه کاغذ پوستی دیجی کالا و تورنگ چاپ می پردازد. در تورنگ چاپ کاغذ پوستی طرح دار و ساده موجود است.

مطالعه مقاله
آیا آب برنج برای پوست و مو مفید است؟
آیا آب برنج برای پوست و مو مفید است؟

آب برنج از دیرباز به‌منظور داشتن پوست و مویی بهتر استفاده می‌شده است. قدمت استفاده از آب برنج به بیش از هزار سال قبل و به کشور ژاپن برمی‌گردد...

مطالعه مقاله