سلفون، نایلون و نایلکس چه تفاوتی دارند؟

امیر مختاری / 16 آذر 1398

سلفون پوشش و به اصطلاح کاوری شفاف و براق است که از ماده ای به نام سلولز فرآوری و تولید می شود. سلفون به طور عمده بر پایه ی پروپیلن تولید و ساخته می شود. با توجه به این که سلفون از سلولز پدید می آید, پس لازم است تا ابتدی نگاهی به سلولز و چگونگی ایجاد آن داشته باشیم.

نایلون

مشاهده و خرید آنلاین نایلون بسته بندی

فیلم های سلولزی نخستین بار  در انگلیس و توسط شیمیدان ها, در اواخر دهه ی ١٨٩٠ میلادی, ایجاد و به جهان عرضه شدند. پس از این, در سال ١٩١٢، سلفون توسط شیمی دان سوییسی به نام جاکوبز ساخته شد.گرچه جاکوبز سوییسی در ابتدا هدفی جز پیش گیری از جذب رطوبت را دنبال نمی کرد, ولی اندکی بعد با گسترش سلفون و البته رشد تکنولوژی و فناوری, رفته رفته فرآیند ساخت و تولید سلفون, روکش های سلفون و کاور و بسته بندی های سلفون نیز گسترش پیدا کرد و کارکرد های مهمی چون جلوگیری از نفوذ رطوبت, جلوگیری از ورود هوا, وزن کم سلفون, نازک بودن سلفون و مقاومت سلفون در برابر پارگی و فشار, به سلفون اضافه شدند و سبب شدند تا سلفون در صنعت های دیگری چون بسته بندی, مواد غذایی, دکوراسیون منزل و دیگر صنعت های مشابه نیز کارکرد خاص خود را بیابد.

جالب است بدانید که در نقطه هایی از جهان, سلفون نه تنها به پلاستیک سلفون که به هر پلاستیک شفاف و نازکی اطلاق می شود. آمریکا و البته کشور ایران نیز از جمله کشور هایی هستند که سلفون در نگاه عموم و جامعه, به عنوان پلاستیک نازک و شفاف شناخته می شود.

نایلون

سلفون چه کاربرد هایی دارد؟

یکی از پرسش های مهمی که همواره برای عموم مصرف کننده ها مطرح است, این مهم است که سلفون چه کاربردی دارد و چرا با وجود نایلون و نایلکس، به سلفون نیاز است؟

بسته بندی و پوشاندن کالا های مختلف، همواره جزو دغدغه و موضوع های مهمی بوده است که انسان ها در طول تاریخ با آن سروکار داشته اند. با این حال، گاهی پیش می آید و لازم است که در عین بسته بندی و پوشاندن کالا، کاور و پوشش مورد نظر، چندان خود را نشان ندهد و زیبایی و جلوه های ظاهری کالا، از بین نرود. سلفون از جمله ابزار و گونه های بسته بندی است که دغدغه های یاد شده را پوشش می دهد.

کاربرد سلفون در صنایع دستی و زمینه های هنری و گرافیکی یکی از دغدغه های همیشگی هنرمند ها و فعال های عرصه ی صنایع دستی, نگه داری از آثار ساخته شده و حفظ زیبایی آن ها در گذر زمان است. سلفون به دلیل ماهیت پلاستیکی, جنس و ویژگی های مربوط به پوشاندن کالا, گزینه ی خوبی برای نگه داری از آثار هنری به شمار می رود.گذشته از این, خاصیت و ویژگی شفاف بودن سلفون سبب می شود تا هم از کالا محافظت شود و هم جنبه های زیبا و ظرافت های آن از دید مخاطب و مشتری پنهان نماند. سلفون آجیل و خشکبار، سلفون ادویه جات، سلفون حبوبات، سلفون نان انتخاب مناسبی برای این محصولات هستند و روزانه به‌فور از این‌ها استفاده می‌شود.

نایلون

>نایلون و نایلکس چه هستند و چه تفاوتی با سلفون دارند؟

از آن جایی که به تفضیل در مقاله های پیشین راجع به نایلون سخن رانده ایم, در این جا به یادآوری همین نکته اکتفا می کنیم که نایلون, از پلی اتیلن سبک تولید و ایجاد می شود و همین موضوع است که کارکرد های خاص و متفاوتی نسبت به سلفون برای آن ایجاد می کند. همان گونه که می دانید, نایلون بیشتر برای تبلیغات, حمل و نقل کالا و البته بسته بندی به کار می رود.

نایلون شبرنگ چیست و چه تفاوتی با نایلون دارد؟

نایلون شبرنگ همان نایلونی است که به طور معمول از آن برای بسته بندی و وکیوم کردن بسته های فرآوره های گوشتی که در فروشگاه و سوپر مارکت موجود است, به کار می رود. نایلون های شبرنگ نسبت به دما حساس هستند و همین موضوع سبب شده تا در دمای بالا تغییر حالت بدهند که البته این خاصیت و ویژگی, نقش مهمی در استفاده از این نایلون در صنعت مواد غذایی و بسته بندی فرآورده های گوشتی نیز داشته است.

نایلون

نایلکس از دیگر هم خانواده های نایلون است که بر خلاف نایلون, از پلی اتیلن سنگین ساخته و پرداخته می شود و همین سبب شده تا خشک باشد و مانند نایلون نرمی نداشته باشد. در خصوص دیگر تفاوت های نایلون و نایلکس می توانید به مقاله ی مربوطه رو کنید.

نایلکس به دلیل ساختار و فرآیند ساختی که دارد، بیشتر در صنعت هایی که به پلاستیک های ضخیم و مقاوم تر نسبت به سلفون نیاز دارند، به کار می رود. کیسه های فریزر، سفره های یک بار مصرف، کیسه های زباله، دست کش دندان پزشکی، کیسه های شیرینی و ساندویچ و مورد هایی این چنینی، از کاربرد های مختلف نایلکس هستند.


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

بسته بندی قند و شکر با بهترین متریال و طراحی
بسته بندی قند و شکر با بهترین متریال و طراحی

اگر در زمینه فروش قند و شکر فعالیت دارید و به دنبال یک بسته بندی عالی برای قند و شکر هستید ما به شما پاکت قند، سلفون یا نایلون قند و کیسه شکر را پیشنهاد می‌کنیم.

مطالعه مقاله
مقایسه کاغذ پوستی دیجی کالا و تورنگ چاپ
مقایسه کاغذ پوستی دیجی کالا و تورنگ چاپ

این مقاله به مقایسه کاغذ پوستی دیجی کالا و تورنگ چاپ می پردازد. در تورنگ چاپ کاغذ پوستی طرح دار و ساده موجود است.

مطالعه مقاله
آیا آب برنج برای پوست و مو مفید است؟
آیا آب برنج برای پوست و مو مفید است؟

آب برنج از دیرباز به‌منظور داشتن پوست و مویی بهتر استفاده می‌شده است. قدمت استفاده از آب برنج به بیش از هزار سال قبل و به کشور ژاپن برمی‌گردد...

مطالعه مقاله